Pijn in lies | Last van Liesblessure?

Pijn in de lies

Het kan zijn dat je op een of ander moment wat pijn in je lies of liesblessure hebt gehad. Over het algemeen veroorzaakt onze lichaamsbeweging geen problemen, maar is niet verwonderlijk dat symptomen zich kunnen ontwikkelen door dagelijkse slijtage, overmatig gebruik of een blessure die leiden tot pijn in lies. De liesgebieden vind je aan weerszijden van het lichaam in de plooien waar de buik verbonden wordt met de benen. De schaamstreek ligt tussen de lies.

Pijn in lies en Liesblessure treden het vaakst op tijdens:

  •  Sportieve of recreatieve activiteiten zoals ijshockey, langlaufen, basketbal en voetbal
  •  Werkgerelateerde activiteiten
  • Werk of projecten rondom het huis
  •  Auto-ongevallen

 

Problemen en –blessures aan de lies kunnen pijn in lies veroorzaken en soms zorgwekkend zijn. De meeste kleine problemen of verwondingen zullen echter vanzelf genezen. Een thuisbehandeling is meestal alles wat er nodig is om pijn in de lies te verlichten en te genezen.

Acuut Letsel en Overmatig Letsel

Acuut letsel kan het gevolg zijn van een directe klap, letsel, een val, of een abnormale draaiing van het been.

Je kunt een spier in de lies verrekken of scheuren tijdens het sporten, bijvoorbeeld bij hardlopen, schaatsen, voetbal of basketbal. Je kunt te veel spierspanning in de lies krijgen bij het tillen, duwen of trekken van zware voorwerpen. Je zou ook een spier in de lies kunnen verrekken als je valt. Het plotseling verrekken of scheuren van een spier in de lies veroorzaakt vaak een plotselinge pijn in lies. Je kunt een breukgeluid horen als je de heup of het been beweegt. Zwelling en blauwe plekken kunnen snel optreden, maar verschijnen soms pas een paar dagen na het letsel.

Overmatig letsel kan ontstaan wanneer er te veel druk op een bepaald gebied wordt geplaatst. Dit gebeurt vaak wanneer je een activiteit overdrijft of dezelfde activiteit elke dag herhaalt. Overmatig gebruik kan leiden tot het verrekken of scheuren van de spier of kan leiden tot zwelling.

Overmatig gebruik kan ook leiden tot:

  • Een haarscheurtje in een bot (drukfractuur)
  •  Bursitis
  •  Osteitis pubis: dit is een aandoening die chronische pijn in de lies veroorzaakt als gevolg van druk op het schaambeenbekken. Lange afstand lopers en voetballers kunnen hier het snelst last van krijgen.
  • Heupproblemen
  • Avulsiefracturen. Dit gebeurt wanneer kracht veroorzaakt dat een spier in de buurt van een bot afscheurt en een stukje bot afbreekt. Dit komt het meest voor bij jonge atleten die zich bezighouden met springen, schoppen, sprinten of hordenloop. 

Andere factoren voor pijn in lies

Pijn in de lies kan ook veroorzaakt worden door andere delen van het lichaam, in plaats van door een verwonding. Dit heet een uitstralende of afgeleide pijn. Verrekte spieren, ligamenten, pezen of symptomen in het been kunnen pijn in de lies veroorzaken. Als je geen blessure hebt gehad is het belangrijk om op zoek te gaan naar andere oorzaken van pijn in de lies.

Een liesbreuk is een uitstulping van zacht weefsel door een zwakke plek in de buikwand in de liesstreek. Een liesbreuk kan een chirurgische behandeling nodig hebben. Een sporthernia kan bij atleten hetzelfde gebied van de lies beïnvloeden.

Infecties kunnen leiden tot een gezwel, een knobbel of een zwelling in de liesstreek. De lymfeklieren in de lies kunnen vergroot en pijnlijk worden wanneer er een infectie in de liesstreek optreedt. Als de infectie gering is, zal de zwelling na een paar dagen vanzelf weer verdwijnen.

Huiduitslag in de liesstreek kan vele oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld ringworm of gistschimmel. De meeste huiduitslag kan thuis worden behandeld.

Wanneer een kind pijn in lies ontwikkelt, kan de oorzaak van deze pijn een probleem in het bovenste gedeelte van het dijbeen (de kop van het dijbeen) en de heup zijn. Voorkomende oorzaken van pijn in de lies en pijn in de knie (uitstralende pijn van de heup) of mank lopen zijn onder meer:

Ziekte van Legg-Calvé-Perthes. Deze aandoening betreft de bloedtoevoer en de juiste plaatsing van de kop van het dijbeen in de heupkom.
Epifysiolyse van de femurkop. Deze aandoening doet zich voor wanneer het dijbeen op de groeischijf (physis) glijdt en niet goed in de heupkom past.
Heupdysplasie (DDH). Deze aandoening wordt veroorzaakt door een abnormale ontwikkeling van het heupgewricht. Het dijbeen kan losjes passen in de heupkom (subluxatie) of volledig uit de heupkom raken.
Toxische synovitis. Dit is een zwelling (ontsteking) van de binnenkant van de gewrichtsruimte van de heup.
Idiopathische artritis bij jongeren. Deze ziekte veroorzaakt ontstoken, gezwollen, stijve en vaak pijnlijke gewrichten.
Infectieuze artritis (septische artritis). Dit wordt veroorzaakt door een bacteriële- of een schimmelinfectie in het heupgewricht.

Pijn in lies en verwondingen – controleer je symptomen

Raadpleeg onmiddellijk een arts als je:

• Plotseling een ernstige pijn in het hernia gebied krijgt.
• Last hebt van misselijkheid of braken.
• Buikpijn hebt en windjes of ontlasting niet kwijt kunt.
• Je hernia niet terug op zijn plaats kunt duwen met een zachte druk wanneer je gaat liggen.
• Huid op de hernia rood of gevoelig wordt.
Let goed op veranderingen in je gezondheid en zorg ervoor dat je contact opneemt met je arts als je:
• Nieuwe of verergerde pijn krijgt
• Niet beter wordt zoals verwacht

Pijn in lies en verwondingen – thuisbehandeling

Thuisbehandelingsmaatregelen kunnen pijn, zwelling en blauwe plekken helpen verlichten en de genezing na een liesblessure bevorderen. Deze thuisbehandelingsmaatregelen kunnen ook nuttig zijn voor problemen zonder letsel. Als je echter denkt dat je een ernstig letsel hebt, gebruik dan eerst de steunmaatregelen, terwijl je een afspraak maakt met je arts om gecontroleerd te worden.

Rust: Laat het gewonde of pijnlijke liesgebied 1 tot 2 weken rusten om het te beschermen. Stop, wijzig of neem een pauze van alle activiteiten die pijn in lies kunnen veroorzaken. Doe geen intense activiteiten terwijl je nog last hebt van pijn in de lies. Het kan enkele weken duren voordat een verrekte spier in de lies zal genezen.

IJs: De kou zal de pijn en de zwelling verminderen. Breng onmiddellijk ijs of een cold pack aan om de zwelling te verminderen. Breng het ijs of cold pack minstens 3 maal per dag aan voor 10 tot 20 minuten. Een zak bevroren erwten of maïs kan ook werken als een cold pack. Bescherm je huid tegen bevriezing door een doek te plaatsen tussen het ijs en de huid. Na 48 tot 72 uur, als de zwelling weg is, kan warmte de pijn in lies verlichten.

Ondersteuning: Terwijl je herstellende bent van een liesblessure, moet je ondergoed dragen dat het gewonde gebied ondersteunt. Vrouwen kunnen sportondergoed of een korte broek dragen met een goede pasvorm. Mannen kunnen het beste strak ondergoed met een goede pasvorm dragen in plaats van boxershorts.

Het kan 4 tot 6 weken of langer duren voordat een kleine liesblessure genezen is. Strekken en spierversterkende oefeningen zullen je helpen geleidelijk terug te keren naar je normale activiteiten en de pijn in lies verminderen.

Rekoefeningen beginnen met een reeks van oefeningen die de stijfheid voorkomen en de pezen verkorten. Buig zachtjes, strek en draai je been en je heup. Als je toenemende pijn ervaart, vertraag of stop dan met de oefeningen.

Je mag ook versterkende oefeningen met lichte gewichten doen, zoals enkelgewichten, als de pijn is afgenomen en je flexibiliteit is verbeterd.
Activiteiten als zwemmen of fietsen kunnen nuttig zijn, afhankelijk van de ernst van het letsel. Een sportarts of een trainer kan je adviseren over je fitness-activiteiten.

Symptomen om op te letten tijdens de thuisbehandeling

Bel je arts onmiddellijk als één van de volgende complicaties tijdens de thuisbehandeling optreden:

  • Tekenen van infectie zoals koorts, zwelling, roodheid of pus.
  • Zwelling waarvan bekend is dat het van een hernia komt die plots erg pijnlijk wordt.
  • Uitslag die erger wordt of niet verbetert.
  • Pijn in de lies die niet verbetert.
  • Moeite met lopen ontwikkelt zich of wordt erger.
  • Symptomen verergeren of treden vaker op.

Problemen in de lies en verwondingen – preventie

De volgende tips kunnen je helpen een liesblessure of andere problemen in de liesstreek te voorkomen. Voorkom een liesblessure en spanning

Stappen om een liesblessure te voorkomen kunnen het volgende omvatten:

  • Een warming-up en het strekken van de lies spieren voor een training. Strekken kan het bereik van je beweging verhogen en stijfheid en pijn verminderen. Strekken is ook belangrijk tijdens de cooling-down fase van de oefening, wanneer je spieren warm zijn.
  • Verhoog de intensiteit en de duur van de oefening geleidelijk. Als je conditie verbetert, zul je in staat zijn om meer intense oefeningen te doen zonder dat je letsel oploopt.
  • Probeer om regelmatig te bewegen. Ga niet over de top in het weekend.
  • Gebruik de juiste sporttechnieken en apparatuur.

• Draag ondersteunende en dempende schoenen die geschikt zijn voor hardlopen, aerobics en wandelen.
• Pas het zadel en stuur van je fiets goed aan aan je lengte.
• Drink voor en tijdens het sporten extra water, vooral bij warm of vochtig weer. Dit kan helpen om spierkrampen en stijfheid te voorkomen.
• Zorg ervoor dat je altijd ziet waar je loopt.

Om vallen te voorkomen:

• Gebruik een krukje voor het bereiken van hoge objecten. Ga niet op stoelen of andere voorwerpen staan.
• Loop niet de trap op met beide handen vol.
• Vraag hulp bij het dragen van zware of onhandige voorwerpen. Zorg voor een goede houding bij het tillen of dragen van voorwerpen.

Ook interessant om te lezen:

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!