Kokosvet Gezond | Waar is kokosolie goed voor?

10 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van kokosolie

waar is kokosolie goed voorKokosolie (ook wel kokosvet genoemd) is één van de weinige voedingsmiddelen, dat kan worden aangemerkt als “superfood.” Dat kokosvet gezond is, is dan al duidelijk. ”Waar is kokosolie goed voor?” vraag je je dan misschien af? De voordelen van kokosolie zijn onder andere gewichtsverlies, een betere werking van de hersenen, een betere gezondheid van de huid en nog veel meer.

Hier zijn 10 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van kokosolie.

1. Kokosolie bevat vetzuren met krachtige geneeskrachtige eigenschappen

Kokosolie is in het verleden gedemoniseerd omdat het verzadigd vet bevat.

In feite is kokosolie voor mensen een van de rijkste bronnen van verzadigd vet en bijna 90% van de vetzuren in kosolie zijn verzadigd (1).

Uit nieuwe gegevens blijkt echter dat verzadigde vetten meestal onschadelijk zijn. Veel onderzoeken met honderdduizenden mensen hebben geen verband met hart-en vaatziekten gevonden (2). Bovendien bevat kokosolie niet de gemiddelde verzadigde vetten zoals die je in kaas of vlees kunt vinden. Ze bevatten middellange keten triglyceriden (MCT) – wat vetzuren van een gemiddelde lengte zijn. De meeste van de vetzuren in een dieet zijn lange-keten vetzuren, maar de middellange-keten-vetzuren in kokosolie worden anders gemetaboliseerd. Daarom zijn de meeste vetzuren in kokosvet gezond. Ze gaan namelijk direct vanuit het spijsverteringskanaal naar de lever, waar ze worden gebruikt als een snelle energiebron of worden omgezet in zogenaamde ketonen.Deze ketonen hebben therapeutische effecten op hersenstoornissen zoals epilepsie en de ziekte van Alzheimer.

Conclusie: kokosolie bevat veel middellange-keten triglyceriden, die anders worden gemetaboliseerd en therapeutische effecten kunnen hebben voor verschillende hersenenaandoeningen.

2. Bevolkingsgroepen die veel kokosolie eten zijn gezond

Kokosnoot is in de westerse wereld een exotisch voedsel, dat voornamelijk wordt gegeten door mensen die zich bewust zijn van hun gezondheid. In sommige delen van de wereld is kokosnoot een veel gegeten product, dat mensen al gedurende vele generaties gebruiken. Het beste voorbeeld van een dergelijke populatie is de Tokelauans, die op eilanden in de Stille Oceaan leven. Meer dan 60% van hun calorieën bestaat uit kokosnoten en ze zijn de grootste verbruikers van verzadigd vet in de wereld.

Deze mensen hebben een goede gezondheid en er zijn geen aanwijzingen dat ze last hebben van hart- en vaatziekten (3). Een ander voorbeeld van een bevolking die veel kokosnoot eet en een uitstekende gezondheid heeft zijn de Kitavans (4).

Conclusie: tal van bevolkingsgroepen over de hele wereld eten al meerdere generaties grote hoeveelheden kokosvet.

3. Kokosolie gezond en kan je helpen om meer vet te verbranden

Obesitas is momenteel een van de grootste gezondheidsproblemen ter wereld. Terwijl sommige mensen denken dat obesitas slechts een kwestie van calorieën is, zijn anderen van mening dat ook de bronnen van die calorieën belangrijk zijn. Het is een feit dat verschillende voedingsmiddelen op verschillende manieren invloed hebben op ons lichaam en onze hormonen. In dit verband is een calorie dus meer dan alleen een calorie.

Dan komen we weer op nog een reden waarom kokosolie gezond is. De middellange-keten triglyceriden (MCT) in kokosolie kunnen namelijk in vergelijking met dezelfde hoeveelheid andere vetten de hoeveelheid calorieën die je verbrandt laten toenemen (5, 6). Dus is kokosolie goed voor je dieet.

Uit een onderzoek bleek dat 15-30 gram MCT per dag het energieverbruik gedurende 24 uur met 5% liet toenemen, wat ongeveer 120 calorieën per dag is (7).

Conclusie: van de middellange-keten triglyceriden in kokosolie is aangetoond dat het 24 uur lang het aantal verbrande calorieën met wel 5% kan verhogen, wat op de lange termijn kan leiden tot een significant gewichtsverlies.

4. Kokosolie kan schadelijke micro-organismen doden

Een andere reden waarom kokosvet gezond is, is omdat bijna 50% van de vetzuren in kokosolie de 12-koolstof laurinezuur is. Wanneer laurinezuur wordt verteerd ontstaat er een stof monolaurine genaamd. Zowel laurinezuur als monolaurine kunnen schadelijke pathogenen zoals bacteriën, virussen en schimmels doden (8). Er is aangetoond dat deze stof de bacterie Staphylococcus aureus (een zeer gevaarlijk pathogeen) en het gist Candida albicans, een veelvoorkomende bron van schimmelinfecties bij mensen, kan doden (9, 10).

Conclusie: de vetzuren en afbraakproducten in kokosolie kunnen schadelijke ziekteverwekkers doden en ook mogelijk helpen om infecties te voorkomen.

5. Kokosvet gezond en kan je honger verminderen, zodat je minder eet

kokosolie kokosvet gezond

Een andere interessante eigenschap van kokosolie is dat het je honger kan verminderen. Dit kan verband houden met de wijze waarop de vetzuren in kokosolie worden gemetaboliseerd omdat ketonen een eetlust verminderend effect hebben (11). Dus mocht je willen afvallen, dan weet je dat kokosolie goed voor je is. In één onderzoek kregen 6 gezonde mannen variërende hoeveelheden middellange- en lange-keten triglyceriden). De mannen die de meeste MCT’s aten, aten ook per dag gemiddeld 256 calorieën minder (12). Tijdens een ander onderzoek onder 14 gezonde mannen werd ontdekt dat degenen die de meest MCT’s bij het ontbijt aten, tijdens de lunch minder calorieën aten (13). Deze onderzoeken waren kleinschalig en werden maar voor een korte tijd gedaan. Als dit effect op de lange termijn zou aanhouden, kan het over een aantal jaren een dramatische invloed op het lichaamsgewicht hebben.

Conclusie: de vetzuren in kokosolie kunnen de eetlust aanzienlijk verminderen, wat op de lange termijn een positieve invloed op het lichaamsgewicht kan hebben.

6. De vetzuren in kokosolie worden omgezet in ketonen, die de kans op epileptische aanvallen kunnen verkleinen

Een zogenaamd ketogeen dieet (zeer laag in koolhydraten, hoog in vet) wordt momenteel bestudeerd om te bekijken of het diverse aandoeningen kan behandelen.

De bekendste therapeutische toepassing van dit dieet behandelt resistente epilepsie bij kinderen (14). Dit dieet omvat het eten van weinig koolhydraten en juist grote hoeveelheden vet, wat leidt tot sterk verhoogde concentraties van ketonen in het bloed. Om de een of andere reden kan dit dieet de snelheid van de aanvallen bij epileptische kinderen drastisch verminderen, zelfs bij kinderen die geen succes hadden met verschillende soorten medicijnen.
Omdat de MCT’s in kokosolie meteen naar de lever gaan en worden omgezet in ketonen, worden ze vaak gebruikt bij epileptische patiënten (15, 16).

Conclusie: de MCT’s in kokosolie kan de concentratie van ketonen in het bloed verhogen, wat kan helpen om aanvallen bij epileptische kinderen te verminderen.

7. Kokosolie kan het cholesterolgehalte in het bloed verbeteren

Nog een reden waarom kokosvet gezond is, is omdat kokosvet het “goede” HDL-cholesterol in je lichaam kan verhogen, maar het kan ook helpen om het “slechte” LDL-cholesterol om te zetten in een minder schadelijke vorm. Kokosolie kan ook andere risicofactoren verminderen en je zo dus beschermen tegen hart- en vaatziekten. Uit een onderzoek onder 40 vrouwen bleek dat kokosolie in vergelijking met sojaolie het totale en LDL-cholesterol verminderde (17). Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat kokosolie bij ratten de triglyceriden, het totaal en het LDL-cholesterol verlaagde en het HDL, de stollingsfactoren en de antioxidantstatus in het bloed verbeterde (18, 19).

Conclusie: uit onderzoeken bij zowel mensen als bij ratten blijkt dat kokosolie belangrijke risicofactoren zoals het totale-, het LDL- en het HDL cholesterol verbetert wat kan zorgen voor een verlaagd risico op hart- en vaatziekten.

8. Kokosolie kan ook het haar beschermen tegen beschadiging, de huid hydrateren en functioneren als zonnebrandcrème

Hier houdt het niet op, want er zijn nog veel meer redenen waarom kokosvet gezond is voor ons lichaam. Kokosolie hoeft namelijk niet perse gegeten te worden maar kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Veel mensen gebruiken het voor cosmetische doeleinden en om de gezondheid, het uiterlijk van de huid en het haar te verbeteren. Uit onderzoek onder personen met een droge huid blijkt dat kokosolie het vocht- en vetgehalte van de huid flink kan verbeteren (20). Kokosolie kan ook zeer beschermend werken tegen schade aan het haar en één onderzoek toont ook de effectiviteit van kokosolie als zonnebrandmiddel aan, omdat het ongeveer 20% van de ultraviolette straling van de zon blokkeert (21, 22).

Het wordt ook gebruikt als mondspoeling in een proces genaamd oil pulling, waarbij het enkele van de schadelijke bacteriën in de mond kan doden, het gebit kan versterken en een slechte adem kan verminderen (23, 24, 25).

Conclusie: kokosolie kan ook topisch worden gebruikt en er zijn studies waaruit blijkt dat het effectief is als moisturizer voor de huid en bescherming kan bieden tegen schade aan het haar. Het kan ook worden gebruikt als een milde vorm van zonnebrandmiddel en als mondspoelmiddel bij een oil pulling behandeling.

9. De vetzuren in kokosolie kunnen de hersenfunctie bij patiënten met de ziekte van Alzheimer stimuleren

Dat kokosvet gezond is voor iedereen, is onderhand wel duidelijk geworden. Mensen met De ziekte van Alzheimer hebben echter nog meer baat bij het gebruiken van kokosolie. De ziekte van Alzheimer is wereldwijd de meest voorkomende oorzaak van dementie en komt vooral voor bij oudere mensen.

Bij patiënten met Alzheimer lijkt er een verminderd vermogen van de hersenen om in bepaalde delen koolhydraten te gebruiken voor energie.

Onderzoekers hebben gespeculeerd dat ketonen een alternatieve energiebron voor deze storing in de hersencellen kunnen bieden en daarom de symptomen van Alzheimer (26) kunnen verminderen. Uit een onderzoek uit 2006 bleek dat de consumptie van middellange-keten triglyceriden tot onmiddellijke verbetering van de hersenfunctie bij patiënten met mildere vormen van Alzheimer (27) kon leiden. Andere onderzoeken ondersteunen deze bevindingen en middellange-keten triglyceriden worden dan ook intensief bestudeerd als potentiële therapeutische middelen bij de ziekte van Alzheimer (28, 29).

Conclusie: onderzoeken laten zien dat de vetzuren in kokosolie de ketonen in het bloed kunnen verhogen, wat energie levert aan de hersencellen van patiënten met Alzheimer en wat voor een verlichting van de symptomen zorgt.

10. Kokosolie gezond en kan helpen om vooral schadelijk buikvet te verliezen

Gezien het feit dat kokosolie de eetlust kan verminderen en de vetverbranding kan stimuleren, is het logisch dat het ook kan helpen bij het verliezen van gewicht. Kokosolie blijkt bijzonder geschikt te zijn voor het verminderen van buikvet en het vet dat zich bevindt in de buikholte en rondom de organen.

Dit is het meest gevaarlijke vet en is sterk geassocieerd met vele chronische ziekten. De tailleomtrek kan gemakkelijk worden gemeten en is een goede marker voor de hoeveelheid vet die je hebt in je buikholte. Uit een onderzoek onder 40 vrouwen met abdominale obesitas, die 30ml (2 eetlepels) kokosolie per dag kregen, bleek dat dit over een periode van 12 weken kon leiden tot een significante vermindering van zowel het BMI als de tailleomtrek (17). Uit een ander onderzoek onder 20 zwaarlijvige mannen bleek dat zij na 4 weken een vermindering van de tailleomtrek van 2,86cm hadden als er 30ml (2 eetlepels) kokosolie per dag werd geconsumeerd (30).

Deze cijfers zijn misschien niet schokkend, maar wees je ervan bewust dat deze mensen geen oefeningen deden of calorieën uit hun dieet weglieten. Ze verloren aanzienlijke hoeveelheden buikvet door simpelweg het toevoegen van kokosolie aan hun dieet. Nog een reden dus waarom kokosvet gezond is.

Niet alle kokosolie is hetzelfde

Allemaal goede redenen waarom kokosolie gezond is. Maar om van deze gezondheidsvoordelen te kunnen genieten moet er organische, virgine kokosolie worden gebruikt en niet de geraffineerde soorten. Ik persoonlijk bereid bijna alles wat ik eet in kokosolie en mijn gezondheid is nog nooit zo goed geweest.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!