Jonger Uitzien | 11 Voedingsmiddelen Voor Natuurlijke en Langzame Veroudering

veroudering tegengaan

Natuurlijke en Langzame Veroudering

Jonger uitzien? Dat kan! Ouder worden is natuurlijk en kan niet vermeden worden. Toch is er voedsel dat je beter kan doen ouder worden, zowel vanbinnen als vanbuiten. Zoals u wellicht heeft opgemerkt, zijn er mensen van 40 die op 60 lijken en mensen van 60 die juist 20 jaar jonger lijken. In dit artikel wordt een lijst van voedingsmiddelen gegeven die je natuurlijk langzaam veroudering door bepaalde anti-aging effecten.

Hier zijn 11 soorten voedsel die je jonger kunnen laten lijken.

1. Extra Vierge Olijfolie

Extra Vierge Olijfolie Jonger uitzienExtra Vierge Olijfolie is één van de gezondste vetten op aarde.

Onderzoek heeft aangetoond dat het heel wat veelvoorkomende ziektes die in verband gebracht worden met ouder worden, kan vermijden.

Het verlaagt bloeddruk, vermindert het risico op hartziektes, helpt om het metaboolsyndroom te vermijden en kan efficiënt zijn in het vechten tegen kanker (1, 2, 3, 4).

Olijfolie kan ook helpen met het jonger uitzien van je huid. Onderzoek op dieren en in het labo hebben aangetoond dat het sterke anti-inflammatoire effecten heeft voor de huid en dat de olie je tegen schade van de zon kan beschermen (5).

Daarbovenop bestaat bijna 73% van olijfolie uit enkelvoudig onverzadigd vet, wat in verbinding gebracht wordt met een verhoogde elasticiteit en stevigheid van de huid (6).

Twee studies keken naar voedsel- en vragenlijsten die ingevuld waren door volwassenen van middelbare leeftijd en ouderen. Zij toonden aan dat diegenen die de hoogste inname van enkelvoudig onverzadigd vet uit olijfolie hadden, het minste kans hadden om ernstige schade van de zon op te lopen (7, 8).

Conclusie: Olijfolie heeft sterke anti-inflammatoire eigenschappen die de elasticiteit van de huid beschermen en het risico op schade door de zon verminderen.

2. Groene Thee

Groene thee veroudering tegengaan huidGroene thee zit vol met antioxidanten, die je beschermen tegen vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die gevormd worden tijdens metabolisme en als reactie op stress. Antioxidanten veranderen ze van structuur zodat ze geen schade kunnen veroorzaken.

Groene thee heeft vooral antioxidanten genaamd polyfenolen, die tegen diabetes, insuline resistentie, ontstekingen en hartziekten werken (9, 10, 11).

Polyfenolen kunnen collageen helpen beschermen, het belangrijkste proteïne in je huid. Dit kan enkele tekenen van veroudering verminderen en zelfs omkeren. (6, 12, 13, 14).

In een onderzoek werd een vrouw 8 weken met een huid die beschadigd was door de zon behandeld met een groene thee crème en supplementen. Men zag bescheiden verbeteringen in de elasticiteit van de huid. (15).

Conclusie: Groene thee heeft sterke antioxidante eigenschappen die het collageen van jouw huid beschermen tegen beschadiging van de zon en tekenen van veroudering kunnen tegengaan. Jonger uitzien kan met een kopje groene thee!

3. Vette Vis

Vette vissen zalm jonger uitzienVette vis is echt voedsel dat tegen veroudering werkt.

Zijn vele omega-3 vetten zijn voordelig tegen onder andere hartziekten, ontstekingen en colitis ulcerosa. (16, 17, 18).

Onderzoekt toont aan dat ze ook beschermen tegen ontsteking en schade tijdens de blootstelling aan de zon (19, 20).

Zalm, één van de populairste types vette vis heeft een extra component die het jonger uitzien van de huid mogelijk maakt.

Het bevat een carotenoïde antioxidant, astaxanthine genaamd, dat verantwoordelijk is voor de roze kleur van de zalm.

In een onderzoek werd aan mensen met een huid beschadigd door de zon 12 weken lang een combinatie van astaxanthine en collageen. Zij zagen daarna een enorme verbetering in de elasticiteit en hydratatie van hun huid. (21).

Conclusie: Vette vis kan bescherming bieden tegen huidschade die optreed bij ontstekingen en blootstelling aan de zon. De astaxanthine in zalm kan ook de elasticiteit en hydratatie van de huid verbeteren.

4. Donkere Chocolade/Cacao

donkere chocolade veroudering tegengaanDe antioxidanten in donkere chocolade is ongeëvenaard. Ze zijn zelfs sterker dan die in acai bessen, bosbessen en veenbessen (22).

Onderzoek toont aan dat het bloeddruk kan verlagen, gevoeligheid voor insuline kan verhogen en de functie en elasticiteit van de slagader kan verbeteren. (23, 24).

Chocolade bevat een antioxidant dat flavonoïde genoemd wordt, dat je huid tegen de schade van de zon kan beschermen. Toch varieert het aantal flavonoïden sterk in verschillende types chocolade. (25).

Een onderzoek toonde aan dat donkere chocolade met veel flavonoïden de tijd dat mensen in de zon konden blijven voor ze verbranden verdubbelde. Dit gebeurde niet bij mensen die chocolade met minder flavonoïden aten (26).

In andere onderzoeken die cacao met een hoog flavonoïde-gehalte met cacao met een laag flavonoïde-gehalte vergeleken op de huidfunctie, zagen de mensen in de hoge flavonoïde-groep een betere bloedstroom en verbeteringen in de dikte, hydratatie en gladheid. (27, 28).

Onthoud dat hoe hoger de inhoud van cacao, hoe hoger de inhoud van flavonoïde is. Kies dus zeker voor donkere chocolade met ten minste 70% cacao.

Conclusie: Donker chocolade met een hoog flavonoïde-gehalte kan de huid beschermen tegen schade van de zon. Het kan ook de hydratatie, dikte en gladheid van de huid verbeteren. Jonger uitzien met een heerlijk stukje donker chocolade!

5. Jonger Uitzien met Groenten

Jonger uitzien groentenGroenten zijn extreem voedzaam en laag in calorieën.

Zij bevatten antioxidanten die het risico op hartziekten, cataract en kanker helpen verminderen. (29, 30, 31).

Veel groenten hebben ook een hoog gehalte carotenoïden zoals betacaroteen. Deze kunnen zowel tegen de straling van de zon als tegen vrije radicalen beschermen, die beiden voor de veroudering van de huid zorgen. (32, 33).

Enkele van de beste bronnen van betacaroteen zijn wortelen, pompoen en zoete aardappelen.

Veel groenten zijn ook rijk aan vitamine C, wat belangrijk is voor de productie van collageen en sterke antioxidante effecten heeft.

In een onderzoek, waar mensen dagelijks 180 mg vitamine C kregen voor 4 weken, verhoogde de antioxidante activiteit van hun huid met 37% (34).

Groenten met het hoogste vitamine C gehalte zijn onder andere bladgroenten, paprika’s, tomaten en broccoli.

In een ander onderzoek, maten de onderzoekers de elasticiteit en andere kwaliteiten van de huid bij meer dan 700 Japanse vrouwen. Zij vonden dat diegenen die meer groene en gele groenten aten minder rimpels hadden. (6). Jonger uitzien kan met groenten!

Conclusie: Groenten bieden bescherming tegen de zon en kunnen schade aan de huid door vrije radicalen vermijden. Dit komt vooral door hun sterke antioxidante effecten.

6. Lijnzaad

Lijnzaad anti aging veroudering tegengaanLijnzaad heeft fantastische voordelen voor de gezondheid.

Ze bevatten lignanen, die cholesterol, suiker en insuline in het bloed kunnen verlagen, terwijl ze het risico op borst- en prostaatkanker verminderen. (35, 36, 37, 38).

Ze zijn ook een fantastische bron aan omega-3 vetzuren genaamd ALA, die je huid tegen zonnestraling beschermen en schade aan de huid door de zon kunnen verminderen. (39, 40).

In gecontroleerde onderzoeken zagen we dat vrouwen die 12 weken lang lijnzaad of lijnzaadolie gebruikten een beter gehydrateerde en gladdere huid hadden. (41, 42).

Conclusie: Lijnzaad kan je huid tegen zonneschade beschermen en onder andere de gladheid verbeteren.

7. Granaatappel

jonger uitzien granaatappelGranaatappels zijn één van de gezondste fruitsoorten.

Hun antioxidante activiteit lijkt zelfs hoger te zijn dan die van groene thee (43).

Granaatappels verminderen ontsteking, vermijden schade aan het suikerspiegelniveau en kunnen de uitkomsten van patiënten met darmkanker verbeteren (44, 45, 46).

Ze kunnen ook helpen om de huid te beschermen tegen de schade van de zon. (47, 48).

Meer zelfs, onderzoekers denken dat de verschillende delen van de granaatappel samenwerken om een beschadigde huid te herstellen en de productie van collageen te verbeteren (49).

Conclusie: Granaatappels zijn rijk aan antioxidanten die zonnebescherming geven en de bestaande schade aan de huid kunnen helpen herstellen.

8. Jonger Uitzien met Avocado’s

anti aging avocadoAvocado’s zijn rijk aan gezonde vetten, vezels en verschillende vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor de gezondheid (50).

Ze zijn ook heerlijk en extreem veelzijdig.

Verder bevatten avocado’s unieke componenten, gepolyhydroxyleerde vetalcoholen genaamd. Deze werken tegen ontstekingen, beschermen je huid tegen de zon en helpen beschadigd DNA te herstellen. (51).

Hun hoge gehalte enkelvoudig onverzadigd vet en de antioxidanten luteïne en zeaxanthine bieden extra huid en DNA bescherming (6, 52).

Conclusie: Avocado’s voorkomen schade aan de huid door de zon en kunnen ook het DNA in jouw huidcellen helpen beschermen.

9. Tomaten

Natuurlijke en Langzame Veroudering tomatenTomaten bieden veel indrukwekkende voordelen voor de gezondheid, waarvan velen toegeschreven kunnen worden aan hun hoge lycopeen inhoud.

Lycopeen is een type carotenoïde dat het risico op hartziekten, beroerte en prostaatkanker verminderd (53, 54, 55).

Onderzoek toont aan dat het ook je huid tegen de beschadigende zonnestralen kan beschermen (56, 57, 58).

In één studie, werd de diepte van de rimpels bij vrouwen die voedsel aten dat een hoog lycopeen gehalte en andere antioxidanten uit planten bevat, verminderd werd na 15 weken (59).

Tomaten koken in gezonde vetten, zoals olijfolie, verhoogt de opname van lycopeen in het lichaam (60).

Conclusie: Tomaten hebben een hoog lycopeengehalte, wat de huid tegen zonneschade beschermt en rimpels kan verminderen.

10. Kruiden

Kruiden doen meer dan alleen smaak toevoegen aan je voedsel. Ze bevatten verschillende plantaardige onderdelen die voordelig kunnen zijn voor jouw gezondheid (61).

Onderzoek toont aan dat enkele kruiden zelfs jonger uitzien van de huid mogelijk maakt.

Kaneel verhoogt de collageenproductie, wat kan leiden tot een stevigere en elastischere huid. (62).

Het kan ook schade aan de huid als gevolg van advanced glycation end producten (AGE’s) verminderen, die gevormd worden als de bloedsuikerspiegel hoog is (63).

Onderzoek toont ook aan dat capsaïcine, dat te vinden is in chilipepers, enkele verouderingsverschijnselen in de huid kan tegenhouden (64).

Verder bevat gember gingerool. Dit ingrediënt heeft anti-inflammatoire effecten die ouderdomsvlekken die tijdens het zonnen ontstaan, kunnen tegengaan (65).

Conclusie: Enkele kruiden bevatten plantaardige componenten die collageenproductie stimuleren, cellen beschermen tegen een hoge bloedsuikerspiegel en zonneschade helpen voorkomen.

11. Bottenbouillon

Bottenbouillon is recent zeer populair geworden bij gezondheidsbewuste mensen.

Het wordt gemaakt door een lange tijd botten van vlees, kip of vis te koken. Dit laat mineralen en andere nuttige componenten los.

Een van deze componenten is collageen, dat gunstige effecten heeft op de gezondheid van de spieren en botten. (66, 67, 68).

Ook al is er geen onderzoek over bottenbouillon zelf, het is bewezen dat het collageen tekenen van veroudering tegengaan.

Als het gekookt wordt, wordt collageen gelatine, wat rijk is aan de aminozuren glycine, proline en hydroxyproline. Je lichaam kan deze aminozuren absorberen en hen gebruiken om nieuw collageen voor jouw huid aan te maken (69).

Gecontroleerde onderzoeken hebben aangetoond dat collageen consumeren de elasticiteit, het vochtgehalte en de stevigheid van de huid verbeteren, terwijl het rimpels helpt verminderen (70, 71, 72).

In één onderzoek werd de diepte van de rimpels beduidend verminderd bij vrouwen na hun menopauze die 12 weken lang een collageensupplement namen samen met andere huid-ondersteunende voedingsstoffen zoals vitamine C en E (72).

Conclusie: Bottenbouillon heeft een hoog collageengehalte dat de elasticiteit van de huid kan verbeteren en rimpels en andere tekenen van veroudering kan verminderen.

Bericht om Af te Sluiten

Spijtig genoeg is er geen manier om de klok echt terug te draaien.

Toch kan het voedsel op deze lijst de functie van jouw huid verbeteren en je jonger doen lijken.

Ze zullen je er ook gezonder en jonger doen uitzien terwijl je ouder wordt.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!