Hunkeren Naar Voedsel | Oorzaak Een Tekort Aan Voedingsstoffen?

Veroorzaakt Een Tekort Aan Voedingsstoffen Het Hunkeren Naar Voedsel?

Met hunkeren worden intense, urgente of abnormale wensen of verlangens bedoeld. Niet alleen is dit heel veel voorkomend, maar het zijn misschien ook een van de meest intense gevoelens die je kunt ervaren als het gaat om eten. Hunkeren naar voedsel

Sommigen mensen geloven dat hunkeren wordt veroorzaakt door tekort aan voedingsstoffen en beschouwen dit als een manier van het lichaam om die tekorten te corrigeren. Maar anderen stellen dat, in tegenstelling tot honger, die verlangens grotendeels ontstaan door wat je hersenen willen, in plaats van wat je lichaam eigenlijk echt nodig heeft.

Dit artikel onderzoekt of er specifieke tekorten aan voedingsstoffen het hunkeren naar voedsel kan veroorzaken.

Het Voorgestelde Verband Tussen Tekort Aan Voedingsstoffen en Hunkeren

Een groeiend aantal mensen gelooft dat hunkeren een onderbewuste manier van het lichaam is om aan te geven dat er bepaalde voedingsbehoeften zijn.

Zij veronderstellen dat wanneer het lichaam bepaalde nutriënten niet binnenkrijgt, het gaat verlangen naar voedingsmiddelen, die rijk zijn aan deze voedingsstoffen.

Zo wordt bijvoorbeeld het hunkeren naar chocolade vaak toegeschreven aan lage niveaus van magnesium, terwijl een verlangen naar vlees of kaas vaak wordt beschouwd als een teken van een te laag ijzergehalte of een tekort aan calcium.

Het wordt verondersteld dat je door het voedsel te eten waarnaar je hunkert je je lichaam kunt helpen om dit tekort aan voedingsstoffen te corrigeren.

Conclusie: sommige mensen geloven dat hunkeren een manier van het lichaam is om de inname van bepaalde voedingsstoffen, die kunnen ontbreken in je dieet, te bevorderen.

Tekorten Aan Voedingsstoffen Die Hunkeren Kunnen Veroorzaken

In sommige gevallen kan het hunkeren naar bepaald voedsel de onvoldoende inname van bepaalde voedingsstoffen weergeven.

Pica

Een bijzonder voorbeeld hiervan is pica, een aandoening waarbij een persoon hunkert naar stoffen zonder voedingswaarde zoals bijvoorbeeld ijs, vuil, aarde, wasmiddel of maïszetmeel.

Pica komt het meeste voor bij zwangere vrouwen en kinderen en de exacte oorzaak is nog onbekend. Er wordt wel gedacht dat tekorten aan bepaalde voedingsstoffen een rol spelen (1, 2).

Onderzoeken constateren dat personen met symptomen van pica vaak lage niveaus van ijzer, zink of calcium hebben. Ook kan in sommige gevallen het pica worden gestopt door het aanvullen van het gebrek aan bepaalde voedingsstoffen (3, 4, 5, 6).

Dat gezegd hebbende, rapporteren onderzoeken ook gevallen van pica, die niet zijn gekoppeld aan tekorten aan voedingsstoffen en gevallen waarin suppletie pica gedrag niet kan stoppen. Zo kunnen onderzoekers niet definitief zeggen of een tekort aan voedingsstoffen het pica gerelateerde hunkeren veroorzaakt (6).

Natriumtekort

Natrium speelt een cruciale rol bij het handhaven van de vochtbalans in het lichaam en is noodzakelijk om te overleven.

Om deze reden wordt er vaak gedacht dat het hunkeren naar natriumcarbonaat en zoute voeding een teken is dat het lichaam meer natrium nodig heeft.

In feite melden mensen met een tekort aan natrium vaak een sterk verlangen naar zoute voedingsmiddelen.

Mensen bij wiens bloed de natriumniveaus opzettelijk werden verlaagd, hetzij door het gebruik van een diuretica (plaspillen) of bijvoorbeeld door het doen van oefeningen, geven ook vaak de voorkeur aan zoute voedingsmiddelen of dranken (7, 8, 9).

Dus in sommige gevallen kan het hunkeren naar zout worden veroorzaakt door een gebrek aan natrium of een te lage bloednatriumspiegel.

Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat natriumtekorten vrij zeldzaam zijn. In feite zie je vooral in ontwikkelde delen van de wereld eerder een te veel dan een te kort aan natrium.

Dus hunkeren naar zoute voedingsmiddelen hoeft echt niet te betekenen dat je een natriumtekort hebt.

Er zijn ook aanwijzingen dat een regelmatige consumptie van voedingsmiddelen, die erg hoog zijn in natrium, kunnen leiden tot het ontwikkelen van een voorkeur voor zoute voedingsmiddelen.

Deze extra inname van natrium, omdat je hier naar hunkert, is onnodig en zelfs schadelijk voor je gezondheid (7, 8).

Conclusie: hunkeren naar zoute voedingsmiddelen en niet-voedzame stoffen zoals ijs en klei kan worden veroorzaakt door tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Dit is echter niet altijd het geval en er is zeker nog meer onderzoek nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Waarom Een Tekort Aan Voedingstoffen Misschien Niet Gekoppeld Is Aan Het Hunkeren

Hunkeren is al geruime tijd anekdotisch gekoppeld aan tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.

Als we echter het bewijsmateriaal hiervoor bekijken, zijn er een aantal argumenten die kunnen worden gemaakt tegen deze “te kort aan voedingsstoffentheorie”. De volgende argumenten zijn het meest overtuigend.

Hunkeren is geslachtsspecifiek

Tekort Aan Voedingsstoffen geslachtsspecifiek

Volgens onderzoek worden de verlangens van een persoon en hun frequentie mede beïnvloed door het geslacht.

Vrouwen lijken bijvoorbeeld twee keer zoveel kans te hebben om te hunkeren naar voedsel als mannen (9, 10, 11).

Vrouwen lijken ook vaak te hunkeren naar iets zoets, zoals bijvoorbeeld chocolade, terwijl mannen vaker hunkeren naar vet voedsel. (11, 12, 13).

Degenen die geloven dat een tekort aan voedingsstoffen hunkeren veroorzaakt, geloven dat het hunkeren naar chocolade het gevolg kan zijn van een tekort aan magnesium, terwijl het hunkeren naar hartige gerechten vaak wordt gekoppeld aan onvoldoende inname van natrium of eiwit.

Er is echter maar weinig bewijs dat de theorie, dat dit afhankelijk is van het geslacht, ondersteunt.

Een onderzoek toonde aan dat mannen over het algemeen 66-84% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor magnesium binnenkrijgen, terwijl dit bij vrouwen ongeveer 63-80% van hun ADH is (14).

Bovendien is er weinig bewijs dat ondersteunt dat mannen, in tegenstelling to vrouwen,vaker een te kort aan zowel natrium als eiwit hebben. In feite zijn in de ontwikkelde delen van de wereld tekortkomingen aan één van deze voedingsstoffen zeer zeldzaam.

Beperkt verband tussen hunkeren en behoeften aan bepaalde voedingsstoffen

De veronderstelling achter de “voedingstekorttheorie” is dat mensen, met een lage inname van bepaalde nutriënten, vaker naar voedingsmiddelen die deze voedingsstoffen bevatten (15).

Er is echter bewijs dat dit niet altijd het geval is.

Een voorbeeld hiervan is tijdens de zwangerschap, waarbij de ontwikkeling van de baby de vereisten van bepaalde voedingsstoffen kan verdubbelen.

De “tekort aan voedingsstoffen hypothese” zou dan voorspellen dat zwangere vrouwen dus meer naar voedzame voedingsmiddelen zouden moeten hunkeren, vooral tijdens de latere stadia van de ontwikkeling van de baby, als de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen het hoogst zijn.

Maar uit onderzoeken blijkt dat vrouwen juist de neiging hebben om tijdens de zwangerschap naar vet fastfood en voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten te hunkeren, in plaats van naar voedzame alternatieven (16).

Plus dat het hunkeren naar voedsel juist blijkt te ontstaan in de eerste helft van de zwangerschap, waardoor het onwaarschijnlijk is dat het zou worden veroorzaakt door een verhoogde calorische behoefte (17).

Onderzoeken naar gewichtsverlies bieden extra argumenten tegen de “tekort aan voedingsstoffen theorie”.

In een onderzoek naar gewichtsverlies,waarbij de deelnemers twee jaar een dieet volgden dat laag in koolhydraten was, werd gemeld dat ze minder hunkerden naar koolhydraatrijk voedsel dan degenen die een vetarm dieet volgden.

De deelnemers, die in dezelde periode de vetarme diëten volgden, meldden ook minder verlangen naar vetrijke voedingsmiddelen (18).

Uit een ander onderzoek bleek dat bij vloeibare diëten, die zeer weinig calorieën bevatten, de frequentie van het hunkeren naar voedsel afnam (19).

Als hunkeren echt zou worden veroorzaakt door een lage inname van bepaalde voedingsstoffen, zou juist het tegenovergestelde effect worden verwacht.

Hunkeren naar specifieke en nutriënt-arme voedingsmiddelen

Er wordt meestal naar zeer specifieke voedingsmiddelen gehunkerd en dit is niet te stillen als er iets anders wordt gegeten dan het voedsel waarnaar werd gehunkerd.

De meeste mensen hebben de neiging om te hunkeren naar koolhydraatrijke en vette voedingsmiddelen, in plaats van naar voedzame en gezonde voedingsmiddelen (20).

Bijgevolg is dat de voedingsmiddelen waarnaar wordt gehunkerd, vaak niet de beste bron van de voedingsstoffen is, die vaak wordt geassocieerd met het verlangen.

Zo wordt hunkeren naar kaas vaak gezien als een manier waarop het lichaam een onvoldoende calciuminname probeert te compenseren.

Het hunkeren naar voedsel zoals bijvoorbeeld naar tofu zou dan verstandiger zijn om een calciumtekort te corrigeren, omdat tofu per 28 gram twee keer zoveel calcium bevat (21).

Bovendien kan worden gesteld dat mensen met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen zouden profiteren van het hunkeren naar een breder scala aan voedingsmiddelen om die benodigde voedingsstoffen aan te vullen, in plaats van naar één enkele bron.

Zo zou het dus voor mensen met een tekort aan magnesium effectiever zijn om ook te hunkeren naar magnesiumrijke noten en bonen, in plaats van alleen maar naar chocolade (22, 23, 24).

Conclusie: de bovenstaande argumenten geven op basis van wetenschappelijk bewijs aan dat tekortkomingen aan bepaalde voedingsstoffen vaak niet de belangrijkste oorzaak van hunkeren is.

Andere Mogelijke Oorzaken Voor Het Hunkering Naar Eten

Hunkering voedingstekorten

Hunkeren naar voedsel wordt waarschijnlijk veroorzaakt door andere factoren dan tekortkomingen aan bepaalde voedingsstoffen.

Zij kunnen door de volgende fysieke, psychologische en sociale motieven verklaard worden:

Onderdrukte gedachten: bepaalde voedingsmiddelen als “verboden” zien of actief je wens om ze te eten te onderdrukken, intensiveert vaak het hunkeren naar deze voedingsmiddelen (25, 26).

Context associaties: in sommige gevallen associëren de hersenen een voedingsmiddel met een bepaalde context, zoals bijvoorbeeld het eten van popcorn tijdens een film. Dit kan een verlangen voor dat specifieke voedsel veroorzaken als dezelfde context zich voordoet (26, 27).

Specifieke stemming: hunkeren naar voedsel kan door bepaalde stemmingen worden veroorzaakt. Een voorbeeld hiervan is “troost eten”, waarnaar vaak gegrepen wordt als iemand in een negatieve stemming is (28).

Hoge stressniveaus: mensen met stress melden vaak dat ze meer hunkeren dan mensen die geen stress ervaren (29).

Onvoldoende slaap: het krijgen van te weinig slaap kan de hormoonspiegels verstoren, waardoor de kans op hunkeren kan toenemen (30, 31).

Slechte hydratatie: het drinken van te weinig water of andere vloeistoffen kan bij sommige mensen honger en hunkeren naar voedsel bevorderen (32).

Onvoldoende eiwit of vezels: eiwitten en vezels helpen je een vol gevoel te geven. Het eten van te weinig van één van beiden kan honger en je kans op hunkeren verhogen (33, 34, 35).

Conclusie: hunkeren kan worden veroorzaakt door een verscheidenheid aan fysieke, psychische of sociale signalen, die niets te maken hebben met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.

Hoe Kun Je Hunkering Verminderen?

Eetbuien vreetbuien hunkeren verminderen

Mensen die vaak naar een bepaald voedsel hunkeren, kunnen om dit te verminderen de volgende strategieën proberen:

Om te beginnen kan het overslaan van maaltijden en niet genoeg water drinken, leiden tot honger en hunkeren.

Dus het regelmatig consumeren van voedzame maaltijden en goed gehydrateerd blijven, kan de kans op hunkeren verlagen (32, 36).

Ook het krijgen van voldoende hoeveelheden slaap en het doen van stress-verlichtende activiteiten, zoals yoga of meditatie, kan helpen om de kans op hunkeren te verminderen (29, 30).
In het geval dat je voelt dat je begint te hunkeren, kan het nuttig zijn om de trigger te identificeren.

Als je bijvoorbeeld de neiging hebt om naar voedsel te verlangen als een manier om over een negatieve stemming heen te komen, probeer dan een activiteit te vinden die hetzelfde stemmingsverhogende gevoel als het eten van voedsel geeft.

Of als je gewend bent aan het eten van koekjes wanneer je je verveelt, probeer dan deel te nemen aan een of andere activiteit om zo je verveling te verminderen. Een vriend bellen of een boek lezen, zijn enkele voorbeelden maar je moet natuurlijk bekijken wat voor jou het beste werkt.

Als je ondanks je inspanningen om dit te stoppen toch blijft hunkeren, accepteer het dan, maar ga er dan met een bewuste en mindfulle manier mee om.

Het genieten van het voedsel waarnaar je hunkert, zal al je zintuigen bevredigen en je kunt kijken of je jouw verlangen met een kleinere hoeveelheid voedsel kunt stillen.

Ten slotte kan een deel van de mensen, die last hebben van consistent hunkeren naar bepaalde voedingsmiddelen, daadwerkelijk last hebben van een eetverslaving.

Een eetverslaving is een aandoening waarbij de hersenen kunnen reageren op bepaalde voedingsmiddelen, op een manier die vergelijkbaar is met mensen die verslaafd zijn aan drugs (37).

Degenen die vermoeden dat hun drang om te hunkeren wordt veroorzaakt door een voedselverslaving, moeten hulp zoeken en potentiële behandelingsopties vinden.

Conclusie: de bovenstaande tips zijn bedoeld om je te helpen om het hunkeren naar voedsel te verminderen en als je hier last van hebt, kunnen bovenstaande tips je misschien helpen om hiermee beter om te gaan.

Samenvatting

Hunkeren wordt vaak beschouwd als een manier van het lichaam om bepaalde tekorten aan te vullen.

Alhoewel tekorten aan bepaalde voedingsstoffen de oorzaak van het hunkeren naar voedsel kan zijn, is dit meestal niet het geval.

Over het algemeen wordt het hunkeren waarschijnlijk veroorzaakt door verschillende externe factoren, die niets te maken hebben met een schreeuw van je lichaam om specifieke voedingsstoffen.

Ook interessant om te lezen:

Reactie Plaatsen

Meld u nu aan voor onze
Nieuwsbrief!

Ontvang als bonus kortingcodes voor onze webshop!

Bedankt voor de inschrijving!

Er is iets fout gegaan!