Gezonde leefstijl – 10 tips voor een gezond leven!

gezonde leefstijl - gezond10

Gezonde leefstijl

Kiezen voor gezond leven, en en gezonde leefstijl is als gouden appelen op zilveren schalen. Deze lijst is geenszins volledig, het is echter een beginpunt om je fysieke, emotionele en geestelijke gezondheid een hogere prioriteit te geven in je drukbezet leven. Als je eenmaal deze gezonde upgrades hebt verricht, voer ze dan morgen weer uit. En, voor je het weet leid je een gezonde leefstijl en gezond leven! Het voordeel van een gezonde leefstijl is dat je meer zelfvertrouwen zult opstrijken, tevens zit je vol energie om iedere ochtend aan een mooie dag te beginnen….dit allemaal met vrijwel geen inspanning.

1. Drink meer water voor een gezonde leefstijl

Je lichaam bestaat 80 procent uit water en het heeft water nodig voor vrijwel elke activiteit die we verrichten. Bonkende, zeurende, vervelende hoofdpijn en andere nare symptomen van pijn die we ervaren, zullen daadwerkelijk verminderen als we simpelweg meer water drinken.

2. Knuffel eens iemand!

Wanneer heb jij voor het laatst iemand geknuffeld? Als je een beminde (iemand die daadwerkelijk geknuffeld wil worden) in de armen sluit. Dan zal je lichaam “feel-good“ hormonen zoals oxytocine produceren, die depressie afweren. Dit helpt je om een gezonde leefstijl te creëren.

3. Gezonde leefstijl gaat gepaard met fruit

Eet 2 à 3 stukken/porties fruit ( ½ kopje fruit, zoals druiven, bosbessen, kersen, etc. telt mee als 1 portie fruit). Gekleurde vruchten bevatten ziekte bestrijdende fytonutriënten zoals proanthocynanidine (PAC) die je beschermen tegen hersenziekten en quercetine om allergieën en ademhalingsproblemen te verlichten. Een gezonde leefstijl gaat altijd gepaard met het eten van fruiten.
gezonde leefstijl - wandelen - gezond leven - gezondheid

4. Maak een stevige wandeling.

Je lichaam is immers gemaakt om te bewegen. Je hart is een spier die beweging nodig heeft, om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren. Iedereen weet dit, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Maar we hebben dikwijls een herinnering nodig om het gewoon te doen.

5. Eet een grote salade.

Ik heb veelvuldig van iemand te horen gekregen dat “gezond eten prijzig is”. Dat is larie en apekool oftewel nonsens! Sommige van de beste “superfoods” zijn ontzettend goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar in de vorm van groene salades. Ze zitten vol met vitaminen, mineralen, chlorofyl (geeft planten hun groene kleur en bevordert de gezondheid van ons bloed en bloedsysteem), enzymen (die ervoor zorgen dat het omzetten van stoffen snel en efficiënt gebeuren), en legio fytonutriënten.

6. Mediteren voor een gezonde leefstijl

Het mediteren van 10 à 15 minuten per dag heeft positieve gevolgen voor de gezondheid. Zowel je fysieke als mentale eigenschappen zullen er baat bij hebben. Het initiatief nemen om te mediteren, om zo een “time-out” te nemen en tot rust komen en de stekker uittrekken om zo van de technologie en de mensen te smeren, kan je helpen om je meer evenwichtig en kalm te voelen. Door meditatie wordt de geest immers fris, gevoelig en prachtig.

Gezonde leefstijl meditatie - gezond10

7. Ademhaling

Adem zo vaak mogelijk, diep in voor minstens 5 minuten. Dit heeft en positieve effect op je gezonde leefstijl. Onze ademhaling is onmiskenbaar verbonden met onze emotionele toestand. Uit onderzoek is gebleken dat diepe ademhaling ( zelfs voor een aantal minuten), stress vermindert. Tevens herstelt en ontspant het lichaam zich en stelt ook de hormoonspiegel zich weer in op de rustbalans. Als gevolg hiervan, zal je je minder angstig voelen, beter slapen en de kans op gewichtsproblemen zullen verminderen.

8. Gezonde snacks

Snack tussendoor, maar wel gezonde snacks! Het is een uitstekende gewoonte om gezonde snacks en tussendoortjes te nemen, zoals amandelen, rauwkosten, hummus en volkoren pitabroodjes. Gezonde snacks zijn evenzeer gunstig voor het stabiliseren van je stemming als voor het houden van het gewicht in het goede spoor.

9. Vers bereide sap voor een gezonde leefstijl

Drink een vers bereide sap, bij voorkeur met groene groenten. Groene sappen zijn Moeder Natuur’s helende nectar. Ze zijn krachtpatsers op het gebied van voedingsstoffen. Ze helpen je lichaam bij een genezing en daarnaast zal je je weer energierijk, fit en gezond gaan voelen. Dit is een belangrijke stap richting een gezonde leefstijl.

10. Bloemen ruiken

Stop en ruik de bloemen, letterlijk! Eventjes rustig aan doen, is niet alleen belangrijk, het geeft je tevens een goed gevoel. Je zult werkelijk worden blootgesteld aan de natuurlijke aromatherapie met ontspannende, stimulerende of therapeutische effecten. Gezien het feit dat je bloemen kunt ruiken, betekent simpelweg dat de moleculen van reukstoffen, zoals essentiële oliën, zenuwimpulsen veroorzaken. Dit is een van de snelste manieren om hormonen op natuurlijke wijze te balanceren en te reguleren.

gezonde leefstijl - gezond10

11. Dankbaarheidslijstje

Noteer minstens 10 dingen waar je dankbaar voor bent. Uit legio onderzoeken is gebleken dat dankbaarheid een betere gezondheid en geluk bevordert. Dit bevorderd de gezonde leefstijl.

12. Elimineren

Elimineer minstens één object uit je leven, dat giftige chemicaliën bevatten (alle commerciële droger vellen, bijna elk type van commerciële wasmiddel die wordt verkocht in de supermarkt, afwasmiddel, “luchtverfrissers”, etc.). Het is raadzaam om het te vervangen door een natuurlijke optie.

13. Doe iets goeds voor iemand anders

Het kan geen kwaad om iets aangenaams te doen voor iemand anders. Het doet me terugdenken aan de keer, dat ik met een vriend van me naar een restaurant ging. Nadat we heerlijk hadden gegeten, vroeg ik aan de ober of ik de rekening mocht, maar wat bleek nou, het was al betaald door een man met wie we kort na onze aankomst een leuk gesprek hadden gevoerd. Het maakte niet alleen onze dag, we denken nog steeds met zeer fijne herinnering terug aan deze man en hoe hij ons vertrouwen gaf in de goedheid van de mensen. Een goede daad is goud waard. Je hoeft diegene niet eens persoonlijk te kennen.

14. bitterzout of Epsom-zout voor een gezonde leefstijl

Weken in een warm bad met magnesiumsulfaat is ook gunstig! Vaak wordt voor magnesiumsulfaat de naam bitterzout of Epsom-zout gebruikt. De magnesium in Epsom-zout wordt door je huid geabsorbeert en helpt de spieren te ontspannen en de pijn te verlichten. Het heeft tevens invloed op de gezondheid van jouw hart. Hiermee ben je weer een stap dichterbij een gezonde leefstijl.

Wat ga jij vandaag doen om een gezonde leefstijl te creëren voor je zelf.

8 Comments

  1. lana

    Geweldig artikel !! vooral tip 10 – stop en ruik de bloemen vind ik erg leuk.

  2. Tygo

    Ik moet maar is vaker salades eten en wat meer bewegen. bedankt voor de tips !

  3. Rob rob

    thanks.

  4. Colok-boi

    Indeed, Wil je langer leven dan moet je je gezondheid redelijk hoge prioriteit toekennen.

  5. CoccoChar

    14 geweldige tips! (party)

  6. Jonathan

    Dag Jolijn!Ten eerste, wat een super site!! Erg leuk gaeamkt, en fijn dat alles een keer in het nederlands staat! Als ik het goed lees zijn dit ook recepten om af te slanken?Ik zit veel op instagram en dergelijke en dan zit ik vaak bij personen uit Amerika, australie etc. te kijken die doen aan een gezonde levenstijl en erg veel aan fitness etc. Ik verdiep me daar regelmatig in, om zelf meer te weten te komen over de recepten en workouts. Ik sport graag en eet ook graag gezond om mijn lichaam strakker te laten worden, wel is dit een hele weg te gaan want dit gebeurd niet zon 1,2,3. Ik zie veel recepten van hen terug in jou website die sporters en modellen etc. gebruiken, als het goed is zijn de meeste recepten gebruikelijk voor de lijn? Ik hoor graag van je, en blijf door gaan, je site is super!Groetjes kirsten

  7. Chony

    Dankjewel voor de tips, zo te zien moet ik mijn leefstijl beetje aanpassen.

  8. Rita

    zelf heb ik een volledige ommekeer gemaakt in mijn levenspatroon. Nu beweeg ik dagelijks (45 minuten zwemmen 5x per week en regelmatig nog een 45 minuten wandelen); dit doet me werkelijk goed op mijn 60jarige leeftijd. Verder ben ik totaal anders gaan eten, inderdaad veel groenten en dagelijks 2 tot 3 stukken fruit; vlees enkel kip en konijn en 5 x per week vis. verder smorgens regelmatig havermout. Ik ben hierdoor op 2 jaar tijd 12 kgr afgevallen en voel me prima in mijn vel; voel me gelukkiger op de leeftijd van 60 jaar dan ooit tevoren. Voor iedereen het proberen waard.
    groetjes Rita

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.