Beste tijd om te sporten | Wie had dat gedacht!

Wanneer is eigenlijk de beste tijd om te sporten?

Als je wilt afvallen of gezonder wilt worden, doe je mogelijk alles in je macht om succesvol te zijn: je eet gezond, slaapt goed en doet dagelijks aan lichaamsbeweging. Je hebt je zelfs misschien afgevraagd of het sporten op een bepaald tijdstip je succes kan dwarsbomen of garanderen.

Nou, volgens enkele onderzoekers bestaat er een beste moment van de dag om je uiterlijk te behouden – met name als je veel comfort food eet. Het gaat misschien tegen je intuïtie in, maar het beste tijd om te sporten is vroeg in de ochtend, nog voor het ontbijt.

Maar is het ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag?

Je vraagt jezelf zeker af: hebben onze lichamen geen brandstof nodig om goed te draaien? Sporten in een nuchtere toestand heeft verschillende voordelen. Studies hebben aangetoond dat het helpt om gezonde insulinewaarden te onderhouden en dat het kan leiden tot beter gewichtsmanagement dan sporten op een ander moment op de dag, zelfs net na het ontbijt.

Resultaat van het onderzoek

In een Belgische studie ontving een groep mannen gedurende 6 weken 30% meer calorieën en 50% meer vet. Een derde van de mannen bleef inactief. Een derde volgde een inspannend sportprogramma net na het ontbijt en een derde volgde hetzelfde programma, maar voerde dit net voor het ontbijt uit.

Zoals verwacht kwam de inactieve groep gemiddeld met 3 kilo bij en ontwikkelden deze deelnemers insuline resistentie tegen het einde van de studie. De groep die na het ontbijt sportte, kwam gemiddeld zo’n 1,5 kilo aan en ervoer problemen met hun insulinewaarden. De deelnemers van de derde groep, die op een nuchtere maag sportten, kwamen bijna helemaal niet aan, behielden gezonde insulinewaarden en verbrandden meer vet gedurende de dag dan de andere twee groepen. Dus de keuze om voor of na het ontbijt te sporten kan een groot verschil maken.

Hoewel deze studie aantoonde dat nuchter sporten gewichtstoename op de korte termijn kan voorkomen, is er de hoop dat het zeer goed kan helpen met gewichtsverlies wanneer dit wordt gecombineerd met een gezond, gematigd eetpatroon.

Conclusie

Heeft je moeder je altijd verteld dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is? Ze heeft misschien gelijk, maar het ontbijt hoeft niet meteen na het wakker worden gegeten te worden – vooral als je geen honger hebt. Het is aangetoond dat korte periodes van intermitterend vasten daadwerkelijk goed zijn voor het lichaam voor het verbeteren van de gevoeligheid voor insuline. Ga eerst vroeg in de ochtend wat bewegen, want dat is de beste tijd om te sporten en laat je verteringsstelsel wakker worden. Geniet daarna van een goed, warm ontbijt wanneer je lichaam er klaar voor is.

Probeer na het sporten deze ontbijt smoothies!

6 Berichten

  1. Avatar Elfje M.
  2. Avatar King
  3. Avatar wim
  4. Avatar Piet
  5. Avatar alamtologi
  6. Avatar Jan

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!