Wakker worden – 7 geweldige ochtend gewoontes

Wakker worden – Ochtend gewoontes

De vroege uurtjes in de ochtend zijn een magische tijd waarin het helemaal stil is en de wereld nog lijkt te slapen. Vroeg wakker worden is zeer gunstig, het kan immers je gezondheid enorm verbeteren. Geloof het of niet, de ochtend heeft daarnaast de potentie om het meest productieve deel van je dag te zijn, als je er tenminste gebruik van maakt. Hier volgen 6 ochtend gewoontes om je geluk, gezondheid en productiviteit te verhogen.

Stop met snoozen

Jij en de snooze-knop hebben een innige relatie, maar het is beter om meteen op te staan wanneer de wekker gaat. Het vereist in het begin natuurlijk flink wat discipline, maar dat is het wel waard want de snooze verstoort de slaap vaak genoeg om ervoor te zorgen dat je vermoeider bent dan wanneer je, misschien wat groggy, op tijd zou zijn opgestaan. Als je terug in een diepe slaap valt en de snooze je cyclus verstoort, zul je er slechter aan toe zijn. Probeer jezelf er niet uit te praten, maar sta gewoon op wanneer de wekker gaat. Als je er echt goed in wordt, kun je proberen om je te laten wekken door je interne klok in plaats van door een wekker, voor betere circadiane ritmes. Meteen wakker worden en niet meer snoozen is cruciaal en hoort bij top 6 ochtend gewoontes. wakker worden snooze - gezond10

Vroeg wakker worden

Wees een vroege vogel. De Engelstaligen hebben hier een spreekwoord voor: ‘the early bird gets the worm’. Opstaan bij zonsopkomst bevordert de creativiteit, productiviteit en motivatie. Wakker worden met een positief zicht op de stille wereld is een geschenk. Dit betekent tevens dat je vroeg moet gaan slapen, aangezien het inkorten van je slaap geen goed idee is. Opstaan bij zonsopkomst is ook goed voor je hormoonbalans, aangezien de zonnestralen allerlei hormonale reacties teweegbrengen – zoals het stoppen van de slaapverwekkende melatonine productie – die van essentieel belang zijn voor je interne balans. Vroeg wakker worden en dus een vroege vogel zijn behoort tot de top 6 ochtend gewoontes.

Wakker worden en diep adem halen om zodoende tot jezelf te komen

Het eerste wat je zou moeten doen wanneer je rechtop gaat zitten in de ochtend, is een paar keer diep adem te halen om tot jezelf te komen. Haal 10 keer adem en maak je hoofd leeg.

wakker worden - Mind - gezond10

Wees dankbaar voor wat je hebt. Je wil niet weten hoeveel mensen er zijn die dat willen hebben wat jij hebt. Stap je veranda op als je er een hebt en voel de frisse ochtendlucht tegen je gezicht. Neem je tijd en geniet van de rust van de ochtend voordat je naar je drukke werk rijdt of het internet op gaat.

Doe aan lichaamsbeweging

Of het nou een kwartiertje yoga/stretchen is of een flinke jog van een uur, ’s ochtends aan lichaamsbeweging doen heeft enorme voordelen! Het zorgt voor een goede doorbloeding, het laat je de rest van de dag wakkerder voelen en je hebt meer energie.

 wakker worden - rennen morgen2 - gezond10

Het geeft je ook de kans om aan lichaamsbeweging te doen zonder stress te hebben of te druk te zijn. Zodra je gesport hebt, zul je de rest van de dag meer energie en minder stress hebben.

Drink warm water met citroen voor het drinken van koffie

Als je na het wakker worden meteen een pot koffie zet, zou je het volgende eens kunnen proberen. Het zal je niet alleen op een natuurlijkere manier wekken dan cafeïne, maar het zal je uitgedroogde lichaam hydrateren en zal je verteringsstelsel op een rustige manier wekken. Water drinken in de ochtend brengt ook andere voordelen met zich mee, zoals een zuiverdere huid, beter gewichtsmanagement, een verhoogde opname van voedingsstoffen en evenwichtige lymfen.

Eet als je honger hebt.

Er is geen reden om na het wakker worden meteen je ontbijt naar binnen te proppen. Natuurlijk zeggen veel mensen dat het belangrijk is om je ontbijt te nuttigen binnen een uur na het wakker worden, maar als je geen honger hebt of moeilijk zo vroeg kunt eten, laat het dan. Je lichaam vertelt je wel wanneer het tijd is om te eten. Laat je lichaam eerst de nachtelijke opruiming afmaken voordat je je spijsverteringsstelsel belast met een hartige maaltijd. Je lichaam zal het in de tussentijd echt wel overleven. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ontbijt overslaat.

Niet iedereen is een ochtendmens.

Als je een nachtuil bent en vaak tot na middernacht werkt of tot rust komt, goed. Maar voor de meeste mensen met een traditionele baan van 9 tot 5 kan zelfs een uur eerder opstaan de energie en productiviteit verhogen, waardoor ze ’s avonds kunnen ontspannen en ontstressen. Pluk de dag! Maak gebruik van de ochtenduren en voel je de hele dag geweldig.

 

Reactie Plaatsen