Weipoeder | Wat is Whey en Hoe gezond is Proteïne poeder?

10 Op Onderzoek Gebaseerde Gezondheidsvoordelen Van Wei-Eiwit

wat is whey eiwittenWeipoeder (whey poeder) is een van de meest onderzochte supplementen in de wereld en dat heeft een reden. Het heeft een zeer hoge voedingswaarde en wetenschappelijke onderzoeken hebben verscheidene gezondheidsvoordelen ontdekt.

Hier zijn 10 gezondheidsvoordelen van weipoeder, ondersteund door onderzoeken uitgevoerd op mensen.

1. Wei-eiwit is een Uitstekende Bron van Hoge Kwaliteit Eiwitten

Wat is wei eiwit nou eigenlijk? Het is het eiwitgedeelte van wei, een vloeistof dat ontstaat tijdens de productie van kaas. Het is een compleet en hoge kwaliteit eiwit die alle essentiële aminozuren bevat. Daarnaast zijn whey eiwitten goed verteerbaar; Ze worden snel uit de darmen geabsorbeerd vergeleken met andere soorten eiwitten (1). Deze eigenschappen maken het een van de beste voedingsbronnen van eiwit.

Zo ziet weipoeder er over het algemeen uit:

weipoeder - wheypoeder

Er zijn drie hoofdtypes van weipoeders, concentraat (WPC), isolaat (WPI) en hydrolysaat (WPH). Het wei proteïne concentraat is de meest voorkomende soort en ook de goedkoopste. Als voedingsbron is wei poeder vooral populair onder de bodybuilders, atleten en anderen die extra eiwitten aan hun dieet willen toevoegen.

Conclusie: Whey poeder heeft een hoge voedingswaarde en is een van de beste voedingsbronnen van hoge kwaliteit eiwitten. Het is goed verteerbaar en wordt snel geabsorbeerd vergeleken met andere eiwitten.

2. Weipoeder Stimuleert Spiergroei

Spiermassa neemt af met de jaren. Dit leidt meestal tot een toename van vet en verhoogt het risico op vele chronische ziektes.

Echter kan deze nadelige omslag in lichaamsbouw afgeremd, voorkomen of omgedraaid worden door een combinatie van krachttraining en een goed dieet.

Krachttraining gecombineerd met het eten van eiwitrijke voeding of eiwitsupplementen blijkt een effectieve preventieve strategie te zijn (2).

Hoge kwaliteit eiwitbronnen in het bijzonder zijn zeer effectief, denk hierbij aan wei dat rijk is aan het aminozuur genaamd leucine.

Leucine is een van de meest stimulerende (anabolische) aminozuren wat betreft spiergroei (3).

Hierom zijn whey eiwitten zeer effectief op het gebied van preventie van leeftijdgerelateerd spierverlies en verbetering van kracht en uitstraling (2).

Vergeleken andere soorten eiwit, zoals caseïne of soja, blijkt wei-eiwit net iets beter te zijn voor spiergroei (4, 5, 6).

Echter zullen supplementen geen groot verschil maken, tenzij er al sprake is van een eiwitgebrek in je dieet.

Conclusie: Weipoeder in combinatie met krachttraining is uitstekend voor het onderhouden en stimuleren van spiergroei.

3. Wei-Eiwit Verlaagt De Bloeddruk

weipoeder gezondEen buitengewoon hoge bloeddruk (hypertensie) is een van de grootste risicofactoren van hartziektes.

Talloze onderzoeken hebben een verband gevonden tussen de consumptie van zuivelproducten en een verlaagde bloeddruk (7, 8, 9,10).

Dit effect wordt toegeschreven aan een familie van bioactieve peptiden in zuivel genaamd “angiotensine-converterende-enzym remmers” (ACE-remmers) (11, 12, 13).

In weipoeder worden de ACE-remmers lactokinines genoemd (14). Verscheidene dierenonderzoeken hebben de gunstige effecten hiervan op de bloeddruk aangetoond (15, 16).

Een beperkt aantal onderzoeken op mensen heeft het effect van whey eiwitten op bloeddruk onderzocht en veel experts vinden het bewijs niet overtuigend.

Een onderzoek op individuen met overgewicht heeft uitgewezen dat whey poeder supplementen, 12 weken lang 54 g per dag, de systolische bloeddruk met 4% verlaagt. Andere melkeiwitten (caseïne) hadden vergelijkbare effecten (17).

Dit wordt ondersteund door een ander onderzoek die significante effecten vond wanneer de deelnemers 6 weken lang 22 g weipoeder per dag kregen toegediend.

Echter verlaagde de bloeddruk alleen bij degenen die vooraf al een hoge of licht verhoogde bloeddruk hadden (18).

Er werden geen significante effecten op de bloeddruk gevonden in een onderzoek die gebruik maakte van een veel lagere hoeveelheid eiwit (minder dan 3.25 gram per dag) en dit door een melkdrankje deed (19).

Conclusie: Weipoeder kan de bloeddruk verlagen van mensen met een verhoogde bloeddruk. Dit komt mede door bioactieve peptiden genaamd lactokinines.

4. Weipoeder Zou Kunnen Helpen Bij Het Behandelen Van Type 2 Diabetes

weipoeder whey eiwitten diabetesType 2 diabetes is een chronische ziekte die gekenmerkt wordt door een hoge bloedsuikerspiegel en een verminderde insulinefunctie.

Insuline is een hormoon die de opname van bloedsuiker in cellen stimuleert, zodat er een gezonde balans behouden blijft.

Wei eiwitten blijken effectief te werken bij de regulering van de bloedsuikerspiegel; Ze verhogen zowel het insulinegehalte als de gevoeligheid voor de gevolgen hiervan (17, 20, 21, 22).

Als we whey eiwitten vergelijken met andere eiwitbronnen, zoals eiwit of vis, blijkt wei-eiwit de overhand te hebben (23, 24).

Deze eigenschappen van wei eiwitten zouden zelfs vergelijkbaar kunnen zijn met diabetische medicijnen zoals sulfonylurea (25).

Hierom kunnen wei eiwitten goed gebruikt worden als een aanvullende behandeling van type 2 diabetes.

Het nemen van een wei-eiwit supplement vooraf aan een koolhydraatrijke maaltijd zorgt voor balans van de bloedsuikerspiegel bij zowel gezonde mensen als type 2 diabetici (20).

Conclusie: Weipoeder houdt de bloedsuikerspiegel op peil en doet dit het best vooraf aan een koolhydraatrijke maaltijd. Het is vooral gunstig voor type 2 diabetici om te gebruiken.

5. Wei-Eiwit Kan Ontstekingen Verminderen

Weipoeder wei-eiwitOntstekingen zijn het resultaat van je lichaamsreactie op schade. Als het van korte duur is, is het niet ernstig, maar in sommige gevallen kan het chronisch worden.

Een chronische ontsteking kan schadelijk zijn en is een risicofactor voor veel ziektes. Het kan veroorzaakt worden door onderliggende gezondheidsproblemen of slechte leefgewoontes.

Een groot onderzoek heeft aangetoond dat een hoge dosis wei-eiwit supplementen de hoeveelheid C-reactieve eiwitten (CRP) verminderde, de hoofdfactor voor ontstekingen in het lichaam (26).

Conclusie: Een hoge dosis weipoeder vermindert de hoeveelheid C-reactieve eiwitten in het bloed wat erop wijst dat het ontstekingsremmend zou werken.

6. Weipoeder Kan Gunstig Zijn Voor Mensen Met Een Chronische Darmontsteking

Chronische darmontsteking wordt gekenmerkt door een ontsteking in het slijmvlies van het spijsverteringskanaal.

Het is een verzamelnaam voor de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

In zowel knaagdieren als mensen blijken wei eiwitten gunstige effecten te hebben op chronische darmontsteking (27, 28).

Echter is het huidige bewijs erg zwak en zijn er meer onderzoeken nodig voordat er conclusies getrokken kunnen worden.

Conclusie: Weipoeder supplementen kunnen gunstige effecten hebben op chronische darmontsteking.

7. Wei-Eiwit Kan Het Afweersysteem Versterken

whey eiwitten

Antioxidanten zijn stoffen die oxidatie, ofwel verbranding, in het lichaam tegengaan. Dit vermindert oxidatieve stress en rekent af met verschillende chronische ziektes.

Een van de belangrijkste antioxidanten voor mensen is glutathion.

In tegenstelling tot de meeste antioxidanten in ons dieet, wordt glutathion door het lichaam zelf aangemaakt.

De productie van glutathion hangt af van de aanwezigheid van bepaalde aminozuren, zoals cysteïne, waarvan soms een beperkte hoeveelheid aanwezig is.

Hierom kan cysteïnerijke voeding, zoals wei-eiwit, het afweersysteem van het lichaam versterken (3, 29).

Een aantal onderzoeken op zowel mensen als knaagdieren hebben aangetoond dat wei eiwitten oxidatieve stress verminderen en het glutathiongehalte verhogen (30, 31, 32, 33).

Conclusie: Weipoeder supplementen kunnen het afweersysteem van het lichaam versterken door de vorming van glutathion te stimuleren, een van de belangrijkste antioxidanten in het lichaam.

8. Weipoeder Kan Een Gunstig Effect Hebben Op Bloedvetten

Een hoog cholesterolgehalte, voornamelijk LDL cholesterol, is een risicofactor voor hartziektes.

In een onderzoek op individuen met overgewicht leidde 12 weken 54 gram wei-eiwit per dag tot een significante verlaging van de totale hoeveelheid cholesterol en LDL cholesterol (de “slechte variant”) (17).

Andere onderzoeken vonden geen vergelijkbare effecten op cholesterol in het bloed (18, 34), maar het gebrek hieraan kan komen door verschillen in de opzet van de onderzoeken.

Er is meer onderzoek nodig voordat er conclusies getrokken kunnen worden.

Conclusie: Langdurige inname van een hoge dosis weipoeder supplementen kan het cholesterolgehalte verlagen. Het bewijs hiervoor is zeer beperkt op dit moment.

9. Wei-eiwit Verzadigt (Vult) Goed, Wat Een Hongergevoel Tegengaat

Verzadigd is een term die het gevoel na het eten van een vullende maaltijd beschrijft.

Het is het tegenovergestelde van trek en honger en zou het verlangen naar eten moeten onderdrukken.

Sommige voeding vult beter dan het andere, dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de samenstelling van macronutriënten (eiwitten, koolhydraten, vetten).

Van deze drie macronutriënten zijn eiwitten verreweg het meest vullend (35).

Echter hebben niet alle eiwitten hetzelfde effect. Wei-eiwit schijnt meer vullend te zijn dan andere eiwitsoorten, zoals caseïne en soja (36, 37).

Deze eigenschappen zijn vooral gunstig voor degenen die willen afvallen en dus minder calorieën binnen mogen krijgen.

Conclusie: Weipoeder is zeer vullend, meer dan andere soorten eiwit. Dit maakt het een goede aanvulling op een dieet die gebaseerd is op gewichtsverlies.

10. Weipoeder Helpt Bij Afvallen

wei eiwitten poeder afvallenEen verhoogde consumptie van eiwit is een bekende afvalstrategie (38, 39, 40).

Meer eiwit eten kan vetverbranding stimuleren door:

  • • Hongergevoelens te onderdrukken, wat leidt tot een verminderde calorie-inname (35).
  • De stofwisseling een boost te geven, wat je helpt om meer calorieën te verbranden (41, 42).
  • • Spiermassa te onderhouden terwijl je gewicht verliest (43).

wei eiwitten blijken in vergelijking met andere eiwitsoorten in het bijzonder effectief te zijn en zou een groot effect kunnen hebben op vetverbranding en verzadiging (17, 36, 37, 44, 45).

Conclusie: Genoeg eiwitten eten is een erg effectieve manier om gewicht te verliezen en sommige onderzoeken laten zien dat weipoeder zelfs grotere effecten hierop heeft dan andere eiwitsoorten.

Bijwerkingen, Dosering En Hoe Te Gebruiken

whey poeder is erg makkelijk toe te voegen aan het dieet.

Het wordt verkocht als een poeder die je in smoothies, yoghurt of simpelweg door water of melk kunt doen.

25-50 gram per dag (1-2 schepjes) is een aanbevolen dosis, maar vergeet niet de instructies op de verpakking zelf te volgen.

Denk eraan dat te veel eiwit eten compleet nutteloos is. Het lichaam kan slechts gebruik maken van een beperkte hoeveelheid per tijdspanne.

Overmatige consumptie kan ook leiden tot spijsverteringsproblemen, zoals misselijkheid, pijn, opgeblazen gevoel, kramp, winderigheid en diarree.

Echter wordt een gebalanceerde consumptie van wei-eiwit supplementen wel getolereerd door de meesten, met een paar uitzonderingen.

Als je lactose intolerant bent, is de hydrolysaat of isolaat variant van whey poeder beter geschikt dan de concentraat. Als je ooit lever- of nierproblemen hebt gehad, bespreek dan eerst met je arts of het veilig is.

Naast het feit dat weipoeder je eiwitinname een flinke boost kan geven, brengt het ook een paar grote gezondheidsvoordelen met zich mee.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!