Wandelen gezond – 10 voordelen van dagelijks wandelen

Je hoeft niet te trainen voor een marathon, uren op een crosstrainer te zitten of je logeerkamer om te bouwen tot sportschool om fitter, gezonder en gelukkiger te worden. Gemakkelijk overtollige kilo’s kwijtraken, ontspannen, hart- en vaatziekten voorkomen of zelfs depressie behandelen kan allemaal door simpelweg wandelen. Vanwege de lage intensiteit zal een wandeling maken niet de gewrichten belasten en is geschikt voor iedereen. Investeer in een paar wandelschoenen met comfortabele kleding en vindt een mooie locatie om een luchtje te scheppen (bijvoorbeeld in de natuur). Blijf lezen om te ontdekken waarom wandelen gezond is en hoe een stevige wandeling enorme fysieke en mentale voordelen kan hebben.

Wandelen herstelt schade van het lange zitten

Als je van het zitten op je werk naar het thuis zitten op je bank gaat, kan een korte wandeling grote gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Een onderzoek aan Indiana University vond dat de spieractiviteit en de bloedsomloop van slechts drie wandelingen van vijf minuten per dag de schade die aan de slagaders van de benen wordt aangebracht door drie uur zitten kan worden hersteld. De les? Neem meerdere korte pauzes als je de hele dag zit op je werk (ten minste een per uur) voor een korte wandeling door of rond het gebouw. Zo kan je ook even wat frisse lucht happen.

Wandelen gezond en verhoogt de creativiteit

Wacht je op inspiratie? Neem een wandeling! Onderzoekers aan Stanford University tonen aan dat wandelen de creativiteit tijdens en kort na de wandeling verhoogt, waarbij twee keer zoveel creatieve respons wordt geproduceerd als wanneer je zit.

creatief-wandelen

Deze voordelen gelden voor zowel het binnen als buiten wandelen, dus als het te koud is voor een wandeling, loop dan op een loopband of een indoor atletiekbaan. Dit is dus wederom een reden waarom wandelen gezond is.

Wandelen vermindert stress

Is wandelen gezond voor je en kan het fysieke en mentale voordelen hebben? Ja zeker! Een studie van de University of Michigan vond dat groepswandelingen in de natuur de stress verlagen, met name voor mensen die een emotioneel traumatische ervaring hebben gehad. Onderzoek aan de Heriot-Watt University vonden zelfs dat de hersenen een mediterende staat ingaan wanneer je door de natuur wandelt, dus reden te meer om na de brunch met vrienden door het park te lopen.

Wandelen gezond en verlaagt de bloeddruk

Een stevige wandeling van slechts 30 minuten verlaagt de bloeddruk – en dat geldt voor zowel een wandeling van 30 minuten als drie wandelingen van 10 minuten, wat zeker haalbaar is, zelfs voor degenen die de hele dag op kantoor zitten.

Wandelen geeft je energie

Als je regelmatig vermoeid bent, ga wandelingen dan niet uit de weg. Lichamelijke beweging met een lage intensiteit zal je niet kapot maken, aldus een studie van de University of Georgia. Het kan daarentegen je energieniveau met 20 procent verhogen en de vermoeidheid met 65 procent laten afnemen. Nog een reden waarom wandelen gezond is!

Wandelen helpt je tijdens het werk

Niet iedereen is in staat om met een mobiel werkstation te werken, maar als je werkgever ervoor open staat, kan dit enorme voordelen met zich meebrengen. Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen met een mobiel werkstation minder verveeld waren en minder stress ervoeren, en bovendien meer tevreden waren dan degenen die bij hun werkplek zaten of stonden.

Wandelen versterkt je afweersysteem

Wandelen om ziektes te voorkomen? Dat kan: een dagelijkse wandeling van 30-45 minuten op een stevig tempo kan het afweersysteem versterken en kan verkoudheid onderdrukken, volgens een studie van de Appalachian State University. En mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen worden niet alleen minder vaak ziek, maar hun verkoudheid is ook minder ernstig en duurt korter.

Wandelen kan het risico op impotentie bij mannen verlagen

Wat tijd doorbrengen in sneakers kan leiden tot meer plezier tussen de lakens, volgens een negenjarige studie. Onderzoekers vonden dat een stevige wandeling van 3 kilometer per dag het risico op impotentie bij mannen kan verlagen, en de bloedsomloop door het hele lichaam (ja, we bedoelen overal) kan verbeteren. Daarom is wandelen gezond.

Wandelen gezond en verlaagt de bloedsuikerspiegel

Een wandeling van 15 minuten na iedere maaltijd verlaagt je bloeddruk voor meer dan 24 uur, vond een studie die gepubliceerd werd in Diabetes Care. Dit is een goede reden om het toetje over te slaan en naar buiten te gaan.

Wandelen kan het risico op borstkanker verlagen

Door iedere week twee en een half uur te lopen kun je je risico op borstkanker met 42 procent verlagen, volgens een studie waarin meer dan 79.000 vrouwen werden onderzocht. Volgens onderzoek in Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, verandert lichamelijke beweging de manier waarop het lichaam het hormoon oestrogeen afbreekt tot goedaardige of kwaadaardige bijproducten. Het vermindert ook vetweefsel in het lichaam van vrouwen, wat oestrogeen afscheidt. Al deze voordelen willen zeggen dat wandelen gezond is. Maak hier gebruik van!

6 Comments

  1. Else
  2. Meggy
  3. Nick
  4. van de velde lizette
  5. Leny
  6. Leny

Reactie Plaatsen