Groene thee gezond | Waar is groene thee goed voor?

Waar is groene thee goed voor?  – Groene thee voordelen!

Groene thee wordt al duizenden jaren gebruikt als geneesmiddel. De oorsprong van groene thee ligt in China, maar deze drank wordt in heel Azië gedronken en heeft veel verschillende voordelen, van het verlagen van de bloeddruk tot het voorkomen van kanker. De reden waarom groene thee gezond is en meer gezondheidsvoordelen heeft dan zwarte thee is (blijkbaar) door de verwerking ervan. Zwarte thee wordt verwerkt op een manier die fermentatie mogelijk maakt, terwijl de verwerking van groene thee het fermentatieproces vermijdt. Hierdoor behoudt groene thee zoveel mogelijk antioxidanten en polyfenolen, de stoffen die zorgen voor de vele voordelen. In dit artikel zal precies uitgelegd worden waarom groene thee gezond is!

1. Groene thee bevat verschillende bioactieve stoffen die de gezondheid verbeteren

Groene thee is meer dan alleen een groene vloeistof.

Veel van de bioactieve stoffen in de theebladen zijn uiteindelijk terug te vinden in de drank. De bladeren bevatten grote hoeveelheden aan belangrijke voedingsstoffen.

Ze zitten vol polyfenolen, zoals flavonoïden en catechines, wat krachtige antioxidanten zijn.[1]

groene thee gezond - waar is groene thee goed voorDeze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam tegengaan, wat de cellen en moleculen beschermt tegen schade. Het is bekend dat deze vrije radicalen een rol spelen in de veroudering en allerlei soorten ziekten.

Een van de meest krachtige stoffen in groene thee is de antioxidant epigallocatechine gallaat (EGCG), waarvan is bewezen dat het verschillende ziektes bestrijdt en mogelijk een van de belangrijkste redenen is dat groene thee gezond is en zoveel geneeskrachtige eigenschappen bezit.

Groene thee bevat eveneens kleine hoeveelheden aan mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Het is zinning om een beter merk groene thee te proberen, want een deel van de merken met een lagere kwaliteit bevatten teveel fluor.[2]

Dat gezegd hebbende, zelfs als je groene thee van mindere kwaliteit koopt, wegen de voordelen veel zwaarder dan de risico’s.

Conclusie: Vast staat dat groene thee gezond is en vol bioactieve stoffen bevat die verschillende voordelige effecten op de gezondheid kunnen hebben.

2. Antioxidanten in groene thee kunnen je risico op verschillende vormen van kanker verlagen

Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde celgroei. Het is een van de meest voorkomende doodsoorzaken ter wereld.

Het is zeer bekend dat oxidatieve schade bijdraagt aan de ontwikkeling van kanker en dat antioxidanten een beschermend effect kunnen hebben.[3]

Diverse studies hebben aangetoond dat groene thee gezond en een uitstekende bron van krachtige antioxidanten is. Het is dus meer dan logisch dat het je risico op kanker zou kunnen verlagen, wat inderdaad zo lijkt te zijn:

  • Borstkanker: Een meta-analyse van observationele studies vond dat vrouwen die de meeste groene thee dronken, 22% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen.[4]
  • Prostaatkanker: Een studie vond dat mannen die groene thee dronken, 48% minder kans hadden op het ontwikkelen van prostaatkanker, wat de meest voorkomende vorm van kanker is bij mannen. Een fantastische reden waarom groene thee gezond is![5]
  • Dikke darmkanker: Een studie van 69.710 Chinese vrouwen vond dat drinkers van groene thee een 57% lager risico hadden op het oplopen van dikke darmkanker.[6]

Meerdere andere observationele studies tonen aan dat drinkers van groene thee een significant lagere kans hebben op het ontwikkelen van verschillende vormen van kanker. Dat bevestigt inderdaad dat groene thee gezond is.[7,8,9]

Ook interessant om te lezen: Gember gezond | Wat is gember en waar is gember goed voor?

Het is belangrijk om te onthouden dat het mogelijk een slecht idee is om melk in je thee te doen, omdat het de voordelen van de antioxidanten kan beperken.[10]

Conclusie: Groene thee bezit krachtige antioxidanten die mogelijk beschermen tegen kanker. Meerdere studies tonen aan dat drinkers van groene thee een verlaagd risico hebben op verschillende vormen van kanker.

3. Groene thee kunnen de hersenfunctie verbeteren en je slimmer maken!

groene thee voordelenGroene thee doet meer dan je wakker houden, het kan je ook slimmer maken.

Het belangrijkste actieve ingrediënt is cafeïne, wat een bekend stimulerend middel is.

Het bevat niet zoveel als koffie, maar genoeg om een respons te produceren zonder de “gejaagde” bijwerkingen van overmatige inname van cafeïne.

Cafeïne blokkeert een remmende neurotransmitter in het brein genaamd Adenosine. Op deze manier verhoogt het in feite het afvuren van neuronen en de concentratie van neurotransmitters als dopamine en norepinefrine.[11,12]

Cafeïne is uitgebreid bestudeerd en er wordt keer op keer geconcludeerd dat het tot verbeteringen van verschillende delen van de hersenfunctie leidt, waaronder een verbeterde stemming, oplettendheid, reactietijd en geheugen. Het is dus inderdaad waar dat groene thee gezond is.[13]

Groene thee bevat echter meer dan alleen cafeïne. Het heeft ook het aminozuur L-theanine, wat de bloed-hersen barrière kan oversteken.[14]

L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA (Gamma-aminoboterzuur), dat een anti-angst effect heeft. Het verhoogt eveneens de dopamine en de productie van alfa golven in de hersenen.[15,16,17]

Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergistische effecten kunnen hebben. De combinatie van deze twee stoffen is met name krachtig bij het verbeteren van de hersenfunctie. Een geweldige reden waarom groen thee gezond is![18]

Ook interessant om te lezen: De 4 beste vitamines voor het stimuleren van de hersenen

Door de L-theanine en de lagere dosis cafeïne kan groene thee je een veel mildere en ander soort “buzz” geven dan koffie.

Veel mensen rapporteren dat ze een meer stabiele energie ervaren en dat ze veel productiever zijn wanneer ze groene thee drinken in plaats van koffie.

Conclusie: Het is inderdaad zo dat groene thee gezond is en dat het minder caffeine bevat dan koffie, maar genoeg om een effect te hebben. Het bevat eveneens het aminozuur L-theanine, wat een synergistische werking met cafeïne kan hebben om de hersenfunctie te verbeteren.

4. Groene thee kan het risico op diabetes type 2 verlagen

Diabetes type 2 is een ziekte die de afgelopen decennia epidemische proporties heeft aangenomen en nu ongeveer 300 miljoen mensen wereldwijd treft.

Mensen met diabetes type 2 hebben een verhoogde bloedsuikerwaarden in de context van weerstand tegen insuline of het gebrek aan vermogen om insuline te produceren.

Studies tonen aan dat groene thee gezond is en dat het de gevoeligheid voor insuline kan verhogen en de bloedsuikerwaarden kan verlagen.[19,20]

Een studie onder Japanners vond dat degenen die de meeste groene thee dronken 42% minder risico liepen op het ontwikkelen van diabetes type 2.[21]

Volgens een review van 7 studies met een totaal aantal van 286.701 mensen liepen groene thee drinkers 18% minder risico om diabetes te ontwikkelen.[22]

Conclusie: Verschillende experimenten met controlegroep tonen aan dat groene thee de bloedsuikerwaarden iets kunnen verlagen. Op lange termijn kan groene thee het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 veralgen. Dat bewijst weer dat groene thee gezond is!

5. Groene thee gezond kan het risico op hart- en vaatziekten verlagen

groene thee gezond voordelenHart- en vaatziekten, zoals beroertes en hartaanvallen, zijn de grootste doodsoorzaak ter wereld.[23]

Studies wijzen uit dat groene thee gezond is en een deel van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziektes kan verbeteren.

Hieronder vallen het totale cholesterol, LDL cholesterol en triglyceriden.[24]

Groene thee verhoogt het antioxiderende vermogen van het bloed ook enorm, wat de LDL cholesterol deeltjes beschermt tegen oxidatie, wat een van de belangrijkste oorzaken is van het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.[25,26,27]

Gezien de voordelige effecten op de risicofactoren is het niet verrassend om te zien dat drinkers van groene thee tot wel 31% minder kans hebben op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.[28,29,30]

Conclusie: Het is aangetoond dat groene thee het totale en het LDL cholesterol verlaagt en de LDL deeltjes beschermt tegen oxidatie. Observationele studies laten inderdaad zien dat groene thee gezond is en dat drinkers van groene thee een lager risico lopen op hart- en vaatziekten.

6. Groene thee kan je hersenen beschermen tegen veroudering en kan het risico op Alzheimer en Parkinson verlagen

Nog een reden waarom groene thee gezond is, komt door dat het naast het verbeteren van de hersenfunctie op de korte termijn, tevens je hersenen berschermen tegen veroudering.

Zoals je wellicht al wist, is Alzheimer de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte bij mensen en is een belangrijke oorzaak van dementie.

De tweede meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte is parkinson en wordt gekenmerkt door het sterven van dopamine producerende neuronen in de hersenen.

Meerdere studies tonen aan dat catechinen (een verzamelnaam voor verschillende polyfenolen) in groene thee verschillende beschermende effecten hebben op neuronen in reageerbuisjes en dieren, waarmee het risico op alzheimer en parkinson mogelijk wordt verlaagd. Een geweldige reden waarom groene thee gezond is en waarom je dit drankje vaker moet nuttigen.[31,32,33]

Conclusie: De bioactieve stoffen in groene thee kunnen verschillende beschermende effecten hebben op neuronen en kunnen het risico op zowel Alzheimer als Parkinson verlagen, wat de twee meest voorkomende neurodegeneratieve aandoeningen zijn.

7. Groene thee bevordert vetverbranding en verbetert fysieke prestaties

Als je kijkt naar de lijst van ingrediënten in een vetverbrandingssupplement, is de kans groot dat groene thee erbij staat.

Dit is omdat het in experimenten op mensen bewezen is dat groene thee gezond is, vet verbrandt en de stofwisseling versnelt.[34,35]

groene thee gezond - gezond10

In een studie van 10 gezonde mannen verhoogde groene thee het energie gebruik met 4%.[36]

Een andere studie liet zien dat vet oxidatie met 17% toenam, wat aangeeft dat groene thee mogelijk selectief de vetverbranding verhoogt.[37]

Andere studies over groene thee hebben echter geen versnelling van het metabolisme vertoond, dus de effecten kunnen afhankelijk zijn van het individu.

Ook interessant om te lezen: Tabata training | Vet verbranden met High Intensity Interval Training HIIT

Het is ook aangetoond dat cafeïne op zichzelf de fysieke prestaties verhoogt door vetzuren te mobiliseren uit de vetweefsels en ze beschikbaar te maken voor gebruik als energie.

In twee onafhankelijke review studies wordt aangetoond dat cafeïne de fysieke prestaties gemiddeld met 11-12% verhoogt.

Conclusie: Het is aangetoond dat groene thee gezond is, de stofwisseling versnelt en de vetverbranding op de korte termijn verhoogt, al zijn niet alle studies het hier over eens.

8. Groene thee gezond en kan je risico op overlijden verlagen en je langer helpen leven

We moeten natuurlijk allemaal een keer doodgaan. Dat is niet te voorkomen.

Aangezien groene thee gezond is en de drinkers een lager risico hebben op hart- en vaatziekten en kanker, is het logisch dat het je kan helpen om langer te leven.

In een studie onder 40.530 Japanse volwassenen hadden degenen die de meeste groene thee dronken (5 of meer koppen per dag) een significant lagere kans om dood te gaan gedurende een periode van 11 jaar:[38]

  • Dood door alle oorzaken: 23% lager bij vrouwen, 12% lager bij mannen.
  • Dood door hartziekten: 31% lager bij vrouwen, 22% lager bij mannen.
  • Dood door beroerte: 42% lager bij vrouwen, 35% lager bij mannen.

Een andere studie met 14.001 oudere Japanse individuen tussen de 65 en 84 jaar oud vond dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans hadden om te sterven gedurende een periode van 6 jaar.[40]

9. Groene thee kan helpen bij gewichtsverlies en kan je risico op obesitas verlagen

Aangezien thee je metabolisme een boost kan geven op de korte termijn, is het logisch dat het kan helpen met gewichtsverlies! Dit is toch een geweldig reden waarom groene thee gezond is!

Verschillende studies laten zien dat groene thee leidt tot vermindering in lichaamsvet, met name in de buikstreek.[41,42]

Een van deze studies was een gerandomiseerd experiment met controlegroep onder 240 mannen en vrouwen met een looptijd van 12 weken. De groene thee groep vertoonde significante afnames in lichaamsvetpercentage, lichaamsgewicht, taille omvang en buikvet.[43]

afvallen met groene thee

Andere studies vertonen echter geen statistisch significante toenames in gewichtsverlies met groene thee, dus dit moet met een korrel zout genomen worden.[44]

Conclusie: Sommige studies laten zien dat afvallen met groene thee mogelijk is en dat het leidt tot een verhoogd gewichtsverlies. Het is met name effectief in het verminderen van het gevaarlijke buikvet.

10. Groene thee kan bacteriën doden, wat de mondgezondheid bevordert en het risico op infecties verlaagt

De catechinen in groene thee hebben ook andere biologische effecten.

Verschillende studies laten zien dat ze bacteriën kunnen doden en kunnen beschermen tegen virussen zoals het influenza virus, waardoor het risico op infecties mogelijk verlaagd wordt. Deze studies bewijzen dat groene thee gezond is.[45,46]

Streptococcus mutans is de belangrijkste schadelijke bacterie in de mond. Het veroorzaakt plaque in de mond en is de belangrijkste bijdrager aan gaatjes en tandbederf.

Studies wijzen uit dat catechines in groene thee de groei van deze bacterie kunnen beperken. De consumptie van groene thee is gerelateerd aan een verbeterde mondgezondheid en een lagere kans op gaatjes. En daarom is groene thee gezond!

Nog een geweldig voordeel van groene thee… meerdere studies concluderen dat het slechte adem kan verhelpen.

Conclusie: De catechines in groene thee kunnen de groei van bacteriën en bepaalde virussen tegengaan. Dit kan het risico op infecties verlagen en kan je mondgezondheid verbeteren. Daarnaast verlaagt het je kans op gaatjes en kan een slechte adem ermee worden verholpen.

11. Huidveroudering tegen gaan met groene thee

huid - groene thee gezondGroene thee helpt met het voorkomen van vroegtijdige huidveroudering. EGCG blijkt 200 keer krachtiger te zijn in het vernietigen van schadelijke vrije radicalen dan vitamine E. Schade aan huid en bindweefsels blijken het gevolg te zijn van schadelijke vrije radicalen.

Referenties

[-] http://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea/
[1] http://europepmc.org/abstract/MED/8617188
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15237954
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1850635/
[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16311246
[5] http://aje.oxfordjournals.org/content/167/1/71.abstract
[6] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17548688
[7] http://www.cancerletters.info/article/S0304-3835(02)00379-8/abstract
[8] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743597902425
[9] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0027510797003102
[10] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20116655
[11] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1356551
[12] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0773.1995.tb00111.x/abstract
[13] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-3010.2007.00665.x/full
[14] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924224499000448
[15] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482
[16] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296328
[17] https://www.jstage.jst.go.jp/article/jphs/105/2/105_2_211/_article
[18] http://jn.nutrition.org/content/138/8/1572S.long
[19] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23803878
[20] http://nutrition.highwire.org/content/138/8/1584S.full
[21] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16618952
[22] http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=773949
[23] http://who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/
[24] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19083445
[25] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021915099002397
[26] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286397000211
[27] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0940299397800966
[28] http://jn.nutrition.org/content/138/8/1548S.short
[29] http://ije.oxfordjournals.org/content/36/3/600.short
[30] http://aje.oxfordjournals.org/content/154/6/495
[31] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15350981
[32] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19040558
[33] http://link.springer.com/article/10.2165/00002512-200320100-00001
[34] http://ajpregu.physiology.org/content/292/1/R77
[35] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16176615
[36] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584049
[37] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326618
[38] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16968850
[39] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1047279709001653
[40] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031938407004003
[41] http://nutrition.highwire.org/content/139/2/264.short
[42] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2007.176/full
[43] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20807303
[44] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1472-765X.1989.tb00255.x/abstract
[45] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1389172300800389
[46] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22184430

6 Berichten

  1. Avatar yvonne
    • Avatar Lisa
  2. Avatar Sanne
  3. Avatar MosBoss
  4. Avatar Daan Mulders
  5. Avatar Gert

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!