Grapefruit | 10 Redenen Waarom Grapefruit Gezond is!




Grapefruit Gezond

Hoe gezond is grapefruitGrapefruit is een tropische citrusvrucht bekend voor zijn zoete, ietwat zure smaak. Hij is rijk aan voedingsstoffen, antioxidanten en vezels, waardoor hij één van de gezondste citrusvruchten is die je kan eten. Onderzoek toont aan dat het enkele krachtige voordelen heeft voor de gezondheid, waaronder gewichtsverlies en een verminderd risico op hartziekten. De grapefruit is trouwens in Jamaica ontstaan uit een kruising van de pompelmoes en de sinaasappel. Dat grapefruit gezond is zal hier uitgelegd worden.

Hier zijn 10 voordelen voor de gezondheid van Grapefruit, die allemaal wetenschappelijk worden ondersteund.

1. Het Bevat Weinig Calorieën, Maar Veel Voedingsstoffen

Grapefruit is een enorm gezonde fruitsoort om in te voeren in je dieet. Dat komt omdat het veel voedingsstoffen heeft, maar weinig calorieën. Eigenlijk behoort hij zelfs tot de fruitsoorten met de minste calorieën.

Hij biedt een goede hoeveelheid vezels, bovenop de meer dan 15 voordelige vitamines en mineralen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste voedingsstoffen die gevonden worden in de helft van een middelgrote Grapefruit (1):


Voedingswaarde Halve stuk GrapefruitHoeveelheid
Calorieën 52
Koolhydraten13 gram
Eiwit1 gram
Vezels2 gram
Vitamine C64% van de ADH
Vitamine A28% van de ADH
Kalium5% van de ADH
Thiamine4% van de ADH
Folaat4% van de ADH
Magnesium3% van de ADH

Daarbij komt dat hij rijk is aan enkele krachtige antioxidanten, die waarschijnlijk de reden zijn dat grapefruit gezond is.

Conclusie: Grapefruit bevat weinig calorieën en biedt toch veel vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten.

Grapefruit goed voor immuunsysteem werking2. Grapefruit Gezond en Goed Voor je Immuunsysteem

Het regelmatig eten van Grapefruit kan voordelig zijn voor je immuunsysteem.

Het wordt hoog aangeschreven vanwege zijn inhoud van hoge vitamine C, wat een antioxidante werking heeft en je cellen beschermt tegen schadelijke bacteriën en virussen (2).

Daarboven hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat vitamine C mensen met een gewone verkoudheid sneller helpt herstellen ( (3, 4, 5, 6, 7).

Veel andere vitamines en mineralen in Grapefruit zijn bekend omdat ze goed zijn voor het immuunsysteem, waaronder vitamine A, waarvan is aangetoond dat het helpt tegen ontstekingen en allerlei besmettelijke ziektes ((8, 9).

Grapefruit biedt ook kleine hoeveelheden vitamine B, zink, koper en ijzer, die er allemaal voor zorgen dat je immuunsysteem goed werkt. Ze helpen ook bij het behouden van de integriteit van de huis, die ook als een beschermlaag werkt tegen infecties (10).

Conclusie: Grapefruit kan goed zijn voor je immuunsysteem, het bevat verschillende vitamines en mineralen bekend voor hun rol in het voorkomen van infecties.

3. Het Houdt je Honger Onder Controle

Grapefruit gezond minder hongerGrapefruit bevat een groot aantal vezels – 2 gram in de helft van een middelgrote Grapefruit (1).

Onderzoek toont aan dat een dieet met veel fruit rijk aan vezels goed is voor een vol gevoel. Dat komt omdat vezels het tempo waaraan je maag leeg gemaakt wordt, vertraagd en dus de verteringstijd vergroot (11, 12, 13).

Daardoor helpt het consumeren van genoeg vezels automatisch om minder calorieën te eten doorheen de dag door je honger onder controle te houden (14).

Conclusie: Grapefruit bevat vezels, die helpen om de honger onder controle te houden door een vol gevoel te geven.

4. Grapefruit Gezond en Helpt bij Gewichtsverlies

afvallen met grapefruitHier is nog een geweldige reden waarom grapefruit gezond is. Grapefruit is namelijk een vrucht die helpt bij gewichtsverlies.

Het heeft verschillende eigenschappen die gelinkt worden aan gewichtsverlies, vooral omdat het veel vezels bevat, wat een vol gevoel geeft en calorie inname vermindert (14, 15, 16, 17).

Daarbij komt dat Grapefruit weinig calorieën maar veel water bevat, wat een andere eigenschap is die helpt bij gewichtsverlies (18).

Één onderzoek bij 91 personen met obesitas toonde aan dat diegenen die de helft van een verse Grapefruit aten voor maaltijden veel meer gewicht verloren dan diegenen die dat niet deden (19).

Eigenlijk verloren de mensen in de groep die een verse Grapefruit aten 3.5 pond (1.6 kg) in 12 weken, terwijl diegenen die geen Grapefruit aten verloren over het algemeen minder dan 1 pond (0.3 kg) (19).

Andere onderzoeken hebben dezelfde effecten op het gewicht gevonden. Één onderzoek toonde blijkbaar aan dat deelnemers een kleinere tailleomtrek hadden als ze dagelijks Grapefruit bij hun eten aten (20, 21).

Dit betekent niet dat Grapefruit alleen gewichtsverlies veroorzaakt, maar het toevoegen aan een gezond dieet kan voordelig zijn.

Conclusie: Grapefruit voor maaltijden eten kan helpen voor gewichtsverlies. Zijn vezels en water kunnen een vol gevoel geven en calorie inname verminderen.

5. Grapefruit Kan Insulineresistentie en Diabetes Helpen Voorkomen

Grapefruit goed voor diabetesRegelmatig Grapefruit eten kan potentieel insuline resistentie, wat kan leiden tot diabetes, voorkomen.

Insulineresistentie komt voor als je cellen stoppen met het reageren op insuline.

Insuline is een hormoon dat veel processen in je lichaam regelt. Het zorgt bijvoorbeeld voor veel aspecten van je metabolisme, maar het is beter bekend voor zijn rol in de controle van de bloedsuiker (22).

Insulineresistentie leidt uiteindelijk tot hogere insuline en bloedsuikerniveau’s, twee grote risicofactoren voor type 2 diabetes (22, 23, 24).

Grapefruit eten kan het insulineniveau helpen onder controle te houden en daardoor heeft hij het vermogen om te voorkomen dat je insulineresistent wordt (19). een goede reden waarom grapefruit gezond is!

In één onderzoek, daalden zowel het insulineniveau als de insulineresistentie bij diegenen die een halve verse Grapefruit voor maaltijden aten, tegenover diegenen die dat niet deden (19).

Verder wordt fruit eten over het algemeen geassocieerd met een betere bloedsuikerspiegel en een verminderd risico op diabetes type 2 (25, 26).

Conclusie: Grapefruit kan helpen tegen insulineresistentie, wat het risico op diabetes type 2 kan verlagen.

6. Grapefruit Eten Kan de Gezondheid van je Hart Verbeteren

Grapefruit gezond goed voor het hartVast staat dat grapefruit gezond is. Verder wordt regelmatig grapefruit eten gezien als een geweldige fruit voor het hart omdat het risicofactoren voor hartziekten vermindert, zoals hoge bloeddruk en cholesterol.

In één onderzoek, verlaagde de bloeddruk over de periode van het onderzoek enorm bij de personen die zes weken lang drie keer per dag Grapefruit aten. Ze vertoonden ook verbeteringen in de totale cholesterol en het “slechte” LDL cholesterolniveau (21).

Deze effecten worden waarschijnlijk toegeschreven aan de belangrijke voedingsstoffen die Grapefruit bevat, die een rol spelen in het goed functioneren van je hart.

Eerst en vooral bevat Grapefruit veel kalium, een mineraal dat verantwoordelijk is voor veel aspecten in de gezondheid van het hart. De helft van een Grapefruit biedt ongeveer 5% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium (1, 27, 28, 29).

Genoeg kalium innemen wordt gelinkt aan een verminderd risico op hoge bloeddruk. Verder is het aangetoond dat het het risico op sterven door hartziekten verminderd (29, 30).

De vezels in Grapefruit kunnen ook de gezondheid van je hart een boost geven, aangezien een hogere inname van vezels geassocieerd wordt met lagere bloeddruk en cholesterol (17).

Over het algemeen, zeggen onderzoekers dat vezels en fruit rijk aan antioxidanten zoals Grapefruit als deel van een gezond dieet kan helpen tegen hartziekten en beroerte (11, 31, 32).

Conclusie: Grapefruit bevat voedingsstoffen en antioxidanten waarvan aangetoond is dat die het hart helpen beschermen door de bloeddruk en cholesterolniveau te regelen.

7. Het Bevat Veel Krachtige Antioxidanten

Grapefruit juice gezond antioxidantenGrapefruit gezond en bevat een paar verschillende antioxidanten die verscheidene gezondheidsvoordelen geven, waaronder een verminderd risico op verschillende ziektes (33).

Antioxidanten beschermen je cellen van schade door vrije radicalen, wat onstabiele molecules zijn die schadelijke reacties in je lichaam kunnen veroorzaken (34).

Hier is een overzicht van de belangrijkste antioxidanten in Grapefruit:

  •  Vitamine C: Een krachtig antioxidant dat oplosbaar is in water en dat erg aanwezig is in Grapefruit. Het kan cellen beschermen tegen schade die vaak leidt tot hartziekten en kanker (35).
  •  Beta-caroteen: Het wordt omgezet naar vitamine A in het lichaam en helpt met het verminderen van het risico op chronische ziektes, waaronder hartziekten, kanker en ooggerelateerde ziektes zoals maculadegeneratie (36).
  •  Lycopeen: Bekend voor zijn potentiële mogelijkheid om de ontwikkeling van bepaalde types kanker tegen te gaan, vooral prostaat kanker. Kan ook de groei van tumoren helpen verminderen en de bijwerkingen van veelgebruikte kankerbehandelingen verminderen (37, 38).
  •  Flavanones: Hun ontstekingsremmende werking verminderen de bloeddruk en het cholesterolniveau, waardoor het risico op hartziekten vermindert (39, 40).

Conclusie: Grapefruit bevat allerlei soorten antioxidanten die de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals hartziekten en kanker kan helpen voorkomen.

8. Kan het Risico op Nierstenen Verminderen

Grapefruit gezond geneeskracht van grapefruit nierstenenGrapefruit eten gezond en kan het risico op de ontwikkeling van nierstenen verminderen, die voortkomen uit de opbouw van afvalstoffen in de nieren.

Deze afvalstoffen zijn het product van het metabolisme die normaal gefilterd worden door de nieren en verwijderd worden uit het lichaam door urine.

Als ze dan toch kristalliseren in de nieren, worden ze stenen. Grotere nierstenen kunnen blokkeren in de urinewegen, wat ongelofelijk veel pijn kan doen.

Het meest voorkomende type nierstenen zijn calciumoxalaat stenen. Citroenzuur, een organisch zuur dat gevonden kan worden in Grapefruit, kan efficiënt zijn bij het voorkomen daarvan door het binden met calcium in de nieren en ze uit het lichaam de spoelen (41, 42).

Ook heeft citroenzuur de mogelijkheid om het volume en de pH van je urine te verhogen, waardoor er een omgeving ontstaat die minder aantrekkelijk is voor nierstenen (43).

Conclusie: Het citroenzuur in Grapefruit kan de vorming van calciumoxalaat nierstenen helpen verminderen.

9. Grapfruit Gezond en Erg Hydraterend

hydratatie Grapefruit frisdrank gezondGrapefruit bevat veel water en is daarom erg hydraterend. Eigenlijk bestaat het gewicht van het fruit het meeste uit water.

De helft van een medium Grapefruit bevat bijna 4 ounce (118 ml) water, wat voor ongeveer 88% van zijn totale gewicht telt (1).

Terwijl veel water drinken de beste manier is om gehydrateerd te blijven, kan voedsel rijk aan water eten ook helpen.

Conclusie: Grapefruit bevat veel water, wat je helpt om gehydrateerd te blijven. Geweldige reden waarom grapefruit gezond is.

10. Gemakkelijk om Toe te Voegen aan je Dieet

Grapefruit recepten dieet

Grapefruit vereist weinig tot geen voorbereiding, dus het is vrij gemakkelijk om het toe te voegen aan je dieet.

Zelfs als je een drukke levensstijl hebt, kan je regelmatig van Grapefruit genieten zonder te moeten denken dat het te veel tijd in beslag zal nemen.

Hier zijn enkele manieren waarop je van Grapefruit kan genieten:

  •  Eet enkele Grapefruitstukjes.
  •  Eet het als een alternatief voor ongezonde desserten.
  •  Probeer deze salade, die Grapefruit met boerenkool en avocado combineert.
  •  Blend het in deze smoothie met ander fruit en groenten.
  •  Voeg het toe aan een gezonde parfait voor ontbijt, zoals in dit recept.

Conclusie: Grapefruit is een gezonde vrucht die je gemakkelijk aan je dieet kan toevoegen.

Grapefruit Bijwerkingen en Interacties

Er zijn enkele redenen waarom sommige mensen Grapefruit moeten vermijden.

1. Interactie met Medicatie

Bij sommige mensen kan Grapefruit en zijn sap consumeren reageren met medicatie (44).

Dit komt omdat het substanties bevat die het cytochrome P450, een enzym dat je lichaam gebruikt om bepaalde medicatie te metaboliseren, kan verhinderen.

Als je Grapefruit eet wanneer je die medicatie neemt, kan je lichaam ze niet afbreken, wat tot een overdosis en andere bijwerkingen kan leiden (44).

De medicatie die het meest met Grapefruit kunnen een wisselwerking kunnen aangaan zijn onder andere (44):

  •  Immunosuppressieven
  •  Benzodiazepines
  •  De meeste calciumkanaalblokkeermiddelen
  •  Indinavir
  •  Carbamazepine
  •  Enkele statines

Als je één van deze medicatie neemt, praat dan met je dokter voor je Grapefruit aan je dieet toevoegt.

2. Tanderosie

In bepaalde instanties kan Grapefruit leiden tot tanderosie.

Citroenzuur, wat gevonden kan worden in citrusvruchten is een vaak voorkomende reden van tanderosie, zeker als je het veel consumeert (45).

Als je erg gevoelige tanden hebt, kan je best zure vruchten vermijden. Toch zijn er een paar dingen die je kan doen om je tandglazuur te sparen en nog steeds van Grapefruit genieten:

  • Zuig nooit aan Grapefruit of ander zuur fruit en vermijd direct contact met je tanden.
  •  Spoel je mond met water na het eten van de vrucht en wacht 30 minuten voor je je tanden poetst.
  •  Eet kaas bij de vrucht. Dit helpt met het neutraliseren van het zuur in je mond en verhoogt de aanmaak van speeksel.

Conclusie: Als je bepaalde medicatie neemt of als je gevoelige tanden hebt, kan je de inname van Grapefruit best vermijden.

Samenvatting

Grapefruit is één van de gezondste vruchten op aarde. Het is rijk aan belangrijke vitamines, mineralen en antioxidanten.

Als je één van de bovenstaande medicatie gebruikt, is het verstandig om eerst met je dokter over te hebben voor je Grapefruit aan je dieet toevoegt.

Maar over het algemeen is grapefruit gezond, lekker en erg gemakkelijk om toe te voegen aan je dieet.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!