Diureticum | De 8 Beste Natuurlijke Diuretica (plaspil) in Eten of Drinken!

Natuurlijke Diuretica

Diureticum is een stof die de hoeveelheid urine die je produceert verhoogt en je lichaam helpt om zich van overmatig vocht te ontdoen.

Dit overmatige vocht heet vochtretentie. Het kan je een opgeblazen gevoel geven en zwelling aan je benen, enkels, handen en voeten veroorzaken.

Verschillende factoren, waaronder enkele ernstige onderliggende gezondheidstoestanden zoals nierziekte en hartfalen, kunnen vochtretentie veroorzaken.

Veel mensen ervaren echter een milde vochtretentie door dingen zoals hormonale veranderingen, hun menstruatiecyclus of gewoon langdurig inactief zijn, zoals bijvoorbeeld zitten tijdens een lange vlucht.

Als je vochtretentie ervaart als gevolg van een gezondheidstoestand of plotselinge en zeer ernstige vochtretentie ondervindt, moet je meteen contact opnemen met een arts.

Bij gevallen van milde vochtretentie, die niet door een onderliggende gezondheidstoestand worden veroorzaakt, zijn er bepaalde voedingsmiddelen en supplementen die je bij dit probleem kunnen helpen.

Hier zijn de beste 8 natuurlijke diuretica en een blik op het bewijs achter elk van deze voedingsmiddelen.

1. Koffie

Koffie natuurlijke DiureticaKoffie is een zeer populaire drank die gekoppeld is aan een aantal indrukwekkende voordelen voor de gezondheid.

Het is ook, vooral door het cafeïnegehalte een natuurlijk diureticum (1).

Een hoge doses cafeïne tussen de 250-300mg (het equivalent van ongeveer twee tot drie kopjes koffie) heeft een diuretisch effect (2).

Dit betekent dat het drinken van een paar kopjes koffie al kan leiden tot een toename van de urineproductie.

Maar een normale hoeveelheid koffie of ongeveer een kopje zal waarschijnlijk niet genoeg cafeïne bevatten om dit effect te hebben.

Als je een frequente koffiedrinker bent, zul je waarschijnlijk ook een tolerantie voor de diuretische eigenschappen van cafeïne ontwikkelen en zal het geen effect op je hebben (23).

Conclusie: het drinken van één tot twee kopjes koffie kan als een diureticum fungeren en kan je helpen om op korte termijn wat vocht te verliezen. Het is echter mogelijk dat je een tolerantie voor de diuretische eigenschappen van koffie ontwikkelt en dat het geen effect op je heeft.

2. Paardenbloem extract

Paardenbloem natuurlijke Diuretica plaspillenPaardenbloem extract, ook wel bekend als Taraxacum officinale of “leeuwentand” is een populair kruidensupplement dat vaak vanwege zijn diuretische effecten wordt gebruikt (45).

Door het hoge kaliumgehalte van de paardenbloem is dit een zeer goed diureticum (6).

Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen zorgt ervoor dat je nieren meer natrium en water laten doordringen (7).

Dit kan gunstig zijn aangezien de meeste moderne diëten zeer hoog in natrium en laag in kalium zijn, wat vochtretentie kan veroorzaken (8).

In theorie betekent het dat het hoge kaliumgehalte van de paardenbloem, waarvan dit supplement wordt gemaakt, je kan helpen om overtollig vocht, dat is veroorzaakt door een hoge natriuminname, kwijt te raken.

Het feitelijke kaliumgehalte van paardenbloem kan echter variëren en hierdoor kunnen dus ook de effecten daarvan verschillend zijn (6).

Onderzoeken met dieren, die de diuretische effecten van paardenbloem bekeken, hebben gemengde resultaten gevonden (4).

Er zijn maar een paar onderzoeken over de effecten ervan bij mensen uitgevoerd. Uit een klein onderzoek met mensen bleek echter wel dat het inemen van een paardenbloem supplement de hoeveelheid urine vijf uur na het innemen van het supplement had verhoogd (9).

Over het algemeen is er nog maar weinig bekend over de diuretische effecten van paardenbloem bij mensen, dus er is zeker nog veel meer onderzoek nodig (4).

Conclusie: paardenbloem extract is een populair kruidensupplement dat door zijn hoge kaliumgehalte een goed diureticum is. Uit een klein onderzoek met mensen bleek dat het diuretische effecten heeft, maar om dit zeker te kunnen zeggen is er zeker nog meer onderzoek nodig.

3. Paardenstaart (heermoes)

Paardenstaart is een kruidengeneesmiddel dat is gemaakt van de paardenstaart plant of Equisetum arvense.

Het wordt al jarenlang als diureticum gebruikt en is zowel verkrijgbaar als thee als in capsulevorm.

Ondanks het conventionele gebruik hebben nog maar zeer weinig onderzoeken dit middel ook onderzocht (10).

Een klein onderzoek onder 36 mannen ontdekte wel dat de paardenstaart net zo effectief was als diuretische medicatie zoals bijvoorbeeld hydrochloorthiazide (11).

Hoewel paardenstaart over het algemeen veilig kan worden gebruikt, wordt het niet aanbevolen om het te lang te gebruiken. Het moet ook niet worden gebruikt door mensen die al een bestaande gezondheidstoestand zoals bijvoorbeeld een nierziekte of diabetes hebben (12).

Er is nog meer onderzoek nodig om zijn diuretische effecten te kunnen bevestigen (10).

Houd er wel rekening mee dat kruidengeneesmiddelen ook verschillende hoeveelheden van hun werkzame bestanddeel kunnen bevatten, zodat hun effecten kunnen variëren.

Conclusie: paardenstaart is een kruidengeneesmiddel dat veel wordt gebruikt als diureticum bij milde vochtretentie. Een klein onderzoek ontdekte dat het net zo effectief is al diuretische medicatie zoals bijvoorbeeld hydrochloorthiazide.

4. Peterselie

Peterselie natuurlijke DiureticaPeterselie wordt in de volksgeneeskunde al lang gebruikt als diureticum. Traditioneel werd er thee van getrokken, die dan een paar keer per dag werd gedronken om zo de vochtretentie te verminderen (10)..

Onderzoeken met ratten hebben aangetoond dat het de urinestroom kan verhogen en dat het een mild diuretisch effect kan hebben (13).

Er zijn echter nog geen onderzoeken met mensen die hebben onderzocht hoe effectief peterselie als diuretica nu echt is.

Als gevolg daarvan is het momenteel onbekend of het hetzelfde effect op mensen kan hebben en zo ja, welke doses dan het meest effectief zou zijn.

Conclusie: peterselie werd traditioneel gebruikt als diureticum en kan een mild diuretisch effect hebben. Er zijn echter nog geen onderzoeken met mensen die dit bevestigen en dus zijn de effecten ervan helaas nog onduidelijk.

5. Hibiscus

Hibiscus behoort tot een familie van planten die erom bekendstaat dat ze mooie en felgekleurde bloemen produceren.

Een deel van deze plant, bekend als de calyces wordt vaak gebruikt om een medicinale thee, ook wel “roselle” of “zure thee” genoemd, van te maken.

Hoewel er maar beperkte bewijzen zijn, wordt er gezegd dat zure thee een aantal gezondheidsvoordelen heeft, met inbegrip van het verlagen van de bloeddruk bij mensen met hypertensie (14).

Het wordt ook gebruikt als een diureticum en als een effectief middel voor het bestrijden van milde vochtretentie.

Tot nu toe hebben sommige onderzoeken in het laboratorium en onderzoeken met dieren aangetoond dat het een mild diuretisch effect kan hebben (15,16).

Een onderzoek dat is uitgevoerd in Thailand gaf 15 mensen dagelijks 3 gram hibiscus in de vorm van zure thee. Uit dit onderzoek bleek echter dat dit geen invloed had op de hoeveelheid urine die werd afgevoerd (14).

Over het algemeen zijn de resultaten van onderzoeken dus zeer gemengd. Ondanks het zien van een diuretisch effect bij dieren, hebben kleine onderzoeken bij mensen die hibiscus kregen tot op heden geen diuretisch effect laten zien (1417).

Conclusie: hibiscus kan een mild diuretisch effect hebben. Het is echter nog niet bewezen door een onderzoek met mensen.

6. Karwij

Karwij is een veerachtige plant, die ook wel bekend staat als meridiaan venkel of Perzische komijn.

Het wordt vaak gebruikt als kruid om meet te koken en dan vooral in voedingsmiddelen zoals brood, gebak en desserts.

Oude therapieën die planten als medicijnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Ayurveda in India, gebruiken karwij voor allerlei medicinale doeleinden en voor het bestrijden van bijvoorbeeld spijsverteringsstoornissen, hoofdpijn en ochtendmisselijkheid (18).

In de Marokkaanse geneeskunde wordt karwij ook als diureticum gebruikt.

Uit een onderzoek bij ratten bleek dat het geven van karwij-extract in vloeibare vorm de hoeveelheid urine die werd afgevoerd gedurende 24 uur aanzienlijk verhoogde (19).

Dit is echter het enige onderzoek naar de diuretische effecten van karwij en er is dus zeker nog veel meer onderzoek nodig om zijn diuretische effecten, vooral bij mensen, te kunnen bewijzen.

Conclusie: er is aangetoond dat karwij de hoeveelheid urine die werd afgevoerd bij ratten gedurende 24 uur kon verhogen. Er zijn echter nog geen onderzoeken met mensen uitgevoerd, dus er is nog meer onderzoek nodig.

7. Groene en zwarte thee

Thee natuurlijke DiureticaZowel zwarte als groene thee bevat cafeïne en kan als diuretica fungeren.

Uit onderzoek met ratten is gebleken dat zwarte thee een mild diuretisch effect heeft. Dit is toegeschreven aan het gehalte cafeïne dat de thee bevat (20)..

Net zoals bij koffie, kun je echter een tolerantie voor de cafeïne in thee ontwikkelen.

Dit betekent dat het diuretische effect alleen voorkomt bij mensen die niet regelmatig thee drinken (3).

Conclusie: het cafeïnegehalte van groene en zwarte thee heeft een mild diuretisch effect. Dit effect verzwakt echter als mensen een tolerantie ontwikkelen. Het is derhalve onwaarschijnlijk dat het als een diuretica kan werken voor mensen die regelmatig thee drinken.

8. Zwarte komijn

Nigella sativa ook wel “zwarte komijn” genoemd, is een kruid dat vanwege zijn medicinale eigenschappen, inclusief het diuretische effect veel wordt gebruikt ((21).

Onderzoeken met dieren hebben aangetoond dat Nigella sativa-extract de urineproductie kan verhogen en de bloeddruk bij ratten met een hoge bloeddruk kan verlagen (222324).

Dit effect kan mede worden verklaard door zijn diuretische effecten (25).

Er zijn echter nog geen onderzoeken met mensen uitgevoerd. Daarom is het nog niet duidelijk of Nigella sativa een diuretisch effect heeft op mensen of dieren die geen last van een hoge bloeddruk hebben.

Bovendien waren de hoeveelheden die in de onderzoeken werden gebruikt veel hoger dan de hoeveelheden die je zou binnenkrijgen door dit kruid toe te voegen aan je eten (25).

Conclusie: onderzoeken met dieren hebben aangetoond dat Nigella sativa een effectief diureticum kan zijn voor dieren met een hoge bloeddruk. De effecten bij mensen en dieren met een normale bloeddruk zijn nog onbekend.

Andere manieren om het vasthouden van vocht te verminderen

Er zijn ook nog andere strategieën die je kunnen helpen bij het verminderen van vochtretentie.

Deze omvatten:

  •  Het doen van oefeningen: fysieke activiteit kan je, door de bloedstroom naar je weefsels te verhogen en je te laten zweten, helpen om je van extra vocht te ontdoen (2627).
  •  Verhoog je inname van magnesium: magnesium is een elektrolyt die je lichaam helpt om de vochtbalans te regelen. Van magnesium supplementen is aangetoond dat het kan helpen bij het terugdringen van vochtretentie bij vrouwen met het premenstrueel syndroom (28).
  •  Eet kaliumrijke voedingsmiddelen: het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen kan de productie van urine verhogen waardoor vochtretentie wordt verminderd (29).
  •  Blijf gehydrateerd: sommige mensen denken dat uitdroging het risico op vochtretentie kan verhogen (32).
  •  Gebruik minder zout: een dieet met veel zout kan vochtretentie bevorderen (3031).

Conclusie: het doen van oefeningen, het consumeren van minder zout en het eten van meer kaliumrijke voedingsmiddelen kan helpen bij het verminderen van vochtretentie. Vrouwen met het premenstrueel syndroom kunnen ook profiteren van de voordelen van een magnesium supplement.

Samenvatting

Het opnemen van sommige van deze voedingsmiddelen en dranken in je dieet kan je helpen bij het verminderen van vochtretentie.

Van veel van deze voedingsmiddelen en dranken zijn de effecten helaas nog niet bewezen.

Dat gezegd hebbende kan het combineren van sommige van hen met het maken van andere gezonde veranderingen zoals gezond eten, het doen van oefeningen en het drinken van genoeg water, wel helpen om je van dat opgeblazen gevoel te ontdoen.

Ook interessant om te lezen:

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!