Granaatappel eten | Is granaatappel gezond?

Is granaatappel eten werkelijk gezond?

Granaatappels zijn een van de gezondste soorten fruit op aarde. Ze bevatten veel verschillende heilzame plantaardige stoffen, wat door andere voedingsmiddelen niet geëvenaard kan worden. Veel studies hebben aangetoond dat granaatappel gezond is en dat het enorme voordelen voor je lichaam bevat en dat het risico op allerlei ziekten kan verkleinen.[1] Hier volgen 12 gezondheidsvoordelen van granaatappel eten die door modern wetenschappelijk onderzoek worden ondersteund.

Helemaal onder aan het artikel kan je lezen hoe je een GRANAATAPPEL kunt ETEN?

1. Granaatappel gezond en bomvol belangrijke voedingsstoffen

De granaatappel, of Punica granatum, is een struik die een rode vrucht produceert.[2] Het staat te boek als een bes en heeft een diameter van ongeveer 5-12 cm. Het is rood, rond en ziet er een beetje uit als een rode appel met een bloemvormige steel. De schil van de granaatappel is dik en niet eetbaar, maar de granaatappel bevat honderden eetbare zaadjes, genaamd zaadrok. Dit is het deel wat mensen eten; rauw of verwerkt tot granaatappelsap.

Dat granaatappel gezond is komt onder andere door een indrukwekkend voedingsprofiel:

175 gram zaadrok bevat [2]:Granaatappel eten

  • Vezel: 7 gram
  • Eiwit: 3 gram
  • Vitamine C: 30% van de ADH
  • Vitamine K: 36% van de ADH
  • Foliumzuur: 16% van de ADH
  • Kalium: 12% van de ADH

De zaden (zaadrok) van de granaatappel zijn ook zeer zoet; 175 gram zaadrok bevat 24 gram suiker en 144 calorieën.

Waarom granaatappel eten gezond is en waar de granaatappel echt in uitblinkt is de inhoud van de krachtige plantaardige stoffen, waarvan een deel krachtige genezende eigenschappen bevat.

Conclusie: De granaatappel is een fruit dat honderden eetbare zaden bevat. Ze zijn rijk aan vezels, vitaminen, minerale en bioactieve plantaardige stoffen, maar bevatten ook wat suiker.

2. Granaatappels bevatten twee plantaardige stoffen met krachtige genezende eigenschappen

Een geweldige reden waarom granaatappel gezond is komt door de twee unieke stoffen die verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de gezondheidsvoordelen.

Punicalagines

Punicalagines zijn extreme krachtige antioxidanten die in de sap en de schil van de granaatappel te vinden zijn.

Ze zijn zo krachtig dat het is aangetoond dat granaatappels drie keer zoveel antioxiderende activiteit bevat dan rode wijn en groene thee.[3]

Het extract en poeder van de granaatappel wordt doorgaans gemaakt van de schil vanwege de vele antioxidanten en aanwezigheid van punicalagine.

Punicic zuur

Punicic zuur, ook wel bekend als granaatappelzaadolie, is het belangrijkste vetzuur in de zaadrok.

Het is een vorm van geconjugeerd linolzuur met krachtige biologische effecten.

Conclusie: Granaatappels bevatten punicalagines en punicic zuur, wat unieke stoffen zijn die verantwoordelijk zijn voor het merendeel aan hun gezondheidsvoordelen. Deze twee unieke moleculen bevestigen het feit dat granaatappel gezond is.

3. Granaatappelsap kan je risico op hart- en vaatziekten verlagen

Hart- en vaatziekten zijn momenteel de belangrijkste doodsoorzaak op aarde.[4]

Het is een gecompliceerde ziekte en wordt door veel verschillende factoren beïnvloed.

Waarom is granaatappel gezond? Punicic zuur, het belangrijkste vetzuur in granaatappel, kan helpen beschermen tegen verschillende stappen in het proces van hart- en vaatziekten!

Granaatappel eten - gezond10

In een studie met 51 mensen met een hoog cholesterol en triglyceriden werd aangetoond dat 800 milligram granaatappelzaadolie per dag gedurende 4 weken de triglyceriden significant verlaagde en de triglyceride:HDL verhouding verbeterde.[5]

Een andere studie keek naar de effecten van granaatappelsap bij mensen met diabetes type 2 en een hoog cholesterol. Ze zagen significante afnamen in LDL cholesterol, evenals andere verbeteringen.[6]

Het is ook bewezen, in zowel menselijke als dierlijke studies, dat granaatappelsap de LDL cholesterol deeltjes beschermt tegen oxidatie, wat een van de belangrijkste stappen is in het proces richting hart- en vaatziekten. Vast staat in ieder geval dat granaatappel gezond is.[7,8,9,10]

Conclusie: Verschillende menselijke studies hebben aangetoond dat granaatappel eten gezond is en dat granaatappels effectief kunnen zijn in het tegengaan van hart- en vaatziekten. Het verbetert het cholesterolprofiel en beschermt LDL cholesterol tegen oxidatieve schade.

4. Granaatappel gezond met een indrukwekkend ontstekingsremmend vermogen

Chronische ontsteking is een van de belangrijkste aandrijvers van veel dodelijke ziekten.

Hieronder vallen hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, Alzheimer en zelfs obesitas.

Granaatappel eten is gezond want het heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen die grotendeels te danken zijn aan de antioxiderende kenmerken van de punicalagines.

Reageerbuisstudies hebben aangetoond dat het de ontstekingsacitiveit in het spijsverteringsstelsel kan verminderen, evenals in borstkankercellen en darmkankercellen.[11,12,13]

Een studie onder diabetici vond dat 250 ml granaatappelsap per dag, gedurende een periode van 12 weken, de inflammatoire markers CRP en interleukine-6 met respectievelijk 32% en 30% deed afnemen.[14]

Conclusie: Het is aangetoond dat de punicalagines in granaatappelsap de ontsteking vermindert, wat een van de belangrijkste aandrijvers van veel dodelijke ziekten is. Een geweldige reden waarom granaatappel gezond is!

5. Granaatappel eten helpt mogelijk in het bestrijden van prostaatkanker

Prostaatkanker is het meest voorkomende type kanker bij mannen.

Laboratoriumstudies hebben aangetoond dat granaatappel extract de reproductie van kankercellen kan vertragen en zelfs tot apoptose (celdood) van kankercellen kan leiden.[15,16]

Het PSA (prostaatspecifiek antigeen) is een bloedmarker voor prostaatkanker.

Mannen waarbij de PSA waarde in een kort tijdsbestek verdubbelt hebben een verhoogd risico op overlijden door prostaatkanker.

Het interessante is dat een studie met menselijke proefpersonen vond dat 237 ml granaatappelsap per dag de verdubbelingtijd van PSA verlengde van 15 tot 54 maanden, wat een enorm resultaat is.[17]

Een follow-up studie vond vergelijkbare verbeteringen met het gebruik van een soort granaatappel extract genaamd POMx.[18]

Conclusie: Er bestaat voorlopig bewijs dat granaatappel gezond en nuttig kan zijn voor mannen met prostaatkanker. De kankergroei kan mogelijk worden beperkt en het risico op overlijden kan worden verlaagd.

6. Granaatappels zijn mogelijk ook nuttig tegen borstkanker

Het is aangetoond dat granaatappel gezond is (extract) en dat het de reproductie van borstkankercellen tegengaat en mogelijk zelfs een deel hiervan doodt.[19,20,21]

granaatappel gezond - borstkanker

Er is echter een beperkt aantal laboratoriumstudies. Meer onderzoek is nodig.

Conclusie: Laboratoriumstudies hebben aangetoond dat granaatappelextract kan helpen om borstkankercellen te bestrijden, maar onderzoek op mensen is nodig om dit te bevestigen.

7. Granaatappelsap kan de bloeddruk verlagen

Een hoge bloeddruk (hypertensie) is een van de belangrijkste aandrijvers van hartaanvallen en beroertes.

In een studie werd een significante reductie waargenomen bij mensen met een hoge bloeddruk na het dagelijks nemen van 150 ml granaatappelsap gedurende 2 weken.[22]

Andere studies vonden vergelijkbare effecten, met name voor de systolische bloeddruk (het hoogste getal bij het afnemen van de bloeddruk). Deze studies bewijzen dat granaatappel gezond is![23,24]

Conclusie: Het is aangetoond dat het regelmatig innemen van granaatappelsap de bloeddruk in slechts twee weken kan verlagen.

8. Granaatappelsap kan erectiestoornissen behandelen

Oxidatieve schade kan de bloedsomloop in alle lichaamsdelen beperken, waaronder  zwellichamen.

Het is aangetoond dat granaatappel eten gezond is en dat granaatappelsap effectief is in het verbeteren van de bloedsomloop en erectiele reactie bij konijnen.[25]

In een studie onder 53 mannen met erectiestoornissen leek granaatappel iets van een effect te hebben, maar dit was niet statistisch significant.[26]

Conclusie: Het is inderdaad waar dat granaatappel gezond is en dat granaatappelsap gerelateerd is aan verminderde symptomen van erectiestoornissen, maar meer onderzoek is nodig.

9. Granaatappelsap kan artritis en gewrichtspijn tegengaanGranaatappel eten - gewrichten

Artritis is een veelvoorkomend probleem in Westerse landen.

Er zijn veel verschillende typen, maar de meesten hebben een vorm van ontsteking in de gewrichten.

Ook is granaatappel gezond, aangezien de plantaardige stoffen in granaatappel ontstekingsremmende eigenschappen hebben en dat het logisch is dat ze de effecten van artritis kunnen tegengaan.

Het interessante is dat laboratoriumstudies hebben aangetoond dat het eten van granaatappel gezond is en dat granaatappelextract de enzymen kan blokkeren waarvan bekend is dat ze gewrichten beschadigen bij mensen met osteoartritis.[27]

Het is verder bewezen dat het effectief is in muizen, maar er is tot nu toe nog zeer weinig bewijs voor mensen.[28]

Conclusie: Studies bij dieren en geïsoleerde cellen hebben aangetoond dat granaatappelextract nuttig kan zijn tegen verschillende vormen van artritis, maar onderzoek in mensen is nodig om dit te bevestigen.

10. Granaatappel eten kan bacteriële en schimmelinfecties tegengaan

Granaatappel eten kan schadelijke micro organismen bestrijden. Dit komt door de plantaardige stoffen in granaatappel.

Zo zijn ze bijvoorbeeld effectief in het bestrijden van bepaalde bacteriën, evenals de schimmel Candida albicans.

De antibacteriële en anti-schimmel effecten kunnen ook beschermen tegen infecties en ontstekingen in de mond.

Hieronder vallen aandoeningen als gingivitis, periodontitis en stomatitis aan het gebit. Allemaal redenen waarom granaatappel gezond is!

Conclusie: Granaatappel heeft antibacteriële en antivirale eigenschappen, die nuttig kunnen zijn in het bestrijden van veelvoorkomende aandoeningen aan het tandvlees. Een geweldige reden waarom granaatappel gezond is!

11. Granaatappel kan sportprestaties verhogengranaatappel gezond - sport

Granaatappel is rijk aan nitraten, waarvan is aangetoond dat ze sportprestaties verhogen.

In een studie onder 19 atleten die op een loopband renden verbeterde 1 gram van granaatappelextract 30 minuten voor het sporten de bloedsomloop.[29]

Ook interessant om te lezen: Tabata training!

Dit leidde tot een uitstel van vermoeidheid, en een toename in de efficiëntie van het sporten. Daarom is granaatappel gezond!

Conclusie: Meer studies zijn nodig, maar het lijkt erop dat granaatappel bevorderlijk kan zijn voor fysieke prestaties, vergelijkbaar met bietensap.

12. Granaatappel gezond en kan het geheugen verbeteren!

Er bestaat bewijs dat granaatappel eten het geheugen kan verbeteren.

In een studie bij chirurgische patiënten voorkwam 2 gram granaatappelextract geheugenproblemen na de operatie.[30]

Een andere studie bij 28 ouderen met geheugenklachten vond dat 237 mg granaatappelsap per dag de markers van verbaal en visueel geheugen significant verbeterde.[31]

Er bestaat ook bewijs van studies in muizen dat granaatappels Alzheimer kunnen tegengaan.[32]

Conclusie: Er bestaat bewijs dat granaatappel gezond is en dat het geheugen van ouderen en post-chirurgie patiënten kan verbeteren, en studies in muizen tonen aan dat het een beschermende werking tegen Alzheimer zou kunnen hebben.

HOE KAN JE HET BESTE EEN GRANAATAPPEL ETEN?

Het kiezen van een granaatappel

Zoek in de supermarkt naar fruit dat zwaar aanvoelt voor de omvang en geen beschadigingen heeft. Zo weet je welke granaatappel gezond is. De schil is zeer dik en beschermt het fruit goed, dus een plekje of onzuiverheid hier en daar is geen probleem.

Granaatappel snijden en eten

Je kunt granaatappel eten zonder een puinhoop! Je kunt het beste een servetje of keukenpapier onder het fruit leggen, ongeacht de ondergrond. Het sap van granaatappel maakt namelijk op bijna alles vlekken, en het papier zorgt ervoor dat een deel van het sap tijdens het snijden wordt geabsorbeerd.

Snijd de bovenkant van de vrucht eraf en vervolgens de onderkant.

Zie de vrucht nu als vier gelijke delen. Je wil inkepingen maken in alle delen. Snijd niet helemaal door, maar ga net diep genoeg om de schil te breken en tot het witte merg te komen. Op deze manier beperk je het snijden in de sappige pitten tot een minimum.

Granaatappel eten – de droge methoded

Trek het fruit vervolgens uit elkaar, wat vier delen oplevert.

Gebruik je vingers om de vleesachtige pitten eraf te trekken en leg deze in een kom. Buig de schil naar achteren om meer pitten van het merg te scheiden. Je kunt nu lekker de granaatappel eten!

Granaatappel eten – de watermethode

Een andere methode is om een kom met water te vullen en de ingekeepte granaatappel in de kom te leggen, waarbij het water zoveel mogelijk van het fruit bedekt. Trek de vrucht uiteen tot vier delen en begin de schil terug te trekken van de pitten. Dat zal helpen om het witte merg los te krijgen van de pitten. Het merg zal naar boven komen drijven, terwijl de pitten naar de bodem zinken.

Met de watermethode krijg je zo min mogelijk sap over jezelf en andere oppervlakken heen. Granaatappel eten is nu een stuk makkelijker.

Zodra je de pitten hebt gescheiden, haal je zo veel mogelijk merg van het wateroppervlak als je kunt; je kunt hier een zeefje voor gebruiken. Je hoeft niet ieder stukje te verwijderen, want je gaat het nogmaals zeven.

Zeef de zaden

Giet de pitten (en het water als je de watermethode hebt gebruikt) in een zeef. Haal het achtergebleven merg weg en spoel de pitten af. Zo kun je de rode pitjes eten en niet het witte vliesjes wat in de granaatappel zit.

Eet de granaatappelpitten

Je kunt de pitten nu in een mooie kom plaatsen en ze zo eten. Je kunt de granaatappel ook eten door de pitten te besprenkelen met wat kaneel en suiker om ze wat zoeter te maken.

Dat granaatappel gezond is weten we nu.  Maar je hoeft het hier niet bij te laten: je kunt ze namelijk ook in verschillende gerechten verwerken. Ieder recept dat gedroogde veenbessen bevat is een uitstekende kandidaat voor het gebruik van granaatappel. Gebruik ze in salades, als onderdeel van de vulling voor eikelpompoen, met noten, crêpes of zelfs in salsa!

Je kunt ze ook in je favoriete desserts verwerken: voeg ze toe aan slagroom over pompoentaart, over met karamel besprenkeld ijs of als ingrediënt van een taart.

Referenties

[-] http://authoritynutrition.com/12-proven-benefits-of-pomegranate/
[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4007340/
[2] http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2404
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11052704
[4] http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/
[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20334708
[6] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17048194
[7] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23528829
[8] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11481398
[9] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10799367
[10] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15158307
[11] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23573120
[12] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24962397
[13] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16448212
[14] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24949028
[15] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23320197
[16] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23359482
[17] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16818701
[18] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3549301/
[19] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23359482
[20] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21861726
[21] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16379557
[22] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ptr.4977/abstract
[23] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21457902
[24] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24575134
[25] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15947695
[26] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17568759
[27] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16140882
[28] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19504467
[29] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4146683/
[30] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3789410/
[31] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23970941
[32] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17010630/

5 Berichten

  1. Avatar Claudia
  2. Avatar Marleen Heins
  3. Avatar Marisa
  4. Avatar paul
  5. Avatar Jan van de Hee

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!