Matcha Thee | Is Matcha krachtiger dan Gewone Groene Thee?

Matcha gezondAlles over Matcha!

Groene thee is een van de meest populaire dranken ter wereld. Het heeft allerlei gezondheidsvoordelen, zoals gewichtsverlies en een betere gezondheid van het hart (1, 2, 3, 4, 5). Van matcha, een soort groene thee, wordt beweerd dat het zelfs gezonder is dan de andere soorten. Het wordt anders verbouwd en anders bewerkt dan groene thee en daarnaast worden de hele theebladeren gebruikt. Maar doet matcha thee ook echt wat het belooft volgens de hype?

Dit artikel geeft je gedetailleerde informatie over matcha groene thee en de effecten hiervan op de gezondheid.

Wat Is Matcha?

Matcha thee en gewone groene thee komen beiden van de Camellia sinensis plant, die afkomstig is uit China.

Matcha wordt echter anders verbouwd dan gewone groene thee. De theestruiken worden ongeveer 20-30 dagen voor de oogst afgedekt, om contact met direct zonlicht te voorkomen.

De schaduw stimuleert een toename van de chlorofyl-niveaus, die de bladeren verandert in een donkere groene kleur en de productie van aminozuren verhoogt.

Na het oogsten worden de steeltjes en de nerven uit de bladeren verwijderd. Ze worden dan tussen stenen vermalen tot een fijn, helder groen poeder, bekend als matcha.

Omdat het poeder van het hele blad wordt opgenomen, in plaats van dat alleen water wordt toegediend via de theebladeren, bevat matcha zelfs meer van sommige stoffen dan groene thee. Dit zijn o.a. cafeïne en antioxidanten.

Een kopje matcha thee, gemaakt van een halve theelepel poeder, bevat in het algemeen ongeveer 35 mg cafeïne. Dit is iets meer dan een kopje gewone groene thee.

Matcha kan een grasachtige en bittere smaak hebben en wordt vaak geserveerd met een zoetstof of melk. Matcha poeder is ook populair in smoothies of om mee te bakken.

Conclusie: matcha is een soort poeder, dat kwalitatief hoogwaardiger is dan groene thee. Het wordt anders verbouwd en anders bewerkt dan gewone groene thee en bevat hogere hoeveelheden cafeïne en antioxidanten.

Hoe Wordt Matcha Thee Bereid?

matcha poeder

Matcha thee wordt anders bereid dan gewone groene thee. Gewone thee wordt gemaakt van geweekte blaadjes, terwijl matcha wordt gemaakt van hele bladeren.

Het wordt meestal bereid op de traditionele Japanse manier. De thee wordt afgemeten met een bamboe lepel, een zogenaamde shashaku en in een verwarmd theekopje, bekend als chawan, gedaan.

Vervolgens wordt er warm water (ongeveer 70° C) aan het kopje toegevoegd. De thee wordt geroerd met een speciale bamboe garde, een zogenaamde chasen, totdat het glad wordt en er schuim aan de bovenkant ontstaat.

Matcha kan in verschillende consistenties worden bereid:

  • Standaard: de meeste mensen mengen 1 theelepel matcha poeder met ongeveer 180ml warm water.
  • Usucha (dun): bij deze dunnere versie meng je ongeveer een halve theelepel matcha met ongeveer 300ml warm water.
  • Koicha (dik): deze dikke versie is soms onderdeel van Japanse theeceremonies. Twee theelepels matcha worden gemengd met ongeveer 90ml warm water. Er ontstaat geen schuim en er is een betere kwaliteit van matcha vereist.

Bekijk deze video voor een snelle 1 minuut demonstratie van hoe je matcha kunt maken:

Als je dit wilt uitproberen, dan kun je zowel de matcha poeder als de bamboe hulpmiddelen voor het maken van matcha op Amazon kopen.

Houd in gedachten dat de hulpmiddelen eigenlijk niet noodzakelijk zijn om een goed kopje matcha thee te bereiden. Een kopje, een theelepel en een kleine garde zullen het ook prima doen.

Conclusie: om matcha thee te bereiden, meng je 1 theelepel poeder met heet (niet kokend) water. Gebruik een garde om een gladde drank te maken met een schuimlaagje er bovenop.

Gezondheidsvoordelen Van Matcha

Matcha - gezond10Aangezien matcha een soort groene thee is, heeft het de meeste van dezelfde gezondheidsvoordelen.

Omdat matcha echter geconcentreerder is in antioxidanten, staat een enkel kopje matcha thee gelijk aan ongeveer 3 kopjes reguliere groene thee.

Er is niet veel onderzoek gedaan naar het effect van matcha op mensen, maar onderzoeken op dieren suggereren dat het risico op nier- en leverschade kan verminderen terwijl het de bloedsuikerspiegel, triglyceriden en de cholesterol niveaus kan verlagen (6).

Matcha thee lijkt ook effectiever dan gewone groene thee te zijn bij de bestrijding van bacteriën, virussen en schimmels (7).

Hier zijn de belangrijkste voordelen voor de gezondheid in verband met het drinken van matcha groene thee.

1. Matcha zit boordevol antioxidanten

matcha antioxidantenAntioxidanten voorkomen dat er zich vrije radicalen vormen in je lichaam, wat cellen en weefsels beschermt tegen schade.

Matcha is zeer hoog in antioxidanten, vooral catechines. De meest krachtige catechine is het epigallocatechinegallaat (EGCG).

EGCG is uitgebreid bestudeerd. Het kan een ontsteking in het lichaam bestrijden, het kan helpen bij het behoud van gezonde bloedvaten, het bevordert de celreparatie en nog veel meer (8).

Plus dat hele theebladeren meer antioxidanten bevatten dan theezakjes of kant-en-klare producten (9).

Uit een studie is gebleken dat matcha tot 137 keer meer antioxidanten bevat dan een reguliere groene thee van mindere kwaliteit en tot drie keer meer antioxidanten dan een andere thee van een hoge kwaliteit (10).

Conclusie: matcha bevat ongeveer drie keer meer antioxidanten dan andere groene thee van hoge kwaliteit.

2. Het drinken van matcha kan het risico op hart- en vaatziekten verkleinen

Matcha groene theeHart- en vaatziekten zijn de grootste doodsoorzaak ter wereld en er zijn vele ‘risicofactoren’ waarvan bekend is dat het hart- en vaatziekten (11) bevordert.

Het drinken van groene thee kan helpen bij het verbeteren van het totaal cholesterol, het LDL-cholesterol, triglyceriden en de bloedsuikerspiegel (12, 13, 14).

Bovendien kan groene thee je beschermen tegen oxidatie van het LDL-cholesterol, een belangrijke risicofactor voor hartziekten (15, 16).

Studies hebben zelfs aangetoond dat groene theedrinkers 31% minder risico op hart-en vaatziekten hebben dan mensen die geen groene thee drinken (17, 18, 19, 20).

Dit wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan de anti-oxidanten en de plantaardige stoffen in groene thee, die in nog grotere hoeveelheden aanwezig zijn in matcha thee.

Conclusie: groene theedrinkers hebben tot 31% minder risico op hart- en vaatziekten, in vergelijking met mensen die dit niet drinken. Hetzelfde geldt voor matcha thee, dat zelfs nog meer beschermende stoffen bevat.

Matcha afvallen

3. Matcha thee kan helpen bij gewichtsverlies

Groene thee wordt vaak in verband gebracht met gewichtsverlies. In feite is het een ingrediënt in veel gewichtsverliessupplementen.

Onderzoeken hebben aangetoond dat groene thee helpt meer calorieën te verbranden door het verhogen van de stofwisseling. Ook is er aangetoond dat de selectieve vetverbranding tot 17% wordt verhoogd (21, 22, 23, 24).

Onthoud echter wel dat het drinken van groene thee slechts een heel klein stukje is van het gewichtsverliesproces en niet alle onderzoeken zijn het er over eens dat het helpt.

Een recent onderzoek concludeerde dat de gewichtsverlieseffecten van groene thee zo klein zijn dat ze niet van ‘klinisch’ belang zijn (25).

Conclusie: het drinken van groene thee kan helpen bij gewichtsverlies en vetverbranding. Over het bewijs zijn de meningen verdeeld en de effecten op de lange termijn zijn zeer klein.

4. Het drinken van matcha thee kan je helpen bij ontspanning en alertheid

Naast het feit dat het een grote bron van antioxidanten is, bevat groene thee ook het unieke aminozuur L-theanine.

Matcha bevat in feite veel meer L-theanine dan andere soorten groene thee.

Matcha ontspannen

Bij mensen kan L-theanine de zogenaamde alpha-golven in de hersenen doen toenemen. Deze golven zijn gekoppeld aan mentale ontspanning en kunnen helpen om stresssignalen te bestrijden (26, 27, 28, 29).

L-theanine wijzigt ook de effecten van cafeïne in het lichaam, waardoor alertheid ontstaat zonder slaperigheid, die vaak volgt na het drinken van koffie. Van matcha thee is daadwerkelijk gemeld dat het een mildere en langdurigere ‘opleving’ veroorzaakt dan koffie (30).

L-theanine kan ook de hoeveelheid ‘feel-good’ chemicaliën in de hersenen verhogen, wat leidt tot een verbeterde stemming en concentrattie en een verbeterd geheugen (31).

Bovendien hebben studies aangetoond dat groene thee in poedervorm de hersenfunctie kan verbeteren en de leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang bij ouderen kan vertragen (32, 33, 34).

Conclusie: matcha thee bevat zowel cafeïne als L-theanine, dat de alertheid zonder slaperigheid bevordert. L-theanine kan ook de stemming, het geheugen en de concentratie verbeteren.

Zijn Er Schadelijke Effecten?

Alles in de voeding heeft zijn voors en tegens. Matcha is hierop geen uitzondering.

Omdat matcha sterk geconcentreerde stoffen bevat (zowel goede als slechte) wordt in het algemeen niet aanbevolen om meer dan twee kopjes per dag te drinken.

1. Verontreinigingen

Door het consumeren van matcha poeder, neem je eigenlijk hele theebladeren in – samen met alles wat het bevat.

Matcha bladeren kunnen verontreinigd zijn door de grond waarop zij groeien, met bijvoorbeeld zware metalen, pesticiden en fluoride (35, 36, 37, 38).

Met biologische matcha kun je het risico van blootstelling verminderen, maar de bodem kan nog steeds stoffen bevatten die in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn.

2. Teveel plantverbindingen

Voor voeding geldt dat meer niet altijd beter is.

Matcha bevat ongeveer drie keer meer antioxidanten dan hoogwaardig reguliere groene thee.

Dit betekent dat twee kopjes matcha gelijke hoeveelheden plantaardige verbindingen bevatten dan zes kopjes andere hoogwaardige groene thee.

Terwijl individuele tolerantie varieert, kan een hoog niveau van plantenstoffen die in matcha voorkomt, misselijkheid en symptomen van lever- en niertoxiciteit (39, 40, 41) veroorzaken.

Sommige mensen vertoonden tekenen van levertoxiciteit na het consumeren van slechts zes kopjes groene thee per dag gedurende vier maanden, wat gelijk staat aan ongeveer twee kopjes matcha thee per dag (42).

Conclusie: het is niet aanbevolen om meer dan twee kopjes matcha per dag te drinken. Het bevat extreem grote hoeveelheden van vele plantenstoffen en het kan verontreinigd zijn door de bodem of het milieu.

Matcha is Gezonder Dan Gewone Groene Thee

Matcha is een speciale, krachtige vorm van groene thee. Het komt van dezelfde plant, maar het wordt anders verbouwd en bewerkt.

Omdat de bladeren worden vermalen tot poeder, consumeer je uiteindelijk het hele blad.

Om deze reden kan matcha thee nog meer voordelen hebben dan gewone groene thee.

Ook interessant om te lezen:

Referenties

[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16582024/
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584049
[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17906295
[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19040558
[6] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19735169
[7] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23072320
[8] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17906191
[9] http://www.ars.usda.gov/SP2UserFiles/Place/80400525/Data/Flav/Flav3-1.pdf
[10] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14518774
[11] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15364185
[12] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15364185 
[13] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22027055
[14] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21715508
[15] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26448271
[16] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10580172
[17] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9455677
[18] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11470725
[19] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19228856 
[20] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11470725
[21] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18641205
[22] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16176615
[23] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584049
[24] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20089791
[25] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326618
[26] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326618 
[27] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23235664
[28] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296328
[29] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25034805
[30] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18841456
[31] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24946991
[32] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25761837
[33] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482
[34] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25268837
[35] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16469995/
[36] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18614745/
[37] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24260033/
[38] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15237954
[39] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25526572
[40] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8978213
[41] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19198822/
[42] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22016611/
[43] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16458187/
[44] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16427718

One Response

Reactie Plaatsen