Acai Bessen | Zijn Acai Bessen Gezond?

5 Indrukwekkende Gezondheidsvoordelen Van Acai Bessen

Hoe gezond zijn acai bessenAcai bessen zijn een ‘superfruit’ uit Brazilië. Ze zijn afkomstig uit het Amazonegebied, waar ze heel veel gegeten worden. Ze hebben onlangs wereldwijd aan populariteit gewonnen en worden nu vooral geprezen omdat ze bijzonder gunstig zijn voor je gezondheid en je welzijn. Deze donkerpaarse vrucht zit boordevol vitaminen en mineralen en biedt vele voordelen voor de gezondheid.

In dit artikel wordt uitgelegd waarom acai bes gezond is door te kijken naar de gezondheidsvoordelen van deze acai bessen

Wat Zijn Acai Bessen?

acai bes sap pulpAcai bessen zijn ronde vruchten van ongeveer 2,5cm groot, die aan de acai palmbomen in de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika groeien. Ze hebben een donker paarse schil en geel vruchtvlees. In het midden van de vrucht zit een pit.

Omdat ze net zoals abrikozen en olijven een pit bevatten, zijn ze technisch gezien geen bes maar een steenvrucht. Desalniettemin worden ze vaak aangeduid als bessen.

In het Amazone-regenwoud worden acai bessen eigenlijk bij alle maaltijden gegeten.

Om ze eetbaar te maken, worden ze geweekt om de dikke schil zachter te maken en vervolgens worden ze dan geprakt of fijngestampt om ze te kunnen verwerken.

Ze hebben een aardse smaak, die vaak beschreven wordt als een kruising tussen bramen en ongezoete chocolade.

Verse acai bessen hebben een korte houdbaarheid en worden dan ook alleen in het land waarin ze worden geteeld vers verkocht. Als ze worden geëxporteerd worden ze meestal bevroren, als vruchtenmoes (pulp), als poeder of als geperst sap verkocht.

Acai bessen worden soms ook gebruikt om smaak aan voedingsmiddelen te geven. Je kunt hierbij denken aan jelly beans en ijs, maar ook aan verzorgingsproducten zoals body crèmes of shampoo, die acaiolie bevatten.

Conclusie: acai bessen groeien in het Amazone regenwoud aan de acai palmen. Ze worden fijngemalen voordat ze gegeten worden.

1. Ze Zijn Zeer Voedingsdicht/Voedingsrijk

Acai bessen hebben voor een vrucht een uniek voedingsprofiel omdat ze hoog zijn in vet zijn en laag in suiker.

100 gram bevroren fruitpulp bevat de volgende voedingsanalyse (1):

Voedingswaarde Acai Bessen 100 gramHoeveelheid
Calorieën 70
Vet5 gram
Verzadigd vet1,5 gram
Koolhydraten4 gram
Suiker2 gram
Vezels2 gram
Vitamine A15% van de ADH
Calcium2% van de ADH

Volgens een Venezolaans onderzoek bevatten acai bessen ook nog andere spoormineralen, waaronder chroom, zink, ijzer, koper, mangaan, magnesium, kalium en fosfor (2).

Maar sommige mensen beweren dat de krachtige voordelen voor de gezondheid vooral komen uit de plantenverbindingen in de acai bessen .

De opvallendste onder deze is anthocyaninen, die de acai bessen hun diep paarse kleur geven en als antioxidanten in het lichaam optreden.

Je kunt anthocyanines ook vinden in andere blauwe, zwarte en paarse voedingsmiddelen, zoals zwarte bonen en bosbessen.

Conclusie: acai bessen bevatten gezonde vetten en lage hoeveelheden suiker, evenals veel spoormineralen en plantenverbindingen, waaronder anthocyaninen.

2. Ze Zitten Boordevol Met Antioxidanten

Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam neutraliseren.

Als vrije radicalen niet door antioxidanten geneutraliseerd worden, kunnen ze cellen beschadigen wat kan leiden tot een aantal ziekten, waaronder diabetes, kanker en hartziekte (3).

Acai bessen bevatten een ongelooflijk hoge hoeveelheid antioxidanten, echt vele malen hoger dan andere antioxidantrijke vruchten zoals bosbessen en cranberries (4).

Het antioxidantgehalte van voedingsmiddelen wordt meestal gemeten met behulp van de ORAC-score (oxygen radical absorbance capacity).

In het geval van de acai bes bevat 100 gram bevroren pulp een ORAC-score van 15,405, terwijl dezelfde hoeveelheid bosbessen een ORAC-score van 4.669 heeft (4).

Deze antioxidanten komen uit een aantal plantenverbindingen in de acai bessen , waaronder anthocyaninen (5, 6).

n 2008 gaven onderzoekers 12 vrijwilligers, die aan het vasten waren, op vier verschillende tijden acaipulp, acaisap, appelmoes of een drankje zonder antioxidanten en testten vervolgens de antioxidanten in hun bloed (7).

Zowel de mensen die de acai pulp als de appelmoes hadden gegeten, hadden verhoogden antioxidantniveaus wat betekent dat de antioxidantverbindingen in acai bessen goed worden geabsorbeerd door de darm (7).

Het geeft ook aan dat acai pulp een betere bron van antioxidanten is dan acai sap.

Conclusie: acai bessen zijn ongelooflijk rijk aan antioxidanten en bevatten wel drie keer de hoeveelheid van bosbessen.

3. Ze Kunnen Het Cholesterolgehalte Verbeteren

Acai bessen goed voor cholesterol gehalteOnderzoeken met dieren hebben aangetoond dat acai bessen het cholesterolgehalte kunnen verbeteren door de totale en de LDL-cholesterol te verminderen (8, 9, 10).

Het is heel goed mogelijk dat dit een soortgelijk effect op mensen heeft.

Uit een onderzoek van 2011 kregen 10 volwassenen met overgewicht een maand lang tweemaal per dag acai-smoothies. Aan het einde van het onderzoek hadden de deelnemers een lager totaal en een lager ‘slecht’ LDL-cholesterol (11).

Sommige mensen zetten wel vraagtekens bij dit onderzoek. Het was klein, had geen controlegroep en werd betaald door een primaire leverancier van acai.

Hoewel er dus zeker nog meer onderzoek nodig is, is het mogelijk dat de anthocyaninen in acai verantwoordelijk zijn voor hun positieve invloed op de cholesterolgehaltes, aangezien er wel onderzoeken zijn die deze plantenverbinding hebben gekoppeld aan verbeteringen in het HDL- en LDL-cholesterol (12).

Daarnaast bevat acai ook plantaardige sterolen, die voorkomen dat cholesterol door je lichaam wordt geabsorbeerd (10).

Conclusie: een aantal onderzoeken met dieren en minstens een onderzoek met mensen heeft aangetoond dat acai het cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen.

4. Ze Hebben Mogelijk Een Anti-kanker Effect

Hoewel er geen enkel voedingsmiddel een wondermiddel tegen kanker is, staan sommige voedingsmiddelen er wel om bekend dat ze kunnen voorkomen dat de kankercellen zich verder verspreiden.

Zowel onderzoeken met dieren als onderzoeken met reageerbuisjes hebben dit soort anti-kanker effecten van acai laten zien (13, 14, 15, 16, 17).

Bij muizen heeft acaipulp bijvoorbeeld de incidentie van darm- en blaaskanker verminderd (14, 15).

Uit een tweede onderzoek met muizen bleek echter dat het geen effect had op maagkanker (18).

Onderzoekers hebben geconcludeerd dat acai wellicht in de toekomst een rol kan gaan spelen bij de behandeling van kanker, maar dat er daarvoor echt nog meer onderzoek met mensen nodig is.

Conclusie: zowel onderzoeken met dieren als onderzoeken met reageerbuisjes hebben laten zien dat acai als een potentieel anti-kankermiddel kan worden gezien. Om het effect ervan op de mens te kunnen bepalen, zijn er nog veel meer onderzoeken nodig.

5. Ze Zouden De Hersenfunctie Kunnen Verbeteren

Acai bessen gezond voor hersenenDe vele plantenverbindingen in acai kunnen ook, als je ouder wordt, je hersenen beschermen tegen schade (19).

Verschillende onderzoeken hebben dit soort beschermende effecten tijdens proeven op laboratoriumratten aangetoond (19, 20, 21, 22).

De antioxidanten in acai kunnen de schadelijke effecten van een ontsteking en oxidatie in de hersencellen, wat het geheugen en het leren negatief kan beïnvloeden tegengaan (21).

In een onderzoek hielp acai zelfs het geheugen bij oude ratten verbeteren (22).

Eén van de manieren waarop de hersenen gezond blijven, is door cellen die giftig zijn of niet meer werken af te breken. Dit proces, dat ook wel bekend staat als autofagie, vindt je hele leven plaats.

et maakt ruimte voor de vorming van nieuwe zenuwen, waardoor de communicatie tussen de hersencellen wordt bevorderd.

Naarmate je ouder wordt, werkt dit proces steeds minder efficiënt. Uit laboratoriumtesten is nu gebleken dat acai-extract het opruimen van die niet goed werkende hersencellen kan bevorderen (23).

Conclusie: acai kan de schadelijke effecten van ontsteking en oxidatie in de hersenen tegengaan en kan helpen om het afbreken van niet goed werkende cellen te stimuleren.

Mogelijke nadelen van acai bessen

Aangezien acai een gezonde, antioxidantrijke vrucht is, zijn er eigenlijk niet veel nadelen verbonden aan het eten van deze vrucht.

Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats, om de hieraan verbonden gezondheidsclaims niet te overschatten.

Maar een beetje voorzichtigheid kan nooit kwaad en er is zeker nog veel meer onderzoek nodig om de voordelen van het eten van acai bessen te kunnen bewijzen.

Hoewel het onderzoek dat er tot nu toe is verricht veelbelovend is, zijn de onderzoeken naar de effecten op de volksgezondheid klein en schaars geweest.

Daarom is het belangrijk om de voordelen, die het claimt te hebben voor je gezondheid, met een korreltje zout te nemen.

Houd er ook rekening mee dat als je het als een bewerkte pulp koopt, je het voedseletiket goed leest om ervoor te zorgen dat het geen toegevoegde ingrediënten bevat.

Sommige pulp heeft een zeer hoge hoeveelheid toegevoegde suiker.

Conclusie: acai is een gezonde vrucht en aan het eten ervan zitten maar weinig nadelen. Zorg er wel voor dat je de toegevoegde suikers in acaipulp vermijd.

Hoe Moet Je Acai Bessen Eten?

acai recepten bessen sap

Aangezien verse acai bessen een korte houdbaarheid hebben, worden ze voornamelijk in drie hoofdvormen geëxporteerd – purées, poeders en sappen.

Het sap zit boordevol antioxidanten maar is ook het hoogste in suiker en bevat helemaal geen vezels. Als het wordt gefilterd bevat de sap nog minder antioxidanten (7).

Het poeder levert de meest geconcentreerde hoeveelheid voedingsstoffen op en in het poeder vind je vezels en vet, maar ook plantenverbindingen.

Dat gezegde hebbende is pulp waarschijnlijk de beste manier om van de smaak van acai bessen te genieten.

Om acai te kunnen eten, kun je de bevroren pulp met wat water of melk mengen om er een smoothie-achtig drankje van te maken of je kunt de pulp bedekken met een topping.

Deze toppings kunnen onder meer gesneden fruit of bessen, geroosterde kokosvlokken, noten, cacaovlokken of chia zaden zijn.

Je kunt ook een drankje maken met acaipoeder. Meng het door je favoriete smoothierecept of maak een naturel smoothie, die je bedekt met alles wat je lekker vindt.

Het poeder, dat is gemaakt van de acai bessen , is een veelzijdig ingrediënt dat je kunt toevoegen aan havermout, saladedressings of granola.

Of probeer er gezonde truffels van te maken door het te mengen met noten en dadels.

Conclusie: er zijn verschillende manieren om acai te eten. Je kunt de bevroren pulp, het poeder of het sap gebruiken om gerechten mee te bereiden.

Samenvatting

Dankzij hun hoge antioxidantgehalte hebben acai bessen veel potentiële gezondheidsvoordelen.

Ze zitten boordevol met krachtige plantenverbindingen, die fungeren als antioxidanten en kunnen voordelen bieden voor de gezondheid van je hersenen, je hart en je algemene gezondheid.

Ze leveren ook gezonde vetten en vezels, waardoor ze over het algemeen als gezond eten worden beschouwd.

Geniet van acai in de vorm van een smoothie, maar pas op voor de toegevoegde suikers, die vaak in sappen en bevroren pulp zitten.

Ook interessant om te lezen:

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!