Bloemkool | 8 Redenen Waarom Bloemkool Gezond Is! + Recepten!

Gezondheidsvoordelen van Bloemkool

Hoe gezond is bloemkoolBloemkool is een super gezonde groente die een belangrijke bron van voedingsstoffen is. Het bevat ook unieke plantaardige stoffen die het risico op verschillende ziektes, waaronder hartziekten en kanker, kan verminderen. Daarbij komt dat het goed is om gewicht te verliezen en erg gemakkelijk is om toe te voegen aan je dieet. Dat bloemkool gezond is zal hier uitgelegd worden!

Hier zijn 8 voordelen voor de gezondheid van bloemkool, die allemaal wetenschappelijk worden ondersteund.

1. Bevat Veel Voedingsstoffen

Een reden waarom bloemkool gezond is komt door zijn indrukwekkende voedingswaarden!

Bloemkool bevat weinig calorieën maar veel vitaminen. Eigenlijk bevat bloemkool een beetje van elke vitamine en elk mineraal dat je nodig hebt (1).

Hier is een overzicht van de voedingsstoffen die in 1 kop, of 128 gram rauwe bloemkool te vinden zijn (1):

Voedingswaarde Bloemkool (128 gram)Hoeveelheid
Calorieën 25
Vezels3 gram
Vitamine C77% van de ADH
Vitamine K20% van de ADH
Vitamine B611% van de ADH
Foliumzuur14% van de ADH
Pantotheenzuur7% van de ADH
Kalium9% van de ADH
Mangaan8% van de ADH
Magnesium4% van de ADH
Fosfor4% van de ADH

Conclusie: Bloemkool is een uitstekende bron van vitamines en mineralen aangezien het een beetje van alle vitamines en mineralen die je nodig hebt bevat.

2. Bloemkool Gezond En Rijk aan Vezels

Bloemkool gezond vezels Vitamine CBloemkool bevat vrij veel vezels, wat goed is voor je algemene gezondheid.

Er zit 3 gram vezels in één kop bloemkool, wat 10% van je dagelijkse behoefte is (1).

Vezels zijn belangrijk aangezien het de gezonde bacteriën in je buik voedt die ontstekingen verminderen en de spijsvertering verbeteren (2, 3).

Genoeg vezels eten kan constipatie, diverticulitis en inflammatoire darmziekten (IBD) tegen gaan en helpen voorkomen (2, 3).

Bovendien tonen onderzoeken aan dat een dieet dat veel vezelrijke groenten zoals bloemkool bevat gelinkt wordt aan een lager risico op verschillende ziektes, waaronder hartziekten, kanker en diabetes (4, 5, 6).

Vezels kunnen ook een rol spelen in het voorkomen van obesitas, dankzij zijn vermogen om een vol gevoel te geven en de algemene calorie inname te verminderen (7, 8).

Conclusie: Bloemkool en bevat veel vezels, die belangrijk zijn voor de spijsvertering en het risico op verschillende chronische ziektes kan verminderen.

3. Bloemkool Een Goede Bron Van Antioxidanten

Bloemkool gezond en een goede bron van antioxidanten, die je cellen beschermen tegen vrije radicalen en ontstekingen.

Zoals andere kruisbloemige groenten, bevat bloemkool veel glucosinolaten en isothiocyanaten, twee groepen van antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze de groei van kankercellen vertragen (9, 10, 11, 12, 13).

In proefbuisonderzoeken is aangetoond dat glucosinolaten en isothiocyanaten vooral tegen darm-, long-, borst- en prostaatkanker beschermen (10).

Bloemkool bevat ook carotenoïde en flavonoïde antioxidanten, die tegen kanker werken en het risico op verschillende andere ziektes, waaronder hartziekten kan verminderen (14, 15, 16, 17, 18).

Meer zelfs, bloemkool bevat veel vitamine C, dat hetzelfde werkt als een antioxidant. Het is erg bekend voor zijn ontstekingsremmende werking die de immuniteit een boost geeft en het risico op hartziekten en kanker verminderd (19, 20).

Conclusie: Het is aangetoond dat bloemkool gezond is en veel antioxidanten bevat, die voordelig zijn voor het verminderen van ontstekingen en het beschermen tegen verschillende chronische ziektes.

4. Afvallen Met Bloemkool

afvallen met bloemkoolBloemkool heeft veel eigenschappen die kunnen helpen met gewichtsverlies.

Ten eerste bevat het met maar 25 calorieën per kop niet veel calorieën, dus je kan er veel van eten zonder bij te komen.

Het kan ook dienen als een vervanging met weinig calorieën voor producten met veel calorieën, zoals rijst en bloem.

Als een goede bron aan vezels, vertraagt bloemkool de spijsvertering en vergroot het een vol gevoel; Dit kan automatisch het aantal calorieën dat je doorheen de dag eet verminderen, een belangrijke factor bij gewichtsverlies (6, 8).

Ten slotte is er de hoeveelheid water die bloemkool bevat. Eigenlijk bestaat het voor 92% uit water. Veel eten dat veel water bevat en weinig calorieën worden gelinkt aan gewichtsverlies (1, 21).

Conclusie: Bloemkool bevat weinig calorieën maar veel vezels en water – alle eigenschappen die je kunnen helpen bij gewichtsverlies.

5. Bloemkool Gezond En Rijk aan Choline

Bloemkool gezond en rijk aan choline, een essentiële voedingsstof waar veel mensen een tekort aan hebben.

Één kop bloemkool bevat 45 mg choline, wat ongeveer 11% van de aanbevolen hoeveelheid (ADI) voor vrouwen is en 8% voor mannen (1, 22).

Choline heeft verschillende belangrijke functies in het lichaam.

Om te beginnen speelt het een belangrijke rol in het behoud van de integriteit van de celmembranen die het DNA samenvatten en het metabolisme ondersteunen (23, 24).

Choline is ook betrokken bij de hersenontwikkeling en de productie van neurotransmitters die nodig zijn voor een gezond zenuwstelsel. Meer zelfs, het helpt om cholesterol in de lever te voorkomen (24).

Diegenen die niet genoeg choline innemen kunnen meer risico lopen op lever- en hartziektes, bovenop de neurologische ziektes zoals dementie en de ziekte van Alzheimer (25, 26).

Niet veel voedsel bevat choline. Bloemkool, samen met broccoli, is één van de beste plantaardige bronnen van de voedingsstof. Dit maakt bloemkool gezond!

Conclusie: Bloemkool is een goede bron aan choline, een voedingsstof waar veel mensen een tekort aan hebben. Het is betrokken bij veel processen in het lichaam en werkt om verschillende ziektes tegen te gaan.

6. Het Is Rijk aan Sulforafaan

Waar is bloemkool goed voorOok is bloemkool gezond omdat het sulforafaan bevat. Dit is een antioxidant dat uitgebreid onderzocht is.

Veel proefbuisonderzoeken en onderzoeken op dieren hebben aangetoond dat sulforafaan helpt bij het onderdrukken van kankerontwikkeling door enzymen die betrokken zijn bij kanker en de groei van tumoren te verhinderen (27, 28, 29).

Volgens enkele onderzoeken kan sulforafaan ook kankergroei stoppen door de cellen die al beschadigd zijn te vernietigen (27, 28, 29).

Sulforafaan blijkt het best te beschermen tegen darm- en prostaatkanker maar er zijn ook onderzoeken gedaan naar zijn effect op veel andere kankers, zoals borst-, pancreas- en huidkanker en leukemie (29).

Onderzoek heeft aangetoond dat sulforafaan ook kan helpen tegen een hoge bloeddruk en om de bloedvaten gezond te houden. Beide zijn belangrijke factoren in het voorkomen van hartziekten (30).

Ten slotte heeft onderzoek op dieren aangetoond dat sulforafaan een rol kan spelen in de preventie van diabetes en het risico op door diabetes veroorzaakte complicaties, zoals nierziektes te verminderen (30).

Terwijl meer onderzoek nodig is om de omvang van de effecten van sulforafaan bij mensen te kennen, zijn de potentiële gezondheidsvoordelen veelbelovend.

Conclusie: Bloemkool is rijk aan sulforafaan, een plantaardige stof die veel voordelige effecten heeft, zoals een verminderd risico op kanker, hartziektes en diabetes.

7. Koolhydraatarm Alternatief voor Granen en Peulvruchten

Bloemkool gezond, erg veelzijdig en kan gebruikt worden om granen en peulvruchten in je dieet te vervangen.

Dit is niet alleen een fantastische manier om meer groenten te eten, maar ook erg handig voor diegenen die een koolhydraatarm dieet volgen.

Dit komt omdat bloemkool veel minder koolhydraten bevat dan granen en peulvruchten.

Een kop bloemkool bevat bijvoorbeeld 5 gram koolhydraten. Terwijl een kop rijst 45 gram koolhydraten bevat – negen keer meer dan bloemkool (31, 1).

Hier zijn enkele voorbeelden van recepten die gemaakt kunnen worden met bloemkool in plaats van granen en peulvruchten:

Bloemkool recepten gezond

  • Bloemkoolrijst: Vervang witte of bruine rijst met geraspte en gekookte bloemkool, zoals in dit recept.
  • Bloemkoolpizzakorst: Door bloemkool in een voedselverwerker fijn te malen en het daarna tot een deeg te mengen, zoals in dit recept, kan je een heerlijke pizza maken.
  •  Bloemkoolhummus: Kikkererwten kunnen vervangen worden door bloemkool in hummusrecepten zoals deze.
  •  Gestampte bloemkool: In plaats van gestampte aardappelen te maken, kan je dit recept proberen voor een koolhydraatarme puree die gemakkelijk is om te maken.
  •  Bloemkooltortillas: Combineer gemaalde bloemkool met eieren om koolhydraatarme tortilla’s te maken die gebruikt kunnen worden voor wraps, taco’s of burrito’s, zoals in dit recept.
  •  Bloemkool macaroni met kaassaus: Gekookte bloemkool kan gecombineerd worden met melk, kaas en kruiden om macaroni met kaassaus te maken, zoals in dit recept.

Conclusie: Bloemkool kan granen en peulvruchten in veel recepten vervangen, wat een goede manier is om meer groenten te eten of een koolhydraatarm dieet te volgen.

8. Gemakkelijk om Toe te Voegen Aan je Dieet

Niet alleen is bloemkool erg veelzijdig, maar het is ook nog eens makkelijk toe te voegen aan je dieet.

Om te beginnen kan je het rauw eten, waarvoor je weinig voorbereiding nodig hebt. Je kan rauwe bloemkool stukjes eten als snack met hummus of een andere gezonde groentendip zoals deze.

Bloemkool kan ook op veel manieren gekookt worden, zoals gestoomd, geroosterd of gefruit. Het is een uitstekend bijgerecht en kan gecombineerd worden met soepen, salades, roerbakgerechten en ovenschotels;

Daarbij komt nog eens dat het vrij goedkoop is en in de meeste kruidenierszaken gekocht kan worden.

Conclusie: Er zijn veel manieren om bloemkool toe te voegen aan je dieet. Het kan gekookt worden of rauw gegeten worden en het is een fantastisch bijgerecht voor elk gerecht.

Samenvatting

Bloemkool biedt veel krachtige gezondheidsvoordelen.

Het is een goede bron aan voedingsstoffen, waaronder een paar waar veel mensen een tekort aan hebben.

Plus, bloemkool biedt unieke antioxidanten die ontstekingsremmend werken en ook beschermen tegen verschillende ziektes, zoals kanker en hartziektes. Een goede reden waarom bloemkool gezond is.

Meer zelfs, bloemkool kan je makkelijk aan je dieet toevoegen. Het is lekker, gemakkelijk te bereiden en kan koolhydraatrijk voedsel in verschillende recepten vervangen.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!