Kaneel gezond | Waar is kaneel goed voor?

Kaneel gezond en goed voor…..

Kaneel is een heerlijke specerij. Het wordt al duizenden jaren geloofd voor zijn medicinale eigenschappen. Is kaneel gezond en waar is kaneel goed voor? De moderne wetenschap heeft nu bevestigd wat mensen al eeuwen instinctief wisten. Kaneel is super gezond! Hier volgen 10 voordelen van kaneel en redenen waarom kaneel gezond is die tevens door wetenschappelijk onderzoek ondersteund worden.

1. Kaneel is rijk aan een stof met krachtige medicinale eigenschappen

Kaneel is een specerij die gemaakt wordt van de bast van de boom Cinnamomum.

Het wordt al sinds de Egyptenaren gebruikt als ingrediënt. Het was ooit zeldzaam en waardevol, en werd zelfs als een gift voor koningen gegeven.

Tegenwoordig is kaneel goedkoop, verkrijgbaar in iedere supermarkt en te vinden in allerlei producten en recepten.

Er zijn twee basis typen kaneel (1):

  • Kaneel gezond - waar is kaneel goed voorCeylon cinnamon: Ook wel de “ware” kaneel genoemd.
  • Cassia cinnamon: Dit is de veel voorkomende kaneel van vandaag. Dit bedoelen mensen doorgaans wanneer ze het over “kaneel” hebben.

Kaneel wordt gemaakt door de stengels van de cinnamomum boom af te snijden. De bast binnenin wordt vervolgens eruit gehaald en de houtachtige delen worden eruit verwijderd.

Wanneer dit droogt, vormt het strips die in rollen krullen, ook wel kaneelstokjes genoemd. Deze kaneelstokjes kunnen tot kaneelpoeder worden gemalen.

De kenmerkende geur en smaak van kaneel wordt veroorzaakt door het olieachtige deel, wat zeer rijk is aan de stof kaneelaldehyde (cinnamaldehyde) (2).

Deze stof is verantwoordelijk voor het merendeel van de krachtige effecten van kaneel eten op de gezondheid en de stofwisseling.

Conclusie: Kaneel eten is zeer gunstig. Het is een populaire specerij, die rijk is aan een stof genaamd kaneelaldehyde die verantwoordelijk is voor de meeste gezondheidsvoordelen. Een geweldige reden waarom kaneel gezond is.

2. Kaneel gezond en boordevol antioxidanten

Antioxidanten beschermen het lichaam tegen oxidatieve schade die door vrije radicalen wordt veroorzaakt.

Kaneel zit bomvol krachtige antioxidanten, zoals polyfenolen (3,4).

In een studie waarin de activiteit van antioxidanten van 26 specerijen werd vergeleken, eindigde kaneel als duidelijke winnaar, waarmee het “superfoods” zoals knoflook en oregano versloeg (5).

Het is in feite zo krachtig dat kaneel kan worden gebruikt als natuurlijk conserveermiddel.

Conclusie: Kaneel bevat grote hoeveelheden van zeer krachtige polyfenol antioxidanten. Studies bewijzen dat kaneel gezond is.

3. Kaneel kan het risico op hart- en vaatziekten verlagen

hart- en vaatziekten - kaneel gezond

Kaneel eten wordt in verband gebracht met een verminderd risico op hart- en vaatziekten, ’s werelds meest voorkomende oorzaak van voortijdige sterfte.

Bij mensen met type 2 diabetes heeft 1 gram kaneel per dag gunstige effecten op bloed markers.

Een reden waarom kaneel gezond is kom omdat het de totale cholesterol, LDL cholesterol en triglyceriden verlaagt, terwijl het HDL cholesterol stabiel blijft (6).

Een recente grote review studie concludeerde dat slechts 120 milligram kaneel per dag deze effecten kan hebben. In deze studie verhoogde kaneel ook het HDL (het “goede”) cholesterol (7).

In dierstudies is aangetoond dat kaneel de bloeddruk verlaagt.

Als dit alles wordt gecombineerd, kunnen al deze factoren het risico op hart- en vaatziekten drastisch verlagen.

Conclusie: Kaneel is goed voor tegen hart- en vaatziekten. Het kan immers verschillende risicofactoren van hart- en vaatziekten verbeteren, waaronder het cholesterol, triglyceriden en de bloeddruk.

Ook interessant om te lezen: Avocado gezond | Hoe gezond is avocado precies?

4. Kaneel beschermt je mogelijk tegen kanker

Kanker is een ernstige ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen.

Werking van kaneel is uitgebreid bestudeerd voor zijn potentieel gebruik in kankerpreventie en –behandeling.

Het bewijs is over het algemeen beperkt tot reageerbuis experimenten en dierstudies, die aantonen dat kaneelextracten mogelijk beschermen tegen kanker (8,9,10,11).

Het werkt door de groei van kankercellen en de formatie van bloedvaten in tumoren te verminderen, en lijkt giftig te zijn voor kankercellen, wat leidt tot celdood.

Een studie bij muizen met darmkanker onthulde dat kaneel een krachtige activator van ontgiftende enzymen in de darmen is, die beschermt tegen verdere kankergroei.

Deze bevindingen werden ondersteund door reageerbuis experimenten, die aantoonden dat kaneel een beschermende antioxidantrespons in menselijke darmcellen activeert.

Of kaneel een effect heeft in levende mensen moet in experimenten worden bevestigd.

Conclusie: Dierstudies en reageerbuis experimenten geven aan dat kaneel mogelijk beschermende effecten tegen kanker heeft.

Waar is kaneel goed voor? Lees verder om achter te komen waarom kaneel gezond is!

5. Kaneel heeft ontstekingsremmende eigenschappen

Ontsteking in het lichaam is enorm belangrijk.

Het helpt het lichaam om infecties te bestrijden en weefselschade te herstellen.

Ontsteking kan echter een probleem worden wanneer deze chronisch (lange termijn) is en tegen de eigen lichaamsweefsels gericht is.

Kaneel eten kan op dit gebied nuttig zijn, omdat enkele studies aantonen dat de antioxidanten in kaneel krachtige ontstekingsremmende kwaliteiten hebben (12).

Conclusie: De antioxidanten in kaneel hebben ontstekingsremmende effecten die het risico op ziekten mogelijk verlagen. Het blijkt dus dat het eten van kaneel gezond is!

6. Kaneelstokjes kunnen de gevoeligheid voor het hormoon insuline verbeteren

Insuline is een van de belangrijke hormonen die de stofwisseling en het energiegebruik reguleren.

Het is ook essentieel voor het transport van bloedsuiker vanuit het bloed naar de cellen.

kaneel eten - kaneel gezond

Het probleem is dat veel mensen resistent zijn voor de effecten van insuline.

Deze aandoening heet insuline resistentie, en is een kernmerk van serieuze aandoeningen zoals metabool syndroom en diabetes type 2.

Waarom kaneel gezond is? Nou, het goede nieuws is dat kaneel de insuline resistentie drastisch kan verlagen, waarmee het dit enorm belangrijke hormoon helpt zijn werk te doen (13,14).

Door de werking van insuline te bevorderen kan kaneel de bloedsuiker verlagen, wat ons naar het volgende punt brengt…

Conclusie: Het is aangetoond dat kaneel gezond is en de gevoeligheid voor het hormoon insuline significant kan verhogen.

Ook interessant om te lezen: Gember gezond

7. Kaneel helpt bij het bestrijden van bacteriële en schimmelinfecties

Hier is nog reden waarom kaneel gezond is. Kaneelaldehyde, de belangrijkste actieve stof van kaneel, helpt mogelijk bij het bestrijden van verschillende soorten infecties.

Het is aangetoond dat kaneelolie effectief is in de behandeling van luchtweginfecties die door schimmels worden veroorzaakt.

Het kan eveneens de groei van bepaalde bacteriën, zoals Listeria en Salmonella remmen (15,16).

De antimicrobiële effecten van kaneel kunnen mogelijk ook tandbederf voorkomen en een slechte adem verhelpen.

Conclusie: Kaneelaldehyde heeft antischimmel en antibacteriële eigenschappen, wat infecties kan verminderen en tandbederf en een slechte adem kan voorkomen. Nog een geweldige reden waarom kaneel gezond kan zijn!

8. Kaneel eten verlaagt de bloedsuiker en heeft een krachtig anti-diabetisch effect

kaneelstokjes - kaneel gezond

Ook is kaneel gezond en staat zeer bekend voor de bloedsuikerverlagende kwaliteiten.

Naast de voordelige effecten op insulineresistentie kan kaneel de bloedsuiker via verschillende andere mechanismen verlagen.

Ten eerste is het aangetoond dat kaneel de hoeveelheid glucose die na een maaltijd de bloedsomloop ingaat vermindert.

Dit wordt gedaan door te interfereren met talrijke spijsverteringsenzymen, wat de afbraak van koolhydraten in het spijverteringskanaal vertraagt (17,18).

Ten tweede kan een stof in kaneel een effect op cellen hebben door insuline na te bootsen.

Dit verbetert de glucoseopname door cellen, hoewel het veel trager werkt dan insuline zelf.

Verschillende studies op menselijke proefpersonen hebben de antidiabetische effecten van kaneel bevestigd. De studies tonen aan dat de nuchtere bloedsuikerspiegel met 10-29% verlaagd kan worden (19,20,21).

De effectieve dosis is doorgaans 1-6 gram kaneel per dag (ongeveer 0,5 – 2 theelepels).

Conclusie: Het is aangetoond dat kaneel gezond is en de nuchtere bloedsuikerspiegel verlaagt en een sterk antidiabetisch effect heeft bij 1 tot 6 gram per dag. Daarom is kaneel gezond.

9. Kaneel heeft mogelijk gunstige effecten op neurodegeneratieve ziekten

Waar is kaneel goed voor? Neurodegeneratieve ziekten worden gekenmerkt door progressief verlies van de structuur of de functie van hersencellen.

Alzheimer en Parkinson zijn twee van de meest bekende neurodegeneratieve ziekten.

Twee stoffen in kaneel lijken de ophoping van een eiwit genaamd tau in de hersencellen te beperken. Dit eiwit is een van de kenmerken van Alzheimer (22,23,25).

In een onderzoek bij muizen met Parkinson hielp kaneel om neuronen te beschermen, neurotransmitter waarden te normaliseren en de motorische functie te verbeteren (26).

Deze effecten moeten verder worden bestudeerd bij mensen.

Conclusie: Onderzoek wijst uit dat kaneel meerdere verbeteringen teweegbrengt bij dieren met Alzheimer en Parkinson.

Ook interessant om te lezen: Het fruit dat Alzheimer bestrijdt

10. Kaneel eten kan mogelijk het HIV virus bestrijden

HIV is een virus dat het immuunsysteem langzaam afbreekt. Dit kan tot AIDS leiden als dit niet behandeld wordt.

Er wordt gedacht dat kaneel uit de Cassia soorten gebruikt kan worden in de strijd tegen HIV-1 (27,28).

Dit is de meest voorkomende vorm van het HIV virus bij mensen.

Een laboratoriumstudie die naar HIV-geïnfecteerde cellen keek vond dat kaneel de meest effectieve behandeling was van alle 69 bestudeerde medicinale planten.

Onderzoeken met menselijke proefpersonen zijn nodig om deze effecten te bevestigen.

Conclusie: Reageerbuis studies hebben laten zien dat kaneel kan helpen om HIV-1, de meest voorkomende vorm van het HIV virus bij mensen, te bestrijden.
Het is beter om Ceylon te gebruiken (“ware” kaneel)

Het is waar dat kaneel gezond is, maar niet alle kaneel wordt hetzelfde gemaakt.

De Cassia variant bevat significante hoeveelheden coumarine, wat in grotere doses schadelijk kan zijn.

Alle kaneel heeft gezondheidsvoordelen, maar Cassia kan in hoge doseringen problemen veroorzaken door de aanwezigheid van coumarine.

Ceylon (“ware” kaneel) is veel beter, en studies tonen aan dat er veel minder coumarine in zit dan de Cassia variant.

Jammer genoeg is de meeste kaneel in de supermarkt de goedkopere Cassia variant.

Je kunt Ceylon mogelijk in health food winkels vinden.

Boodschap

Het komt erop neer dat kaneel een van de lekkerste en gezondste specerijen op aarde is.

Het kan de bloedsuiker verlagen, de risicofactoren van hart- en vaatziekten verminderen en het bevat ontelbare andere indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Zoveel redenen waarom kaneel gezond is!

Zorg er wel voor dat je Ceylon kaneel koopt, of dat je je beperkt tot kleine doseringen (niet meer dan 0,5 – 2 theelepels per dag) als je de Cassia variant gebruikt.

[-] http://authoritynutrition.com/10-proven-benefits-of-cinnamon/
[1] http://www.fao.org/docrep/x5326e/x5326e07.htm
[2] http://www.academicjournals.org/journal/AJBR/article-abstract/8D4DEA111465
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4003790/
[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10641152
[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190627
[6] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14633804
[7] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24019277
[8] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9848396
[9] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12860272
[10] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16253769
[11] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3105590/
[12] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4003790/
[13] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18234131
[14] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901047/
[15] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8834832
[16] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16710900
[17] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21711570
[18] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21538147
[19] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19930003
[20] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17381386
[21] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16634838
[22] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19433898
[23] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23531502
[24] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24349472
[25] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24946862
[26] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20946094
[27] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19641233

5 Comments

  1. Keylee
  2. Daan de Wit
  3. Florian
  4. liesbeth
    • Maria

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!