Zwangerschapsmisselijkheid – misselijkheid zwangerschap

Zwangerschapsmisselijkheid – Tips tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap

Hoewel sommige vrouwen zonder een vuiltje aan de lucht hun zwangerschap doorlopen, is het voor velen erg moeilijk door de misselijkheid en het overgeven. Braken, ook wel zwangerschapsmisselijkheid genoemd, is een normaal onderdeel van de zwangerschap, met name tijdens de eerste drie maanden (eerste trimester). Meer dan 65 procent van de vrouwen hebben last van de zwangerschap last van.

De exacte oorzaak van de misselijkheid en het overgeven tijdens de zwangerschap is nog steeds niet bekend. Er wordt echter aangenomen dat snelle hormonale veranderingen in het lichaam veranderingen in de contractie en ontspanning patronen van de maagspier teweegbrengt, met misselijkheid en braken tot gevolg. Andere factoren die zwangerschapsmisselijkheid veroorzaken zijn bepaalde geuren, bepaald voedsel, vermoeidheid, stress, angst, gevoelige maag, en een gebrek aan vitaminen of mineralen.

Misselijkheid en braken tijdens zwangerschap vinden vaak vroeg in de ochtend plaats en nemen gedurende de dag af. Sommige vrouwen hebben deze symptomen tijdens andere momenten op de dag. Bij de meeste vrouwen stoppen de problemen na het eerste trimester, maar sommigen hebben langer last van zwangerschapsmisselijkheid.

De symptomen van zwangerschapsmisselijkheid kunnen zeer onaangenaam zijn en kunnen je dagelijkse routine verstoren. Maar je kunt er gemakkelijk mee omgaan door simpele huismiddeltjes te gebruiken en een paar aanpassingen aan je leefstijl te maken.

Hier volgen 10 tips die zeer gunstig zijn voor misselijkheid tijdens de zwangerschap.

1. Drink water vermindert zwangerschapsmisselijkheid

Water is het beste medicijn voor misselijkheid en braken, vooral tijdens de zwangerschap. Vrouwen die ieder uur een glas water dringen hebben een lagere kans op het hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Het houdt bovendien ons lichaam gehydrateerd, wat erg belangrijk is voor iedere zwangere vrouw en haar ongeboren kind.

  • Zet een glas water naast je bed. Neem kort na het wakker worden kleine slokjes. Geef vervolgens je maag wat tijd om tot rust te komen en probeer dan het bed uit te stappen.
  • Probeer ook gedurende de dag genoeg water te drinken. Het verbetert immers je stemming, spijsvertering en houdt je gezond van binnen. Kortom, drink genoeg water om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen.

2. GemberZwangerschapsmisselijkheid - gember - gezond10

Gember is één van de beste natuurlijke manieren om misselijkheid aan te pakken, zelfs tijdens de zwangerschap. Het is goed voor je spijsverteringsstelsel en het helpt om de uitscheiding van zuur in je maag, die verantwoordelijk is voor misselijkheid en braken, te blokkeren. De geur en smaak van gember kan je bovendien helpen om het gevoel van het moeten overgeven kwijt te raken.

  • Zuig op een klein stukje gember of kauw op een gember snoepje om je misselijkheid snel kwijt te raken.
  • Je kunt ook een mengsel maken van 5 druppels gember sap en een theelepel honing. Drink dit langzaam op na het wakker worden in de ochtend om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen.
  • Daarnaast is gemberthee een goede optie. Kook een theelepel geraspte gember in 250 milliliter water gedurende 10 minuten. Zeef dit, voeg wat honing toe en neem langzaam kleine slokjes. Drink 1 tot 2 koppen gemberthee in de ochtend.

3. Citroen

Citroen kan ook helpen bij het omgaan van misselijkheid tijdens de zwangerschap. De rustgevende geur heeft een natuurlijk kalmerend effect op het lichaam dat de misselijkheid kan verminderen en het braken kan voorkomen. Daarnaast is de vitamine C in citroen goed voor de zwangere vrouw en de ongeboren baby. Citroen is daadwerkelijk een geweldige citrusvrucht dat zwangerschapsmisselijkheid vermindert.

  • Pers een citroen in een glas water en voeg een beetje honing toe. Drink dit iedere ochtend om aan de dag te beginnen en voorkom zwangerschapsmisselijkheid.
  • Je kunt zelfs aan de schil van een verse citroen ruiken om de symptomen van misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap te verlichten.
  • Een andere optie is om citroen essentiële olie aan te brengen op een zakdoek en hieraan te ruiken als je de misselijkheid voelt aankomen. Een citroensnoepje kan ook helpen.

4. Pepermunt is een uitstekende remedie tegen zwangerschapsmisselijkheidZwangerschapsmisselijkheid - pepermunt thee - gezond10

Pepermunt is een kruid die kan helpen bij het verminderen van misselijkheid, zwangerschapsmisselijkheid of braken tijdens de zwangerschap. Het kalmeert de maag en vermindert daardoor de misselijkheid.

  • Voeg een theelepel gedroogde pepermunt toe aan een kop heet water. Bedek de kop en laat deze 5 tot 10 minuten intrekken. Zeef het daarna en voeg wat suiker of honing toe. Drink deze thee na het wakker worden in de ochtend.
  • Een andere mogelijkheid is om een paar druppels pepermunt essentiële olie aan te brengen op een zakdoek en hieraan te ruiken als je de misselijkheid voelt aankomen.

Opmerking: Bij sommige vrouwen kan de geur van pepermunt tot misselijkheid leiden. Als dit het geval is, vermijd dit dan.

5. Venkel

Venkel is een uitstekende remedie voor braken en misselijkheid tijdens de zwangerschap. Het ondersteunt de spijsvertering en ontspant de wanden van het spijsverteringskanaal, waardoor het braakgevoel wordt weggenomen. De aroma helpt daarnaast om de maag tot rust te laten komen. Dit zal zwangerschapsmisselijkheid verhelpen.

  • Bewaar wat venkelzaden naast je bed en kauw hierop zodra je je misselijk begint te voelen.
  • Je kunt ook een theelepel venkelzaden aan een kop heet water toevoegen. Bedek de kop en laat dit zo’n 10 minuten intrekken. Zeef het en voeg wat citroensap en honing toe. Drink dit daarna langzaam na het wakker worden in de ochtend.

6. Verhoog de vitamine B6 inname om zwangerschapsmisselijkheid te minderen

Hoewel de precieze reden nog steeds niet bekend is, is het wel aangetoond dat vitamine B6 helpt om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen. Bovendien brengt deze vitamine geen schade aan de foetus en staat bekend als een veilig stof tijdens de zwangerschap.

  • Je kunt vitamine B6 supplementen nemen tegen zwangerschapsmisselijkheid. De normale dosis is 3 keer per dag 25mg. Neem echter contact op met je gynaecoloog voordat je dit supplement inneemt.
  • Een gezond, gebalanceerd dieet met veel vitamine B6 zal ook goed helpen in het voorkomen van braken tijdens de zwangerschap. Eet voedsel waar veel vitamine B6 in zit, zoals bruine rijst, avocado’s, bananen, vis, maïs en noten. Dit is een uitstekende remedie voor misselijkheid tijdens de zwangerschap.

7. Eet crackers als snack

Het eten van crackers in de ochtend, vlak na het wakker worden is een uitstekende manier om misselijkheid tijdens de zwangerschap te stoppen en braken te voorkomen. Crackers zijn rijk aan koolhydraten en neutraal in smaak, en laat de maag tot rust komen door de zuren die zich ’s nachts hebben opgehoopt te absorberen.

Zet een door crackers bij je bed en eet er een paar na het wakker worden. Geef jezelf wat tijd om het te verteren en kom vervolgens langzaam je bed uit. Zorg ervoor dat je de crackers eet voordat je honger krijgt en voordat de misselijkheid plaatsvindt. Dit is een simpele remedie tegen zwangerschapsmisselijkheid.

8. Frambozenblad verhelpt ook zwangerschapsmisselijkheid

Volgens veel herbalisten kunnen de bladeren van frambozen misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap voorkomen door de gladde spieren van de baarmoeder te laten ontspannen. Bovendien zijn deze bladeren rijk aan verschillende B vitamines en calcium, ijzer en magnesium; stoffen die essentieel zijn voor een gezonde zwangerschap.

1.    Voeg 1 tot 2 theelepels gedroogde frambozenbladeren toe aan 250 milliliter heet water

2.    Bedek het en laat het 5 tot 10 minuten intrekken en zeef het vervolgens.

3.    Drink deze thee meteen na het wakker worden.

Opmerking: Frambozenbladeren kunnen samentrekkingen van de baarmoeder veroorzaken, dus neem contact op met je huisarts voor je deze remedie gebruikt.

9. Acupressuur

Acupressuur polsbandjes, die gemakkelijk verkrijgbaar zijn in de winkel, kunnen misselijkheid tijdens de zwangerschap verminderen en braken voorkomen. Deze bandjes zijn ontworpen op basis van dezelfde principes van de eeuwenoude genezingskunst van acupressuur, en worden om de pols gedragen. Door druk op bepaalde punten van de pols te plaatsen, kan zwangerschapsmisselijkheid gecontroleerd worden.

1.    Draag acupressuur polsbrandjes om beide polsen, tussen de pols en de elleboog aan de onderkant van de arm.

2.    Als je misselijkheid ervaart, druk je 20 keer op de knop van een van de polsbandjes, met een interval van 1 seconde.

3.    Herhaal dit aan de andere polsband.

4.    Doe dit een paar minuten en het misselijke gevoel zal afnemen.

10. Neem regelmatige wandelingen Zwangerschapsmisselijkheid - wandelen - gezond10

Wandelingen en lichte oefeningen zijn zeer nuttig tijdens de zwangerschap, behalve als je dokter zegt om dit niet te doen. Wandelen helpt om het hormoon progesteron te verdunnen over je hele systeem, wat een van de redenen achter zwangerschapsmisselijkheid is.

Wandelen bevordert ook de spijsvertering en verkleint daarmee de kans op braken. Bovendien laat de frisse lucht je beter voelen als je een buitenwandeling maakt.

Neem dagelijks na het middageten een wandeling van 15 tot 20 minuten in een open gebied. Als je niet naar buiten kunt, loop dan door je huis om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen.

Extra tips om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen!

  • Vermijd het eten van grote maaltijden. Kies in plaats daarvoor voor meerdere kleine maaltijden gedurende de dag.
  • Vermijd het hebben van een lege maag. Neem regelmatig gezonde snacks tussen maaltijden.
  • Blijf weg bij gefrituurd, vet eten, wat moeilijk te verteren kan zijn en tot braken kan leiden.
  • Eet voedsel dat veel koolhydraten of eiwit bevat, weinig vet bevat en gemakkelijk te verteren is.
  • Let goed op welke dingen tot misselijkheid leiden en probeer deze te vermijden
  • Als de geur van warm eten je misselijk maakt, eet dan koud eten.
  • Zorg dat je meer slaap krijgt door vroeger naar bed te gaan of later wakker te worden. geef jezelf ook meer tijd om ’s ochtends uit bed te komen.
  • Je kunt ook yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie proberen om jezelf afleiding te geven. Dit kan de misselijkheid helpen verminderen.
  • Eet wat koude waterijsjes met een fruitsmaak in de ochtend om de zwangerschapsmisselijkheid te voorkomen.
  • Ga de eerste 30 minuten na je avondeten niet liggen.

Zoek medische hulp als je ernstig moet braken en wanneer het moeilijk wordt om vloeistoffen of smakeloos voedsel binnen te houden.

Referenties:

http://www.parents.com/pregnancy/my-body/morning-sickness/morning-sickness/#page=7

http://sogc.org/publications/nausea-and-vomiting-during-pregnancy/

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!