Nierstenen Voorkomen | 8 Natuurlijke Remedies om Nierstenen te Bestrijden!

nierstenen behandelenNierstenen Behandelen

Nierstenen zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem voor veel mensen. Het afscheiden van nierstenen kan zeer pijnlijk zijn. En, helaas, mensen die eerder nierstenen hebben gehad hebben een verhoogde kans op hier opnieuw last van te krijgen(1). Nierstenen voorkomen is mogelijk met de volgende paar methodes.

In dit artikel wordt uitgelegd wat nierstenen zijn en lichten we 8 manieren uit om nierstenen te bestrijden.

Wat Zijn Nierstenen?

Nierstenen gezond10Ook bekend als nefrolieten of nephrolithiasis, nierstenen zijn samengesteld uit harde, vaste afvalstoffen die zich ophopen in de nieren en vormen kristallen.

Er bestaan vier belangrijke soorten, maar ongeveer 80% van alle stenen zijn calciumoxalaat stenen. Minder voorkomende vormen zijn onder andere struviet, urinezuur en cysteïne. (2, 3).

Terwijl kleinere stenen meestal geen probleem vormen, kunnen grotere stenen gedeeltelijk de urinewegen verstoppen wanneer ze het lichaam verlaten.

Dit kan leiden tot ernstige pijn, braken en bloeden.

Nierstenen zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem. In feite, zal ongeveer 12% van de Amerikaanse mannen en 5% van de Amerikaanse vrouwen een niersteen ontwikkelen tijdens hun leven (3).

Verder, als je een niersteen eenmaal krijgt, suggereren studies dat u tot 50% meer kans op een andere steen heeft binnen 5-10 jaar. (4, 5, 6).

Hieronder staan 8 natuurlijke manieren om het risico van het vormen van een niersteen te verminderen en nierstenen voorkomen.

Conclusie: Nierstenen zijn stevige brokken gevormd uit gekristalliseerde afvalstoffen in de nieren. Ze zijn een gemeenschappelijk gezondheidsprobleem en het passeren van grote stenen kan heel pijnlijk zijn.

1. Blijf Gehydrateerd

Nierstenen behandelen gehydrateerdAls het gaat om de nierstenen voorkomen, wordt drinken van veel vocht algemeen aanbevolen.

Vloeistoffen verhogen het volume en verdunnen de steen-vormende substanties in de urine waardoor ze minder snel kristalliseren (3).

Echter, niet alle vloeistoffen zijn evengoed voor dit doel. Een hoge inname van water is bijvoorbeeld gekoppeld aan een lager risico van niersteen vorming (7, 8).

Dranken zoals koffie, thee, jus d’orange zijn ook geassocieerd met een lager risico (9, 10, 11).

Aan de andere kant, kan het consumeren van veel frisdrank bijdragen aan de vorming van nierstenen. Dit geldt voor zowel suiker-gezoet en kunstmatig gezoete frisdranken (9).

Suiker-gezoete frisdranken bevatten fructose, waarvan bekend is dat het de uitscheiding van calcium, oxalaat en urinezuur verhoogt. Dit zijn belangrijke factoren voor het risico op nierstenen. (12, 13).

Sommige studies hebben een hoge inname van suiker-gezoet en kunstmatig gezoete cola ook gekoppeld aan een verhoogd risico van nierstenen, als gevolg van de inhoud van het fosforzuur (14, 15).

Conclusie: Gehydrateerd blijven is belangrijk voor het voorkomen van nierstenen. Sommige dranken verminderen het risico, terwijl anderen het kunnen verhogen.

2. Verhoog de Inname van Citroenzuur

Citroenzuur nierstenen behandelenCitroenzuur is een organisch zuur gevonden in veel groenten en fruit, met name citrusvruchten. Citroenen en limoenen zijn vooral rijk aan deze samenstelling (16).

Citroenzuur kan helpen bij het voorkomen van calciumoxalaat nierstenen op de volgende twee manieren (17):

  • 1. Voorkomt steenvorming: het kan binden met calcium in de urine, waardoor het risico op nieuwe steenvorming verminderd (18, 19).
  • 2. Voorkomt steengroei: het bindt met bestaande calciumoxalaat kristallen en stopt de groei van nierstenen. Dit helpt bij het passeren van de huidige nierstenen voordat ze groter worden (16, 19).

Een gemakkelijke manier om meer citroenzuur te consumeren is door het eten van meer citrusvruchten, zoals sinaasappels, citroenen, grapefruit en limoenen.

U kunt ook proberen wat limoen of citroensap aan uw water toe te voegen. Zo kunt u nierstenen voorkomen.

Conclusie: citroenzuur is een samenstelling die kan helpen bij het voorkomen van niersteen vorming. Citrusvruchten zijn goede voedingsbronnen.

3. Verminder de Inname van Eten met Oxalaat

Oxalaat (oxaalzuur) is een anti-voedingsstof die gevonden kan worden in veel plantaardig voedsel, met inbegrip van bladgroenten, fruit, groenten en cacao (20).

Echter, het lichaam produceert het ook in aanzienlijke hoeveelheden.

Een hoge oxalaat-inname kan de uitscheiding van oxalaat in de urine verhogen, dit kan problematisch zijn voor mensen die aanleg hebben voor het vormen van calciumoxalaat stenen (21).

Oxalaat kan binden met calcium en andere mineralen en dus kristallen vormen, dit leidt vervolgens tot steenvorming (21).

Levensmiddelen met een hoge concentratie aan oxalaat hebben ook de neiging om zeer gezond te zijn. Een streng dieet met een lage inname van oxalaat wordt dus niet meer aanbevolen voor alle individuen die steenvorming hebben.

Tegenwoordig wordt een laag-oxalaat dieet alleen voorgesteld aan patiënten met Hyperoxalurie, een conditie die gekarakteriseerd wordt door hoge niveaus van oxalaat in de urine (17).

Raadpleeg eerst uw arts of diëtist indien u wilt weten of u profijt kunt hebben bij het aanhouden van een dergelijk dieet.

Conclusie: Levensmiddelen met een hoog oxalaat gehalte kunnen problematisch zijn voor sommige mensen. Zoek eerst advies van een gezondsheidswerker voordat u de inname van deze voedingsmiddelen gaat beperken gezien het niet voor iedereen nodig is die steenvorming heeft.

4. Neem Geen Hoge Doseringen aan Vitamine C

vitamine C supplementen nierstenenStudies tonen aan dat vitamine C (ascorbic acid) supplementen geassocieerd worden met een hoger risico worden op het krijgen van nierstenen (22, 23, 24).

Een hoge inname van extra vitamine C kan de uitscheiding van oxalaat in de urine verhogen, gezien sommige vitamine C door het lichaam worden omgezet in oxalaat (25, 26).

Één studie onder mannen van middelbare leeftijd en oudere Zweedse mannen heeft geconcludeerd dat mensen die vitamine C supplementen innemen tweemaal zoveel kans hebben op het ontwikkelen van nierstenen als degenen die geen supplementen inneemt. (23)

Echter, het is belangrijk om op te merken dat vitamine C uit voedselbronnen, zoals citroenen, niet is geassocieerd met een verhoogd risico op nierstenen. (27).

Conclusie: Er is enig bewijs dat het innemen van hoge dosissen vitamine C supplementen het risico van calciumoxalaat nierstenen bij mannen kan verhogen.

5. Krijg Genoeg Calcium

calcium nierstenen voorkomenHet is een veel voorkomend misverstand dat u de calcium inname moet verlagen om ervoor te zorgen dat het risico op het vormen van nierstenen die calcium bevatten verminderd.

Dit is echter niet het geval. In feite, is een dieet hoog aan calcium geassocieerd met een verminderde risico van de vorming van nierstenen (28, 29, 30, 31).

Één studie plaatste mannen die eerder calcium-bevattende nierstenen gevormd hadden op een dieet met 1200 mg calcium per dag. Het was ook laag in dierlijke eiwitten en zout (29).

De mannen hadden ongeveer een 50% lager risico op het krijgen van nog een niersteen over 5 jaar in vergelijking tot de controle groep, welke een dieet volgde van 400 mg per dag.

Dieet calcium heeft de neiging om te binden met oxalaat in het dieet, waardoor het niet wordt geabsorbeerd. De nieren hoeven het dan niet te laten passeren door de urinewegen.

Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn goede voedingsbronnen van calcium.

Bij de meeste volwassenen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van calcium 1000 mg per dag. De (ADH) is 1200 mg per dag voor vrouwen ouder dan 50 en iedereen boven de leeftijd van 70.

Conclusie: Het krijgen van genoeg calcium kan helpen bij het voorkomen van de vorming van nierstenen bij sommige mensen. Calcium kan binden aan oxalaat en voorkomt dat het wordt geabsorbeerd.

6. Verminder de Zout Inname

zout verminderen nierstenen behandelenEen dieet rijk aan zout is gekoppeld aan een verhoogd risico op de vorming van nierstenen bij sommige mensen (30, 32).

Een hoge inname van natrium, een bestanddeel van keukenzout, kan de uitscheiding van calcium verhogen via de urine — dit is een van de belangrijkste risicofactoren voor nierstenen. (33).

Dat gezegd hebbende, sommige studies bij jongere vrouwen en mannen hebben helaas hierin geen associatie kunnen vinden (31, 34, 35).

De meeste dieetvoorschriften bevelen momenteel aan dat mensen de natrium inname tot 2.300 mg per dag moeten beperken. Echter consumeren de meeste mensen veel meer dan dat. (36, 37).

Een van de beste manieren om uw inname van natrium te verminderen is door te bezuinigen op verpakte en verwerkte voedingsmiddelen (38). Zo kunt u nierstenen voorkomen.

Conclusie: Als je aanleg hebt voor het vormen van nierstenen kan het beperken van de natrium inname helpen. Natrium kan de hoeveelheid calcium die u afscheid via de urine verhogen.

7. Nierstenen Voorkomen Door Meer Magnesium Rijk Voedsel te Eten!

Nierstenen voorkomen kan ook door je magnesium inname te vergroten. Magnesium is een belangrijk mineraal dat veel mensen niet in voldoende hoeveelheden consumeren (39).

Het is betrokken bij honderden metabolische reacties in het lichaam, met inbegrip van energie productie en spier bewegingen. (40).

Er is ook enig bewijs dat magnesium kan helpen bij het voorkomen van de vorming van calciumoxalaat nierstenen (35, 41, 42).

Hoe dit precies werkt is nog niet volledig duidelijk, er wordt gesuggereerd dat megnesium de oxalaat absorptie in de darm kan verminderen. (43, 44, 45).

Dat gezegd hebbende zijn niet alle studies het hierover eens (30, 34).

De ADH voor magnesium is 400 mg per dag. Als u de inname van magnesium wilt verhogen zijn avocado’s, peulvruchten en tofu allemaal goede voedingsbronnen.

Voor optimaal voordeel consumeert u de magnesium samen met het voedsel dat hoog is in oxalaat. Als dat geen optie is probeer dan de bron van Magnesium binnen 12 uur te consumeren. (45).

Conclusie: Sommige studies tonen aan dat het verhogen van uw inname van Magnesium kan helpen bij het verminderen van oxalaat absorptie en bij het verminderen van het risico op nierstenen.

8. Eet Minder Dierlijke Eiwitten

dierlijke eiwitten nierstenen verminderenEen dieet hoog in dierlijke eiwitbronnen, zoals vlees, vis en zuivel, wordt geassocieerd met een hoger risico van nierstenen.

Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan de uitscheiding van calcium verhogen en het niveau van citraat verminderen (46, 47).

Dierlijke eiwitbronnen zijn bovendien rijk aan purines. Deze samenstellingen zijn onderverdeeld in urinezuur en kunnen het risico van de vorming van urinezuur stenen verhogen (48, 49).

Alle voedingsmiddelen bevatten purines, maar in verschillende hoeveelheden.

Nier-, lever- en andere orgaanvlees zijn zeer hoog in purines. Plantaardig voedsel, aan de andere kant, zijn laag in deze stoffen.

Conclusie: Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan het risico op het ontwikkelen van nierstenen verhogen.

Samenvatting

Als je een niersteen hebt gehad, is het zeer waarschijnlijk dat u er binnen 5-10 jaar nog een ontwikkelt. Het goede nieuws is dat bepaalde maatregelen via de voeding u kunnen helpen bij het verminderen op dit risico.

U kunt proberen de vochtinname te verhogen, voedinsstoffen eten die rijk zijn aan bepaalde voedingsstoffen, het eten van minder dierlijke eiwitten en natrium vermijden om er maar een paar te noemen.

Slechts een paar eenvoudige maatregelen kunnen veel helpen bij het verkomen van plijnlijke nierstenen.

Ook interessant om te lezen:

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!