Feta kaas Gezond | Hoe Gezond is Feta?

Feta kaas: Goed of Slecht?

Feta Kaas Goed SlechtFeta is de bekendste kaas van Griekenland. Het is een zachte, witte, gepekelde kaas die erg voedzaam en een uitstekende bron van calcium is. Het woord “feta”, dat door de Grieken wordt gebruikt om deze extreem populaire kaas te beschrijven, komt uit het Italiaanse woord fetta, wat “slice – plakje” betekent. Als deel van de Mediterrane keuken, wordt deze kaas in alle soorten gerechten gebruikt – van hapjes tot desserten – omdat het de smaak van het voedsel kan verbeteren. Lees verder om erachter te komen waarom feta kaas gezond is en hoe je het kan toevoeging aan je maaltijden!

Hier is alles wat je moet weten over feta kaas.

Wat Is Feta kaas?

FetaFeta kaas komt oorspronkelijk uit Griekenland.

Het is een product met beschermde oorsprongsbenaming (PDO), wat wil zeggen dat enkel kaas gemaakt in een paar gebieden in Griekenland “feta” genoemd mogen worden (1).

In deze regio’s wordt feta gemaakt van melk van schapen en geiten die lokaal grazen. Deze specifieke omgeving is wat de kaas zijn unieke eigenschappen geeft.

De smaak van feta is pittig en scherp als hij met schapenmelk gemaakt wordt, maar milder als hij gecombineerd wordt met geitenmelk.

Het wordt gezien als een verse kaas omdat het niet gerijpt of uitgehard is. Feta wordt in blokken gemaakt en voelt erg stevig aan.

Toch kan hij kruimelen als hij gesneden wordt en voelt romig aan in de mond.

Conclusie: Feta kaas is een Griekse kaas die gemaakt wordt van schapen en geitenmelk. Het heeft een pittige, scherpe smaak en voelt romig aan in de mond.

Hoe Wordt Feta Gemaakt?

Echte Griekse feta wordt gemaakt van schapenmelk of een mengeling van schapen- en geitenmelk.

Toch mag hij niet uit meer dan 30% geitenmelk gemaakt worden (1).

De melk die gebruikt wordt om de kaas te maken is vaak gepasteuriseerd, maar ze kan ook rauw zijn.

Nadat de melk gepasteuriseerd wordt, worden er melkzuurculturen aan toegevoegd om het melkwei van de wrongelen, die gemaakt worden van de proteïne caseïne, te scheiden. Daarna wordt er stremsel toegevoegd om de caseïne te doen verstijven.

Eens dit proces gedaan is, wordt de wrongel gevormd door het melkwei te laten weglopen en de wrongel 24 uur in een vorm te plaatsen.

Eens de wrongel stevig is, wordt het in kubussen gesneden, gezout en tot 3 dagen in houten vaten of metalen containers geplaatst. Daarna worden de kaasblokken 2 maanden in een zoutoplossing geplaatst en gekoeld.

Ten slotte, als de kaas klaar is om te verkopen aan de klanten, wordt het verpakt in deze oplossing (pekel genoemd) om de versheid te bewaren.

Conclusie: Feta kaas is een verse kaas in de vorm van kubussen. Het wordt in een zouten pekel bewaard en slechts twee maanden gerijpt.

Feta kaas Zit Vol Voedingsstoffen

Een van de belangrijke redenen waarom feta kaas gezond is, kom door zijn uitstekende voedingswaard.

Feta kaas lijkt een gezonde keuze. 28 gram biedt (2):

Voedingswaarde Feta kaas (28g)Hoeveelheid
Calorieën 74
Vet6 g
Eiwit4 g
Koolhydraten1,1 g
Riboflavine14% van de ADH
Calcium14% van de ADH
Natrium13% van de ADH
Fosfor9% van de ADH
Vitamine B128% van de ADH
Selenium6% van de ADH
Vitamine B66% van de ADH
Zink5% van de ADH

Het bevat veel vitamine A en K, foliumzuur, pantotheenzuur, ijzer en magnesium (2).

Meer zelfs, feta bevat minder vet en calorieën dan gerijpte kaas zoals cheddar of Parmezaan.

Één ons (28 gram) cheddar of Parmezaan bevat meer dan 110 calorieën en 7 gram vet, terwijl 1 ons feta slechts 74 calorieën en 6 gram vet bevat (2, 3, 4).

Daarbij bevat het meer calcium en vitamine B dan andere verse kazen zoals mozzarella, ricotta, cottage cheese of geitenkaas (2, 5, 6, 7, 8).

Conclusie: Feta kaas is een kaas laag in calorieën en vet. Het is ook een goede bron van vitamine B, calcium en fosfor.

1. Het Kan De Gezondheid Van Botten Verbeteren

feta kaas gezonde BottenKaas is de eerste bron van calcium in Westerse diëten (9).

Feta kaas is een goede bron van calcium, fosfor en eiwitten, die allemaal de gezondheid van de botten verbeteren (10).

Calcium en proteïne kunnen helpen met het onderhouden van de botdichtheid, terwijl fosfor je botten helpt met het opnemen van calcium (9, 10, 11, 12).

Elke portie feta biedt bijna twee keer zo veel calcium als fosfor, een proportie waarvan is aangetoond dat het positieve effecten heeft op de gezondheid van botten (2, 13, 14).

Verder bevat schapen- en geitenmelk meer calcium en fosfor dan koeienmelk. Daarom helpt het invoeren van kazen zoals feta in je dieet je met het bereiken van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium (15, 16, 17).

Conclusie: Feta kaas bevat calcium en fosfor in de hoeveelheid die kan helpen om de gezondheid van je botten te verbeteren. Een goede reden waarom feta kaas gezond is!

2. Feta kaas Is Goed Voor Je Spijsvertering

feta kaas Spijsvertering gezondProbiotica zijn levende, goede bacteriën die goed zijn voor je gezondheid.

Het is aangetoond dat feta Lactobacillus plantarum bevat, wat telt voor ongeveer 48% van zijn bacteriën (18, 19, 20, 21).

Deze bacteriën kunnen het immuunsysteem en je spijsvertering helpen door de darmen te beschermen tegen bacteriën die ziektes zoals E. coli en Salmonella (22).

Verder lijkt het de aanmaak van verbindingen die ontstekingen weren te verhogen, waardoor het dus ontstekingswerende voordelen biedt (22, 23).

Verder heeft proefbuisonderzoek aangetoond dat deze robuuste bacteriën en andere giststammen in deze kaas kunnen groeien bij een lage pH waarde, waardoor ze extreme omstandigheden in je darmen zoals galzuur kunnen overleven (18, 22, 24).

Conclusie: Feta kaas bevat goede bacteriën waarvan is aangetoond dat ze het immuunsysteem en de spijsvertering verbeteren bovenop hun ontstekingswerende werking.

3. Het Bevat Goede Vetzuren

Conjugated linoleic acid (CLA) is een vetzuur dat gevonden wordt in dierenproducten.

Het is aangetoond dat het helpt bij het verbeteren van lichaamsbouw, het verminderen van vetmassa en het verhogen van vetvrije massa. CLA kan ook diabetes helpen voorkomen en er is aangetoond dat het een kankerwerende werking heeft (25, 26).

Kazen die van schapenmelk gemaakt worden, hebben een hogere CLA concentratie dan kazen die gemaakt zijn met melk van koeien en geiten. Eigenlijk bevat feta kaas tot 1.9% CLA, wat voor 0.8% van zijn totale vetmassa telt (27, 28).

Ook al vermindert de inhoud van CLA na de rijpperiode en tijdens de opslag, een onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van bacterieculturen bij het maken van de kaas de concentratie CLA kan helpen verhogen (1, 29).

Daarom kan feta kaas eten helpen bij je inname van CLA en je alle voordelen geven die het te bieden heeft.

Het is interessant om te weten dat Griekenland de laagste incidentie van borstkanker heeft en de hoogste consumptie van kaas in de Europese Unie (28).

Conclusie: Feta kaas bevat een goede hoeveelheid CLA, wat de lichaamsbouw kan verbeteren en diabetes en kanker kan helpen voorkomen.

Potentiële Problemen Met Feta

Feta kaas gezond en een goede zuivelbron van voedingsstoffen. Toch kan het door het type melk dat gebruikt wordt en hoe het gemaakt wordt een paar nadelen hebben.

1. Het Bevat Veel Natrium

Tijdens het maken van de kaas, wordt er zout toegevoegd aan de wrongel. Daarna, wordt de kaasblok in een pekel met tot 7% zout gelegd bij het bewaren.

Het afgewerkte product is een kaas die veel natrium bevat. Eigenlijk bevat feta kaas 312 mg natrium in een portie van 1 ons (28 gram), wat al kan tellen voor 13% van je ADH (2).

Als je gevoelig bent aan zout, is er een makkelijke manier om de zoutinhoud van deze kaas te verminderen: was de kaas met water voor je ze eet.

2. Het Bevat Veel Lactose

Verse kazen en kazen die gemaakt zijn met veel melkvet, bevatten over het algemeen meer lactose dan gerijpte kazen.

Aangezien feta een verse kaas is die gemaakt wordt met volle melk, bevat het meer lactose dan kazen zoals gouda, Parmezaan of ricotta.

Mensen die allergisch zijn aan lactose of lactose intolerant zijn, moeten verse kazen, waaronder feta, vermijden.

3. Zwangere Vrouwen Mogen Geen Ongepasteuriseerde Feta Eten

Listeria monocytogenes is een type bacterie die gevonden wordt in water en aarde die gewassen en dieren kan aantasten (30).

Zwangere vrouwen worden meestal afgeraden om rauwe groenten en vlees alsook ongepasteuriseerde melkproducten te eten, omdat ze potentieel kunnen besmet zijn met deze bacteriën.

Kazen die gemaakt worden met ongepasteuriseerde melk, hebben een hoger risico op het dragen van die bacteriën dan kazen gemaakt met gepasteuriseerde melk. Dit geldt ook voor versie kazen, door de vochtigheidsgraad (30).

Daarom wordt feta kaas gemaakt van ongepasteuriseerde melk niet aangeraden voor zwangere vrouwen.

Conclusie: Feta kaas heeft een hoger natrium- en lactosegehalte dan andere kazen. Als de kaas gemaakt werd met ongepasteuriseerde melk, is er ook een kans dat die besmet is met de Listeria bacterie.

Feta Kaas Recepten – Hoe Feta Eten

feta kaas recepten

Feta kan een fantastische toevoeging aan je maaltijden zijn door zijn smaak en textuur. Eigenlijk zetten Grieken het traditioneel op tafel zodat iedereen het gewoon kan toevoegen aan zijn maaltijd.

Hier zijn een paar leuke manieren om deze kaassoort aan je maaltijd toe te voegen:

  • Op brood: Voeg feta toe, besprenkel met wat olijfolie en kruid met peper en zout.
  • Op salades: Voeg wat kruimeltjes feta aan je salades toe.
  • Gerild: Grill feta, besprenkel met wat olijfolie en kruid met peper.
  • Met fruit: Creëer maaltijden zoals een salade van watermeloen, feta en munt.
  • Op taco’s: Sprenkel kruimeltjes feta op taco’s.
  • Op pizza: Voeg kruimeltjes feta en ingrediënten zoals tomaten, paprika’s en olijven toe.
  • In omeletten: Combineer eieren met spinazie, tomaten en feta.
  • In pasta: Gebruik het samen met artisjokken, tomaten, olijven, kappertjes en peterselie.
  • Op aardappelen: Probeer het op gebakken of gestampte aardappelen.

Conclusie: Door zijn karakteristieke smaak en aroma, kan feta kaas een fantastische toevoeging aan maaltijden zijn.

Berichtje om Af te Sluiten

Feta is een verse, witte kaas met een zachte en romige textuur.

n vergelijking met andere kazen, bevat het weinig calorieën en vet. Het bevat ook veel vitamine B, fosfor en calcium, wat goed kan zijn voor de gezondheid van de botten.

Daarbij bevat feta veel goede bacteriën en vetzuren.

Toch bevat deze soort kaas veel natrium en lactose. Zwangere vrouwen zouden altijd ongepasteuriseerde feta moeten vermijden.

Voor de meeste mensen is feta perfect veilig om te eten. Het kan zelfs gebruikt worden in veel recepten, gaande van hapjes tot dessert.

Aan het einde van de rit is feta een heerlijke en gezonde toevoeging aan het dieet van de meeste mensen.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!