Is Omega-3 Voor Kinderen Geschikt?




Omega 3 supplementen geschikt voor kinderen?

Omega 3 vetzuren zijn essentiële vetten die tal van voordelen hebben voor de gezondheid. Net als de omega 6-vetzuren, kunnen omega-3 vetzuren niet door het lichaam zelf gemaakt worden en moeten we ze halen uit de voeding. Dit is de reden waarom ze essentiële vetzuren worden genoemd. Omega-3-vetzuren zijn van groot belang voor een gezond voedingspatroon.

Deze essentiële vetten spelen een sleutelrol in de groei en ontwikkeling van een mens, en dan met name bij kinderen. Ze worden geassocieerd met ontzettend veel gezondheidsvoordelen (1).

Vaak zijn ouders echter niet helemaal zeker van of zo’n omega-3-supplement noodzakelijk – of zelfs veilig – is voor hun kinderen.

Dit artikel beschrijft de voordelen, bijwerkingen en doseringsaanbevelingen van omega-3 supplementen en om te bepalen of kinderen ze moeten nemen.


Wat zijn omega-3 vetzuren?

Omega 3 vetzuren zijn essentieel voor diverse gezondheidsaspecten, zoals de ontwikkeling van de foetus, de hersenfunctie, immuniteit en de gezondheid van het hart (2).

Ze worden beschouwd als essentiële vetzuren omdat het lichaam ze niet zelf kan synthetiseren en men ze dus uit het voedsel moet halen.  De drie belangrijkste typen zijn ALA (a-linoleenzuur), DHA (docosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur).

ALA (a-linoleenzuur) wordt vooral gevonden in planten, waaronder plantaardige oliën, noten, zaden en verschillende groenten. ALA zelf is niet actief in het lichaam. Het moet eerst worden omgezet in EPA of DHA voordat het door het menselijk lichaam kan worden gebruikt. Slechts een klein percentage van ALA wordt echter omgezet in EPA en nog minder in DHA ( 3 ,4).

EPA en DHA komen overigens van nature voor in vette vissen, zoals zalm, tonijn en makreel. Bovendien zijn ze in hoge concentratie verkrijgbaar in supplementvorm ( 3 ).

Er bestaan heel veel soorten omega-3 supplementen. Enkele bekende zijn visolie, krillolie en algenolie.

Conclusie: Omega 3 zijn essentiële vetzuren die een centrale rol spelen in diverse gezondheidsaspecten. ALA, EPA en DHA zijn de drie belangrijkste soorten vetzuren die beschikbaar zijn in voedingsmiddelen en supplementen.


Omega-3 gezond voor kinderen

Diverse studies toonden aan dat omega-3 supplementen voor kinderen verschillende voordelen te bieden hebben.

Kan de symptomen van ADHD verbeteren

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), ook wel aandachtstekort-hyperkinetische stoornis is een veel voorkomende aandoening. Kenmerkend zijn hyperactiviteit, impulsief gedrag, concentratieproblemen, rusteloosheid en leermoeilijkheden (5). De symptomen zijn al aanwezig in de kindertijd en werken veelal belemmerend bij het dagelijks functioneren.

Uit Sommige onderzoeken is gebleken dat omega-3 supplementen de symptomen bij kinderen kunnen verminderen.

Een overzicht van 16 studies toonde aan dat omega-3 vetzuren in staat zijn om het geheugen, de aandacht bijhouden, het leervermogen, de impulsiviteit en de hyperactiviteit, die allemaal vaak worden beïnvloed door ADHD, te verbeteren.(6).

Een onderzoek van 16 weken bij 79 jongens toonde aan dat een dagelijks inname van 1300 mg omega-3 vetzuren de aandacht verbeterde bij mensen met en zonder ADHD (7).

Bovendien concludeerde 52 studies dat het aanpassen van voeding en inname van visolie supplementen, twee van de meest veelbelovende manieren waren om ADHD-symptomen bij kinderen te verminderen (8).

Astma verminderen met omega 3

Astma is een chronische aandoening die kinderen en volwassenen treft. Symptomen van astma zijn onder andere, pijn op de borst, ademhalingsproblemen, hoesten en piepende een ademhaling (9).

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat omega-3 vetzuur supplementen deze symptomen helpen verlichten.

Uit een onderzoek van 10 maanden bij 29 kinderen was opgemerkt dat dagelijks innemen van een visolie capsule met 120 mg gecombineerd DHA en EPA, de symptomen van astma verminderde (10).

Uit een andere studie bij 135 kinderen werd een hogere inname van omega-3 vetzuren geassocieerd met verminderde astmasymptomen veroorzaakt door luchtverontreiniging in huis (11).

Hier zijn nog een aantal andere studies die verder een mogelijk verband aantonen tussen omega-3 vetzuren en lager risico op astma bij kinderen(1213).

Bevordert een betere slaap

Bijna 4% van de kinderen jonger dan 18 heeft te maken met slaapstoornissen (14).

In een onderzoek bij 395 kinderen werd lagere omega-3 vetzuren in het bloed geassocieerd met een hoger risico op slaapproblemen.

Ook bleek dat inname van supplementen met een dosering van 600 mg DHA gedurende 16 weken slaaponderbrekingen verminderde met als gevolg: bijna 1 uur extra slaap per nacht! (15).

Ander onderzoek suggereert dat het consumeren van meer omega-3 vetzuren tijdens de zwangerschap de slaappatroon bij zuigelingen kan verbeteren (1617).

Er zijn echter meer hoogwaardige studies nodig met betrekking tot omega-3 vetzuren en de effect hiervan op de slaapkwaliteit bij kinderen.

Verbetert de gezondheid van de hersenen

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat omega 3 in staat is om de hersenfunctie en humeur bij kinderen te verbeteren – en dan met name bij het leren, het geheugen en de ontwikkeling van de hersenen. (18).

In een onderzoek van 6 maanden bij 183 kinderen bleek dat inname van sneetjes brood hoog in omega-3-vetzuren voor een verbeterd verbaal leervermogen en geheugen zorgde (19).

Volgens dezelfde manier bleek uit een ander klein onderzoek van 8 weken bij 33 jongens dat dagelijks inname van 400-1.200 mg DHA, voor een verhoogde activering van de prefrontale cortex zorgde, het gebied van de hersenen dat verantwoordelijk is voor aandacht, impulscontrole en planning(20).

Bovendien suggereren verschillende onderzoeken dat omega-3 vetten helpen bij het voorkomen van depressie en stemmingsstoornissen bij kinderen (212223).

Conclusie: Onderzoek heeft uitgewezen dat omega-3 vetzuren de gezondheid van de hersenen kunnen verbeteren, een betere nachtrust kunnen bevorderen en de symptomen van ADHD en astma kunnen verbeteren.


Mogelijke bijwerkingen

De bijwerkingen van omega-3-supplementen, zoals visolie, zijn over het algemeen erg mild. De meest voorkomende zijn (24):

  • Onaangename geur in de adem
  • Onaangename nablijvende smaak
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Maagzuur
  • Buikpijn

Het is belangrijk dat uw kind zich aan de aanbevolen dosering houdt om het risico op bijwerkingen te verminderen. Het is wellicht een goed idee om te beginnen met een lagere dosering en vervolgens geleidelijk dit te verhogen om een beter beeld te krijgen hoe het lichaam van uw kind op reageert.

Verder is het belangrijk dat degenen die allergisch zijn voor visolie en andere op vis gebaseerde supplementen, zoals levertraan en krill olie deze vermijden. Je kan altijd kiezen voor een ander omega 3 rijk voedsel of andere soort supplement, zoals lijnzaadolie of algenolie.

Conclusie: Omega-3 supplementen zijn gekoppeld aan milde bijwerkingen zoals een slechte adem, hoofdpijn en spijsverteringsproblemen. Houd rekening met de aanbevolen dosering en in geval van allergieën, vermijd supplementen op basis van vis of schelpdieren.


Dosering voor kinderen

De dagelijkse behoeften aan omega-3 vetzuren zijn afhankelijk van leeftijd en geslacht. Als u supplementen gebruikt lees dan de instructies op de verpakking goed door en volg deze.

Wat opvalt is dat ALA het enige omega-3 vetzuur is met specifieke doseringsrichtlijnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ALA bij kinderen is (3):

  • 0-12 maanden:0,5 gram
  • 1-3 jaar:0,7 gram
  • 4-8 jaar:0,9 gram
  • Meisjes tussen 9–13 jaar:1,0 gram
  • Jongens tussen 9–13 jaar:1,2 gram
  • Meisjes tussen 14-18 jaar:1,1 gram
  • Jongens tussen 14-18 jaar:1,6 gram

Vette vis, noten, zaden en plantaardige oliën zijn allemaal uitstekende bronnen van omega-3 die je gemakkelijk kunt toevoegen aan de voeding van je kind om de inname te stimuleren.

Overweeg supplementen als uw kind niet regelmatig vis of ander voedsel eet met veel omega 3 vetzuren.

Over het algemeen geven de meeste onderzoeken aan dat 120-1.300 mg gecombineerde DHA en EPA per dag gunstig is voor kinderen (2526).

Om ongewenste bijwerkingen te voorkomen, is het echter aan te raden om een ​​arts te raadplegen voordat u uw kind supplementen aanbied.

Conclusie: De omega-3 behoeften van uw kind variëren per leeftijd en geslacht. Consumeren van omega-3-rijk voedsel kan ervoor zorgen dat kinderen aan hun behoeften voldoen. Praat met een arts voordat u hen supplementen geeft.


Samenvatting

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor het behoud van de algemene gezondheid van uw kind.

Omega-3 vetzuren zijn vooral gunstig voor de hersengezondheid van kinderen. Ze kunnen ook de slaapkwaliteit bevorderen en de symptomen van ADHD en astma verminderen.

Klaarzetten van veel voedsel hoog in omega-3 kan helpen dat uw kind aan zijn dagelijkse behoeften komt. Als u kiest voor supplementen, kunt u het beste een arts raadplegen om de juiste dosering te garanderen.

Ook interessant om te lezen:

 

Laat een reactie achter

Yoga Voor Spijsvertering

Yoga Voor Afvallen

Yoga Voor Fitness

Yoga Voor Flexibiliteit

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!