Geduld | Hoe Word Je Geduldiger?

 8 Stappen Om Geduldiger Te Worden

Je geduld verliezen kan je carrière en je persoonlijke relaties aantasten. Leren om geduldiger te worden maakt het voor jou mogelijk om zelfcontrole en terughoudendheid te tonen en in staat te zijn om voldoening uit te stellen. Geduld is effectief op allerlei manieren. Het is simpelweg aan jou om te leren hoe je geduld toepast en te ervaren hoe dit ervoor zorgt dat je frustratie vermindert en rust toeneemt.

 “Geduld en doorzettingsvermogen overwinnen alles.” – Ralph Waldo Emerson

Stap 1. Leer te visualiseren

Breng een tijd alleen door voordat er een frustrerende situatie optreedt. Gedurende deze tijd kun je je inbeelden hoe je zal reageren als je wordt geprikkeld door iemand. Beeld je in hoe je met deze situatie wil omgaan, wat je wilt zeggen en hoe je de prikkel opzoekt (of hoe je hierop reageert). Begrijp wel dat hoe je hier op reageert er niet voor moet zorgen dat de situatie verergert. Het inbeelden van de perfecte situatie zal je helpen om kalm te blijven wanneer je geprikkeld wordt. Met andere woorden zal het je helpen om een geduldiger persoon te worden.

Stap 2. Weet wat je prikkelt

Regelmatig je geduld verliezen zou je attent moeten maken op hetgeen dat het veroorzaakt. Concentreer je op deze prikkels, of het nou komt doordat je collega je irriteert of door je partner die niet luistert naar wat je te zeggen hebt. Hoewel niet alle prikkels even vaak voorkomen, moet je je wel bewust van ze zijn om geduld leren te hebben. Let dus zoveel mogelijk op deze prikkels als je geduldiger wilt worden.

Stap 3. Leer tot 10 te tellen

Dit werkt in de meeste gevallen. Door (in je hoofd) langzaam van 1 tot 10 te tellen, zul je in staat zijn om de impuls die je aanzet om te gaan schreeuwen of iets te doen uit frustratie te verdoven. Blijf kalm en concentreer je op je ademhaling om deze tip effectiever toe te passen. Na verloop van tijd zal dit een automatisme worden en zal je merken dat je geduldiger bent geworden.

Stap 4. Haal diep adem

Je geduld verliezen zou je genoeg tijd moeten geven om eens diep adem te halen. Adem langzaam uit wanneer je voelt dat je je geduld aan het verliezen bent. Adem nog drie keer in en uit. En nog een keer. Doe dit langzaam en je frustratie zal langzaam wegzakken.

Stap 5. Leer je emoties onder controle te houden

De manier waarop je reageert in iedere situatie heb jij in de hand. De keuze is aan jou. Je zou in staat moeten zijn om ervoor te kiezen om wel of niet geduldig te blijven. Helaas is het niet zo makkelijk om meteen geduldig te worden. Je moet echter wel snappen dat het helemaal aan jou is om je emoties onder controle te houden of juist uit je dak te gaan. Probeer je hier steeds bewuster van te worden en blijf bewust kalm zodra je merkt dat je geduld opraakt.

Stap 6. Leer je lichaam te ontspannen

Je kunt je bewust concentreren op het ontspannen van je lichaam. Het is zo dat ongeduld ervoor zorgt dat je onvrijwillig je spieren aanspant. Adem langzaam en diep in en uit en ontspan je spieren vanaf je tenen tot aan je kruin.

Stap 7. Turf wanneer je je geduld verliest

Zo houd je bij hoe vaak je je geduld verliest door, elke keer wanneer het gebeurt, te turven op een stukje papier. Het effect van de turf strategie is dat het je helpt om je impulsiviteit onder controle te houden en zorgt dat je minder snel gaat handelen naar je emoties. Je wordt je bewuster van je reactietijd, waardoor je alternatieve manieren uitwerkt om te reageren in plaats van impulsief te zijn. Dit is dan ook een ideale hulpmiddel voor mensen die geduldig willen worden.

Stap 8. Breek je hoofd er niet over

Begin beetje bij beetje en verdiep je niet te veel in het ‘geduldig worden’. Blijf oefenen en pas elke strategie stapje voor stapje toe. Het is nu eenmaal zo dat je niet binnen een dag ineens meer geduld hebt. Concentreer je op de prikkels die je lichtjes ongeduldig maken. Begin met degene die je matig prikkelt en concentreer je hierop. Door deze prikkel onder controle te krijgen kun je verder en de strategieën die je hebt geleerd gebruiken op de volgende lichte prikkel. Probeer je steeds meer en meer te focussen en oefen net zo. Langzaam maar zeker zul je je doel bereiken. Het kost wat tijd, maar het is mogelijk als je je er voor inzet, een voor een.

Ook interessant om te lezen:

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!