Kaki fruit eten | Is kaki fruit gezond?

Kaki fruit eten gezond?

Kaki fruit (kaki persimmon) behoort tot het genus Diospyros van de familie van Ebenaceae en valt in de botanische indeling onder de classificatie van bessen. Ze worden breed verdeeld over het samentrekkende en niet samentrekkende type. Het samentrekkende type bezit veel tannine en zijn tamelijk onverteerbaar wanneer de vrucht niet rijp is. Het onrijpe kaki fruit zorgt voor een zeer droge en poederachtige textuur in de mond, wat nogal onsmakelijk en onwenselijk is. Een volledig rijpe kaki is zacht, zeer zoet en smakelijk. De kleur van de buitenkant verschilt van diep geel tot oranje. Qua uiterlijk lijken ze sterk op tomaten. Ze worden met name gevonden en geproduceerd in Zuidoost-Azië, hoewel verschillende rassen ook in Zuid-Europa worden geteeld. Vast staat dat kaki fruit gezond is! We zullen je een hoop gezondheidsvoordelen van kaki fruit eten geven als redenen om het in je eetgewoonten op te nemen.

Toepassingen van kaki fruit

Kaki vrucht ook wel lotus genoemd, wordt doorgaans rauw gegeten deze rijp is. De gedroogde variant wordt echter gegeten als snack en gebruikt in desserts. In bepaalde delen van Zuidoost-Azië wordt het blad van kaki fruit gebruikt om thee te maken. Het hout van de kaki is tamelijk hard, maar niet buigzaam, waardoor er moeilijk mee gewerkt kan worden, aangezien het snel breekt.

Natuurlijk is naast al deze gebruiken het kaki fruit gezond. Als jij kaki fruit lekker vindt of als je ze altijd al hebt willen proeven, zullen we je een hoop gezondheidsvoordelen van kaki fruit eten geven als redenen om het in je eetgewoonten op te nemen.

1. Kaki fruit ter preventie van kanker

Dat kaki fruit gezond is komt onder andere door de bomvol kankerbestrijdende middelen die je lichaam een boost kunnen geven om vrije radicalen tegen te gaan.[1]

Vrije radicalen zijn de bijproducten van cellulair metabolisme die gezonde cellen naar kankercellen kunnen muteren en verschillende orgaansystemen kunnen beschadigen. Antioxidanten, waar een kaki vrucht zeer rijk aan is, gaan op zoek naar vrije radicalen en elimineren ze uit het lichaam, waarmee de algehele gezondheid wordt verbeterd en het lichaam beschermd wordt tegen veel verschillende ziektes.

Dit exotische fruit zit vol met vitamine C en A, en bevat fenolverbindingen zoals catechines en gallocatechines, die rechtstreeks gerelateerd zijn aan het voorkomen van verschillende vormen van kanker. Dat bewijst dat kaki fruit eten gezond is. Het toevoegen van kaki’s aan je eetgewoonten kan je daarom helpen om beschermd te blijven tegen verschillende kankersoorten. Een fantastische reden waarom kaki fruit gezond is!

2. Kaki vrucht geeft je immuunsysteem een boost!

Naast het voorkomen van kanker, kan een kaki vrucht ook het immuunsysteem aanzienlijk verhogen. Vast staat dat kaki fruit gezond is en dat het een van de hoogste ascorbinezuur (vitamine C) waarden van alle fruittypen heeft. Een enkele kaki fruit bevat ongeveer 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid hiervan.[2]

kaki frui eten

Vitamine C stimuleert het immuunsysteem en verhoogt de productie van witte bloedcellen, die de belangrijkste lijn van defensie vormen tegen microbiële, virale en schimmelinfecties, evenals vreemde lichamen of giftige stoffen.

3. Kaki fruit goed voor de spijsvertering

Zoals de meeste fruitsoorten is kaki fruit gezond, een goede bron van vezels en bevat een enkele portie, bijna 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.[3]

Vezels helpen het lichaam om voedsel op een efficiëntere manier te verwerken, door gewicht aan de ontlasting te geven, waardoor peristaltische bewegingen worden gestimuleerd om het eten door het spijsverteringsstelsel te laten bewegen. Dit verhoogt de productie van maag- en darmsappen en worden symptomen van constipatie en diarree verlicht.

In het algemeen kan een fruit dat veel vezels bevat, zoals een kaki, je spijsverteringsstelsel een enorme boost geven en kan het je beschermen tegen darmkanker en vergelijkbare ziekten. Het kan mensen ook helpen met afvallen door te beschermen tegen opname van vetten, wat tot obesitas leidt. En daarom is een kaki fruit gezond![4]

4. Kaki fruit gezond en anti-tumor eigenschappen

Naast de antioxiderende eigenschappen die het risico op kanker verlagen kun je ook je gezondheidsrisico’s op het ontwikkelen van tumoren verkleinen. Kaki’s bevatten betulinezuur, waarvan is bewezen dat het een stof is die tumoren voorkomt.[5]

Kaki fruit eten kan de kans op het oplopen van tumoren verkleinen door geprogrammeerde celdood teweeg te brengen, en als je al een tumor hebt, kan het de grootte beperken en uitzaaiingen voorkomen.

5. Kaki vrucht kan veroudering tegengaan

Kaki fruit eten gezondDat kaki fruit gezond is komt tevens doordat het verschillende vitamins bevat, met name vitamine A, bèta-caroteen, luteïne, lycopeen en cryptoxantine.

Deze kunnen allen als antioxidanten fungeren in het lichaam, vooral om de oxidatieve stress te verminderen en tekenen van vroegtijdige veroudering te voorkomen, zoals rimpels, ouderdomsplekken, alzheimer, vermoeidheid, verslechterd zicht, zwakke spieren en een aantal andere aandoeningen. Het is dus inderdaad waar dat kaki fruit gezond is. [6]

6. Kaki fruit gezond voor je ogen

Het is aangetoond dat een deel van de stoffen in kaki fruit gezond en voordelig zijn voor de gezondheid van je ogen. Een fantastische reden waarom kaki gezond is![7]

Zeaxantine, onderdeel van de B-vitaminen, is direct verwant aan een verbeterde gezondheid van de ogen vanwege zijn werking als antioxiderende stof. Studies tonen aan dat het macula degeneratie, staar en nachtblindheid tegengaat.

7. Kaki fruit eten en bloeddruk

Kalium is een van de mineralen die in overvloed aanwezig is in kaki vrucht.[8]

Kalium kan fungeren als een vasodilator en kan de bloeddruk verlagen en daarmee de doorstroming naar verschillende lichaamsdelen verbeteren. Een lage bloeddruk vermindert ook de druk op het cardiovasculaire systeem en voorkomt verschillende hartziekten. Nog een reden waarom kaki fruit gezond is komt doordat het eveneens verschillende vasodilerende organische stoffen bevat die de bloeddruk verder verlagen, waardoor het gunstig is voor de gezondheid van het hart.

8. Kaki fruit eten en bloedcirculatie

Naast het verlagen van de bloeddruk, bevatten kaki’s ook koper, een belangrijke stof voor het creëren van nieuwe rode bloedcellen. Zonder koper kun je geen essentiële voedingsstoffen opnemen om nieuwe hemoglobine te maken.[9]

Een verhoogde circulatie van gezonde rode bloedcellen verhoogt het cognitieve functioneren, het uiterlijk van de spieren, metabolisme, en energieniveaus. Het zorgt ook voor het helen van wonden en cellulaire groei. Weer een excellente reden waarom kaki fruit gezond is!

10. Metabolische activiteit

Waarom is een kaki fruit gezond? Nou, het bevat veel B-vitamines, zoals pyridoxine, foliumzuur en thiamine, welke allen essentiële onderdelen zijn van verschillende enzymatische processen en metabolische functies in het hele lichaam, dus het behouden van hoge waardes van deze stoffen betekent dat de systemen in je lichaam efficiënt en effectief zullen functioneren, waarmee je algehele stofwisseling wordt versneld. Dit kan je energie verhogen, het uiterlijk van je spieren verbeteren, je spijsvertering verbeteren en een boost geven aan je immuunsysteem.

Bereiding en serveertips

Kaki’s kunnen vers, gedroogd of gekookt gegeten worden. Rauw fruit kan in vieren worden gesneden of in zijn geheel worden gegeten, net als een appel. De structuur varieert van stevig tot papperig en is zeer zoet.

Kaki fruit eten? Hier zijn enkele serveertips:
  • Gedroogde kaki’s (hoshigaki in Japan) kunnen worden gebruikt in koekjes, cakes, muffins, pudding, salades en als topping in ontbijtgranen.
  • Kaki fruit pudding is een populair toetje, waarbij gebruik wordt gemaakt van vers fruit.
  • Gedroogd fruit kan gegeten worden als snack of verwerkt worden in desserts. Ze worden veel gebruikt om een traditioneel Koreaans pittig gerecht te maken, sujeonggwa, terwijl een volwassen, gefermenteerd fruit gebruikt wordt om kaki azijn van te maken, genaamd “gamsikcho”

Bijwerkingen van kaki’s

Het staat vast dat kaki fruit gezond is en dat het vele gezondheidsvoordelen biedt, zoals eerder vermeld, maar er is voorzichtigheid geboden, vanwege de hoge tannine waarden, wat een risicofactor is. Tannine in hoge hoeveelheden kan anti-nutritionele en toxische effecten op het lichaam hebben. Kaki fruit eten is goed voor je, maar vermijd voornamelijk het eten van onrijpe kaki’s, aangezien deze veel tannine bevatten en deze je een zeer droge en ongevoelige mond geven tijdens en na het eten van het kaki fruit.

Kaki fruit eten op een lege maag of het eten van teveel kaki’s kan leiden tot diarree. Dus wees voorzichtig en eet kaki’s met mate. Diabetes patiënten zouden het ook met mate moeten eten, omdat er veel suiker in kaki’s zit en dit de bloedglucose waarde kan verhogen.

Referenties

[1] http://www.koreamed.org/SearchBasic.php?RID=0124KJN/2003.36.2.133&DT=1
[2] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1745-4557.1990.tb00009.x/abstract
[3] http://www.jnutbio.com/article/S0955-2863(99)00017-0/abstract
[4] http://www.jnutbio.com/article/S0955-2863(98)00003-5/abstract
[5] http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF00567057?LI=true
[6] https://www.jstage.jst.go.jp/article/bpb/31/6/31_6_1265/_article
[7] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814699001193
[8] http://ebm.sagepub.com/content/140/3/820.short
[9] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/030442389090150D

34 Berichten

  1. Avatar Scharrenberg
    • Avatar Sevil
    • Avatar kakihandel
    • Avatar Tien
  2. Avatar Monique
  3. Avatar sonja
  4. Avatar nicole
  5. Avatar Reijmers
  6. Avatar Reijmers
  7. Avatar Anneke
    • Avatar rat
    • Avatar Manon
    • Avatar Ria.
  8. Avatar Anneke
    • Avatar Ria
  9. Avatar Hkesici
    • Avatar Ricky
  10. Avatar Spinnoy
  11. Avatar jan
  12. Avatar wendysun
  13. Avatar Senior
  14. Avatar tisikke
  15. Avatar Moos
  16. Avatar Huub
    • Avatar Daniel Horemans
  17. Avatar Aly
  18. Avatar Hanneke
  19. Avatar Karel
    • Avatar haasje
    • Avatar Hugo
  20. Avatar Maria
  21. Avatar margreet

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!